همه باید رای بدهیم، تا نظرمان را اعلام کرده باشیم. معلوم است کسی که بیشتر رای بیاورد برنده می‌شود
انتخابات استان انتاریو، مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی است که کامیونیتی ما قدرت حضور خود در جامعۀ بزرگ تورنتو را با رای دادن یک پارچه و منسجم نشان می‌دهد. رای دادن برای ما در حقیقت نشان دادن هویت خودمان است. هر چقدر حضور ما قدرتمند‌تر باشد هویت ما بارزتر به جلوه در می‌آید. ما در انجام این وظیفه سیاسی، اجتماعی دو رسالت مهم را باید در نظر بگیریم. اولین رسالت آن است که همه در انتخابات شرکت کنیم و دیگران را هم برای مشارکت تشویق نماییم. وظیفۀ بعدی دیگرمان این است که دانسته و مطالعه شده، رای دهیم.
این رسالت دوم از اولی مهم‌تر و با اهمیت‌تر است. مشارکت بالا و دسته جمعی افراد کامیونیتی ایرانی، نمایش قدرت ما در جامعۀ چند فرهنگی تورنتو تلقی می‌گردد. این مشارکت نشان دهندۀ بصیرت اجتماعی و سیاسی ما در جامعۀ کانادا است. بصیرتی که جایگاه ما را تحکیم می‌بخشد. ما به بالا رفتن جایگاه و منزلت اجتماعی خود در کانادا و در کانون‌های قدرت و تصمیم‌گیری نیاز مبرم و ضروری داریم. جامعه‌ای در کانادا موفق تلقی می‌گردد که بتواند در مراکز تصمیم‌گیری‌های پارلمان حرفی برای گفتن داشته باشد. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که انتظارات و توقع‌مان در حد توانایی‌هایمان باشد ولی از حداکثر آن در جهت تحقق خواسته‌هایمان استفاده به عمل آوریم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
نکتۀ بسیار پراهمیت، رای دادن با شناخت کامل از احزاب و کاندیداها است. این شناخت می‌بایست توسط خود افراد تاکنون به دست آمده باشد. ساده‌ترین راه شناخت مطالعه مطالب و مقالات روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایت‌های گوناگون و توجه به صحبت‌ها و گفتگوهایی است که کاندیدها تا روز انتخابات انجام می‌دهند. درست آن است که این حرف‌ها را با خط مشی احزاب مقایسه کنید و ببینید که امکان تحقق آنها چقدر میسر است. از کاندیداهای جوان و تحصیلکرده حمایت کنید. از انتخاب افرادی که به شعارها و گفته‌های سنوات قبل خود جامۀ عمل نپوشانده‌اند و امتحان خود را پس داده‌اند، خودداری نمائید. افراد جوان اگرچه ممکن است تجربیات آنها کمتر باشد ولی از توان پیگیری بیشتری برخوردارند.
این نکته بسیار مهم را خوب مورد توجه قرار دهید: "به افرادی رای دهید که منافع و ارزش‌های کامیونیتی ما را بر منافع و مصالح شخصی و حزبی خود ترجیح می‌دهند و در جهت تعالی جامعۀ ایرانی از هر کوششی دریغ نمی‌ورزند". این هفته به میان ایرانیان تورنتو رفته‌ایم و از آنها در رابطه با چگونگی مشارکت در انتخابات استان انتاریو سوال کرده‌ایم. ایرانیان نقطه نظرات و توجهات خاصی دارند که از روی آن می‌توان به سطح آگاهی جامعۀ ایرانی پی برد. توجه شما را به این اظهار نظرها جلب می‌کنم:
- سلام عرض می‌کنم، آقای دکتر خاصه‌خان، من امروز از طرف هفته نامۀ ایران‌استار خدمتتان رسیدم تا دربارۀ مسائل انتخاباتی استان انتاریو با هم گفتگو داشته باشیم. لطفاً بفرمایید رشتۀ تحصیلی شما چیست؟
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

- با سلام، من در رشتۀ ریاضیات کاربردی دکترا دارم، با گرایش مدل‌سازی.حدود 14 سال است در کانادا زندگی می کنم.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
- جامعۀ کانادا و جامعۀ ایرانیان کانادایی را چقدر می‌شناسید؟
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
- با توجه به شرایط کاری که من دارم، تدریس در دانشگاه و مدیریت شرکت توریستی و جهانگردی رهتورز، که لازمۀ انجام آن ارتباط با اشخاص و سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون بوده است، شناخت نسبی از جامعۀ کانادا و کامیونیتی ایرانی - کانادایی پیدا کرده‌ام. اگر چه نمی‌توان گفت این شناخت کامل است ولی در حدی است که می‌توانم موارد جاری جامعه را تجزیه و تحلیل نمایم و سعی می‌کنم روز به روز شناخت خودم را در این باره بیشتر کنم.
- شما در رابطه با وظایف شهروندی در کانادا، چه دیدگاه و نظری دارید؟
- یکی از مهمترین وظایف همه کسانی که در اینجا زندگی می‌کنند این است که در قبال کامیونیتی خودشان احساس مسئولیت کنند، مسئولیت‌پذیری برای بهتر کردن زندگی اجتماعی، این وظیفه هر شهروند است. این فرایند می‌تواند از یک سری مسائل ساده شروع شود، مانند تمیز نگه‌داشتن جامعه، محیط کار و حتی درست انجام دادن وظایف و مسئولیت‌های شهروندی تا پیروی از قوانین موجود. یکی از مسئولیت‌های مهم شهروندی این است که افراد باید در مسائل جمعی و گروهی مشارکت داشته باشند.
- چقدر مشارکت در انتخابات را برای کامیونیتی ایرانیان مهم می‌دانید؟
- همانطوری‌که به کلمه انتخابات اشاره کردید که از مشتقات کلمه انتخاب است، در مقابل آن کلمه اجبار را داریم، به طبع همۀ انسان‌های روی زمین انتخاب را بیشتر از اجبار دوست دارند. ولی اینکه چقدر اهمیت این موضوع به آنها یادآوری شده که از حقوق و امکانات موجود در جامعه بتوانند استفاده کنند، این وظیفه و نقشی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند. درست است جامعه‌ای که مثلاً 50 یا 60 درصد در رای دادن مشارکت می‌کنند، این درصد مطلوب به نظر می‌رسد ولی به نظر من اینجا این سوال مطرح است که چرا افراد از این حق و امتیازی که برای همۀ انسان‌ها در نظر گرفته شده فقط درصد خاصی از آن استفاده می‌کنند. چرا هنوز 40 درصد جامعه به این باور نرسیده‌اند که باید از این حق استفاده کنند و بخشی از جامعه باشند و در تعیین سرنوشت خود نقشی داشته باشند.
- می‌دانید که انتخابات نمایندگان پارلمان انتاریو در هفتم ماه می 2018 در این استان برگزار می‌شود. دیدگاه شما در رابطه با احزاب و کاندیدهای معرفی شده، چیست؟
- همانطوریکه می‌دانید در کانادا در حقیقت سه سطح مسئولیت دولتی و شهروندی وجود دارد. دولت فدرال، دولت استانی و شهرداری‌ها. هر کدام از این‌ها وظایف خاص خودشان را دارند. ما برای شناخت از احزاب باید به کارنامه و عملکرد سنوات آنها از گذشته تاکنون مراجعه کنیم و ببینیم که آیا کارها را در راستای حرف‌ها و صحبت‌هایی که گفته‌اند انجام داده‌اند یا نه و حزب دیگر دربارۀ این موضوع چگونه فکر می‌کند. تصمیماتی که دولت‌ها با دید‌گاه‌های خودشان دارند می‌گیرند، در وضعیت زندگی آحاد جامعه چه نقشی دارد. باید وقت گذاشت و این مسائل را تجزیه و تحلیل کرد و شناخت کافی پیدا کرد. صرفاً حضور کاندیدی که در حزبی است و آن حزب در فدرال با نفوذ است نباید در انتخاب استانی تاثیرگذار باشد.
- نظر شما در رابطه با سه حزب اصلی لیبرال، محافظه کار و NDP چیست؟ عملکرد حزب لیبرال را در این پانزده سال که استان انتاریو در دست آنها بوده چگونه ارزیابی می کنید؟
- ببینید، اولویت بندی‌های مسائل از دید این احزاب متفاوت است. بالاخره همه احزاب می‌خواهند به جامعه خدمت کنند. ما باید بررسی کنیم و مشاهده نماییم که اولویت‌بندی‌های احزاب کدام یک به واقعیت نزدیک‌تر است. حزب لیبرال به یک سری از حمایت‌های اجتماعی از قشرهای پائین جامعه توجه دارد. مسئله بهداشت، توسعه امکانات بیمارستانی، موضوع کمک‌های دانشجویی، کمک به مهد کودک‌ها این‌ها اولویت‌های لیبرال‌ها است، تاثیر این اقدامات هم در جامعه مشخص است. ولی آیا آنها در جهت بالا بردن سطح اشتغال یا توجه به بیزینس‌های مختلف موفق بوده‌اند؟ طرح اجرایی که داشتند را آیا با دقت اجرا کرده‌اند که بودجه‌های عمومی به هدر نرود؟ یک زمانی ممکن است طرحی خوب باشد ولی موقع اجرا آنقدر دقت کار پایین باشد که پس از بررسی مشاهده گردد، میلیون‌ها دلار هزینه‌ها بی‌مورد به هدر رفته است. به همین علت است که به نظر من نقش مطبوعات در اطلاع‌رسانی در این‌گونه موارد بسیار مهم است. مطبوعات مثل یک چراغ خطر است برای احزاب و عملکرد آنها. چون اگر این اشتباه‌ها به موقع اعلام و اطلاع‌رسانی و منتشر شوند و علت این اتفاق‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و شیوه‌های اجرایی با کمترین اشتباه به اطلاع عموم برسد، این حرکت باعث خواهد شد که سیاست‌مدارها در اجرا کارها و قول و قرارهای انتخاباتی‌شان دقت بیشتری را مبذول دارند و با توجه بیشتری مسئولیتی را که به عهده گرفته‌اند، انجام دهند. پس من به توجه بیشتر مطبوعات به این گونه مسائل اعتقاد دارم. آنها باید زمان بگذارند، مشکلات جامعه را برای مردم بیان کنند و از عملکردها انتقاد کنند. کسانی که در گذشته عملکردشان موجب اتلاف سرمایه‌های ملی شده را به جامعه معرفی کنند. این گردش اطلاعات به خودی خود منبع تشخیص خوبی است برای مردم جامعه که بر اساس آن برای دوره‌های بعدی انتخابات‌، افراد توانایی آن را داشته باشند که کاندید‌های مناسب‌تری را انتخاب کنند.
- شما عملکرد حزب لیبرال را در این مدت 15 سال تایید می‌کنید یا رد می‌کنید؟
- من دوست ندارم در آستانه انتخابات خط فکری خاصی را اعلام کنم. من دوست دارم شرایط انتخابات طوری باشد تا کاندیداهای مختلفی وجود داشته باشند و مردم پس از بررسی عملکرد آنها به یک تشخیص برسند. حزب لیبرال عملکرد نسبتاً مناسبی داشته ولی ایده‌آل نبوده است و چه خوب بود که آنها وظایف خود را شایسته‌تر انجام می‌دادند.
- به نظر شما وظیفه کامیونیتی ایرانیان تورنتو در این انتخابات چیست؟
- ما علاوه بر آنکه کامیونیتی ایرانی هستیم بخشی از جامعۀ کانادایی هستیم. من فکر می‌کنم ما به علت آن که ایرانی هستیم اگر توقع خاصی داشته باشیم این چندان شایسته نیست. ما به عنوان جامعه ایرانی باید ببینیم چه مشارکتی می‌توانیم در راستای اهداف کل کانادا داشته باشیم تا بتوانیم تاثیر مثبتی در اینجا ایجاد کنیم.
- به نظر شما در حال حاضر بزرگترین مشکل کامیونیتی ما چیست؟
- بزرگترین مشکل کامیونیتی ما، مشکل کنسول‌گری و مسئله روابط با ایران است که به دولت فدرال مربوط می‌شود. امیدواریم برای این مشکلات راه‌حلی پیدا شود. ولی یکی از مشکلات ما، عدم انسجام فکری است که باید هر طوری شده اتحادی بین افراد ایجاد شود. این فرایند هنوز شکل واقعی به خود نگرفته و هر سازمانی که در اینجا به وجود می‌آید حاصل سلیقۀ تعدادی از افراد است. هر روز انجمن‌های مختلف تشکیل می‌شود. هر یک با تمایز کوچکی می‌خواهد خود را مستقل بپندارد. مثلاً انجمن مهندسی داریم، انجمن مهندسین فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران داریم، انجمن مهندسین فارغ‌التحصیل دانشگاه امیرکبیر داریم، و... هر کدام هم بالاخره یک فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند ولی نوع فعالیت‌های آنها بیشتر در شکل‌گیری تمایز‌ها و تفاوت‌ها است. در صورتی که اگر این تشکل‌ها بتوانند در جهت اتحاد با هم فکر کنند، طبیعتاً کارهای بزرگتری را می‌توانند انجام دهند. اتحاد خیلی بهتر از افراز است. انجام یک کار بزرگ به مراتب از انجام چند کار کوچک جدا از هم ارزشمند‌تر است.
- چه حرفی برای کامیونیتی ایرانیان درباره انتخابات دارید؟
- درست آن است که مطبوعات را دنبال کنند، به رسانه‌ها و مناظره‌ها توجه دقیق نمایند. سعی کنند وقت بگذارند و دیدگاه‌های مختلف احزاب را مطالعه کنند. با کاندید‌ها صحبت کنند، خواسته‌هایشان را به آنها بگویند. یکی از مشکلات ما آن است که خواسته‌هایمان را بیان نمی‌کنیم و می‌رویم این طرف و آن طرف غر می‌زنیم. ولی اگر این تقاضاها را از طریق مراجعه به دفاتر نمایندگان، مستقیم مطرح کنیم بالاخره، یک نتیجه‌ای می‌گیریم.
- از اینکه با شما گفتگو کردم، سپاسگزارم خدانگهدار
- من هم همینطور، موفق باشید.
***
- سلام عرض می‌کنم. من از طرف مجله ایران استار خدمتتان رسیدم. لطفا یک معرفی اجمالی از خودتان به خوانندگان ارائه دهید.
- من هم سلام می کنم. حدود 12 سال است که در کار کتاب فعالیت دارم. سعید چوبک هستم. قبلاً در ریچموند‌هیل بودم. حدود یک ماه است که به محل جدیدی در مجموعه تجاری "ورلد آن یانگ" آمده‌ام. امیدوارم بتوانم در این زمینه خدمتی انجام دهم.
آقای چوبک، چند ساله که در تورنتو هستید؟
- 22 سال
- از اینکه به کانادا مهاجرت کرده‌اید راضی هستید؟
- این درسته که با آمدن به کانادا از خاطرات و علاقه‌های موجود در کشورمان دور شده‌ایم ولی اگر به این نکته توجه کنیم که سرما‌یه‌های ما بچه‌هایمان هستند، چون برای آنها این مهاجرت ارزشمند بود، تحصیل کردند و به کار و زندگی خوب رسیدند. به عنوان انسان‌های مستقل و آزاده دارند زندگی می‌کنند. این برای هر پدر و مادری بهترین کادو است. پس ما از مهاجرت راضی هستیم.
- بفرمائید حقوق شهروندی زندگی در کانادا چیست و آیا ما ایرانی‌ها به این حقوق واقف هستیم؟
- حقوق شهروندی متعلق به همه افراد جامعه است. قانونی است که نوشته شده است و افراد می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. اگر کسی از این قانون استفاده نکند به خودش ضربه زده است. شرکت کردن در مناسبت‌های شهروندی یکی از این حقوق است.
- همانطوری‌که می‌دانید انتخابات استان انتاریو نزدیک است. چند روز دیگر این انتخابات برگزار می‌شود. نظر شما در این رابطه چیست؟
- انتخابات هم یکی از همان حقوق شهروندی است که صحبت کردیم. ما باید از آن استفاده کنیم. به من شهروند این حق داده می‌شود که برای آینده خودم تصمیم بگیرم و بهترین‌ها را انتخاب کنم تا سرنوشت سیاسی، اجتماعی ما را رقم بزنند. بنابراین واجب است تک‌تک افرادی که کاندید می‌شوند را از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خوب بشناسم و با خیال راحت به آنها رای دهم. اگر من به کسی که شایستگی ندارد رای بدهم کار اشتباهی است که قابل قبول و پذیرش نیست.
- می‌دانید که انتخابات عمدتاً ما بین سه حزب اصلی است. لیبرال، محافظه کار و NDP . شما چه اطلاعاتی از دیدگاه‌های این احزاب دارید؟
- قطعاً سیاست‌های کلان کانادا با این انتخابات استانی تغییری پیدا نمی‌کند، ولی واقعیت این است که این انتخابات یک سری دستاوردهایی دارد و کاندیدها حرف‌ها و سخنان خودشان را می‌زنند و قول‌هایی به مردم می‌دهند. هر فردی بنا به نگاه خودش و حزب مورد نظرش بررسی می‌کند و کاندید مورد علاقه‌اش را پیدا می‌کند. اگر کسی به اشتباه به فرد ناشناخته‌ای رای دهد، بر علیه خودش اقدام کرده است. بنابراین وظیفۀ ما در شناخت کاندیدها بسیار مهم است. در اینجا سه حزب اصلی و یک جریان سبز وجود دارد. حزب NDPیا نیو‌دمکرات که دارای تمایلات چپ سوسیالیستی است به نظر من بیشتر شعارهای پوپولیستی داده تا حالا و همیشه جزو بازنده‌ها بوده. ولی شعارها و حرف‌های خوبی می‌زند که در دراز مدت باعث شده که رای لیبرال‌ها برای انتخاب نشدن محافظه‌کارها بیشتر شود. به نظر من وجدان عمومی جامعه با لیبرال‌ها است ولی خطاهایی که تعدادی از آنها مرتکب شده‌اند ممکن است که موجب پیروزی محافظه‌کارها شود. ولی تشخیص اینکه کدام یک از احزاب بهتر است برای افراد مختلف فرق دارد و هر کسی باید بررسی کند و حزب و کاندید مورد نظرش را پیدا کند.
- دیدگاه‌های خود جنابعالی که صاحب بیزینسی هستید چیست، به چه حزبی گرایش دارید؟
- من در سال‌های اولی که به کانادا آمده بودم اغلب به NDP رای می‌دادم بعداً متوجه شدم که این کار من درست نیست. یکی دو بار هم به لیبرال‌ها رای دادم ولی هنوز انتخاب قطعی خودم را برای انتخابات اخیر انجام نداده‌ام، چون یک سری اشکالاتی در کار لیبرال‌ها دیده‌ام که به نظر من درست نبوده، بنابراین دارم مطالعه می‌کنم که به چه کسی و چه حزبی رای دهم.
- ما در نشریه ایران استار با کاندید‌های هر سه حزب گفتگو و مصاحبه کرده‌ایم و دیدگاه‌های آنها را برای شناخت جامعه اعلام کردیم. آیا شما این مصاحبه‌ها را خوانده‌اید؟
- دقیقاً ندیده‌ام ولی می‌دانم که ایران استار این کار را کرده و درصددم که آنها را بخوانم.
- چه پیشنهادی برای کامیونیتی ایرانیان تورنتو در این انتخابات دارید؟
- کامیونیتی ما باید فعال باشد. بررسی کند، انتخاب کند و رای دهد. از کنار ایستادن و بی‌تفاوتی و غر زدن هیچ کاری درست نمی‌شود این‌گونه حرکت‌ها متعلق به جهان سومی‌ها است. باید کار کرد شناخت پیدا کرد و رای داد. رای دادن بسیار بسیار بسیار اهمیت دارد. مهمتر از رای دادن شناخت و مطالعه کافی داشتن است.
- آیا نکته دیگری دارید که بخواهید صحبت‌هایتان را درباره انتخابات تکمیل کنید؟
- من فقط می‌توانم عنوان کنم که ضرورت دارد در این گونه مسائل سیاسی جامعه شرکت کنیم. از لاک خود بیرون بیاییم، در انتخابات شرکت کنیم و با شناخت رای دهیم.
- از لطف شما سپاسگزارم.
-قربان شما.
***
- سلام عرض می‌کنم، آقای کاظمی از طرف نشریه ایران استار خدمت رسیدم که درباره انتخابات استانی انتاریو با هم صحبت کنیم. لطفاً خودتان را معرفی نمایید.
- ضمن عرض سلام، کاظمی هستم، صاحب رستوران دربند، 12 سال است که در کانادا زندگی می‌کنم.
- همانطوری‌که می‌دانید در آستانه برگزاری انتخابات انتاریو هستیم، چقدر از آن اطلاع دارید؟
- من می‌دانم که در تاریخ هفتم جون 2018 قرار است که این انتخابات برگزار شود و نمایندگان پارلمان انتخاب گردند.
- وظیفه ما ایرانیان در این انتخابات چیست؟
- با توجه به اینکه ما کانادا را به عنوان کشور محل سکونت خودمان در نظر گرفته‌ایم، وظیفه همه ما مثل هر کانادایی این است که در انتخابات شرکت کنیم و رای بدهیم.
- شما نظرتان دربارۀ حزب لیبرال که در حال حاضر در تورنتو حکومت استانی دارد چیست؟
- به نظر من هفتاد درصد از کارهایشان مورد قبول است. یک مقدار نواقصی دارند که امیدوارم نمایندگانی که انتخاب می‌شوند آنها را گوشزد کنند تا برطرف شود.
- شما خودتان به چه حزبی رای می‌دهید؟ می‌توانم این سوال رابپرسم؟
- من در گذشته به لیبرال‌ها رای داده‌ام، این بار هم به آنها رای می‌دهم.
- با توجه به اینکه شما با افراد کامیونیتی در ارتباط هستید، نظر مردم دربارۀ انتخابات چیست؟
- ما باید سعی کنیم و وظایف احزاب را مطالعه کنیم و نظریات خودمان را به مردم بگوییم تا همه با چشم باز رای دهند و تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند.
- در حال حاضر یک مقدار وضعیت اقتصادی تورنتو زیاد مطلوب نیست، نظرتان در این باره چیست؟
به نظر من باید حرکت‌هایی که دولت انتاریو در این اواخر انجام داده زود‌تر انجام می‌داد مخصوصاً در رابطه با مسکن، این دیرکرد باعث مشکلات اقتصادی شده است. اگر این کاری که شش ماه پیش کرده‌اند را دو سال قبل کرده بودند، شاید مشکلات موجود کمتر بود.
- چه توصیه‌ و پیشنهادی برای دیگران دارید؟
- من پیشنهاد دارم که همه باید در این انتخابات شرکت نمایند. اما با چشم باز. مطبوعات را بخوانند، مناظره‌های تلویزیونی را نگاه کنند و به کسی که عملکرد خوبی دارد رای دهند.
- با تشکر از شما
- خواهش می‌کنم
***
- خبرنگار ایران استارم، با سلام خدمت جنابعالی، لطفاً خودتان را معرفی کنید.
- من مقدم هستم از گروه یاران. در ایران داروخانه داشتم. مدیر داروخانۀ تربیت بودم. وظیفه هر فردی است همانطوری‌که برای خود و خانواده‌اش فعالیت می‌کند برای جامعه هم کاری انجام دهد. من در اینجا، دبی و ایران وظایف اجتماعی‌ام را انجام داده‌ام. هویت هر فردی در هر کشوری آن است که بتواند خودش را نشان دهد. خواسته‌های خودش را به مسئولین مملکت برساند. ما اگر در انتخابات شرکت نکنیم. افراد دیگری به مراکز قانون‌گذاری راه پیدا می‌کنند. متاسفانه بعضی از افراد هستند که اطلاعات کافی ندارند، ظاهر را می‌بینند و رای خود را به فرد مناسب نمی‌دهند‌. من همواره به دکتر رضا مریدی رای داده‌ام و این بار هم همین کار را خواهم کرد.
- شما فکر می‌کنید ایرانیان چقدر از حقوق شهروندی خود آگاه هستند؟
- افراد قدیمی با شرایط و حقوق اینجا آشنا هستند ولی تعدادی از جدیدی‌ها به علت اینکه تازه از محیط اجتماعی ایران به کانادا آمده‌اند، طول می‌کشد تا آماده شوند و به حقوق شهروندی خود واقف گردند.
- آیا شما با شناخت کامل از دیدگاه‌های احزاب رای می‌دهید؟
- بله، چون من به آزادی احترام می‌گذارم و می‌دانم حزبی که به حد وسط گرایش دارد بهتر کار می‌کند و رضایت طبقۀ متوسط را جلب می‌کند.
- چه حرفی برای ایرانیان تورنتو دارید؟
- سابقه کاندید‌ها را مطالعه کنند. اهداف احزاب را بدانند. فکر نکنند با این انتخابات همه مشکلات ما حل می‌شود.
- ممنونم از اینکه با هم صحبت کردیم.
- موفق باشید، خداحافظ
***
- خانم، با سلام خدمت شما. امروز من دربارۀ انتخابات نظرسنجی می‌کنم. به نظر شما در این شرایط وظیفه ما ایرانی‌ها چیست؟ لطفاً خودتان را هم معرفی کنید.
- من گشسب بانو بهجت هستم. خدمت همه هموطنان ایرانی سلام عرض می‌کنم. از همه هم‌میهنانم درخواست می‌کنم که در انتخابات شرکت کنند تا هویت خودمان در این کشور به ثبوت برسد.
- شما احزاب سیاسی اینجا را می‌شناسید؟
- من زیاد نه، ولی در حال مطالعه بیشتر روی آنها هستم ولی می‌دانم که ایرانی‌ها خوب در این باره شناخت دارند.
- چند ساله که در تورنتو هستید؟
- سی سال
- آیا در انتخابات قبلی شرکت داشتید؟
- بعضی اوقات بله ولی از این به بعد در همه آنها شرکت خواهم کرد.
- چه صحبتی دارید تا همه در این کار شرکت کنند؟ بویژه جوانان.
- پیامم برای همه بویژه جوانان این است وقتی که در اجتماع اینجا زندگی می‌کنیم باید حضور خودمان را ثابت کنیم.
- ممنونم از وقتی که به من دادید.
- خواهش می کنم.
***
- سلام عرض می‌کنم از طرف مجله ایران استار. می‌شه خودتان را معرفی کنید.
- من آرشام شیخ‌اوی هستم. از یک سالگی در تورنتو بوده‌ام. الان 34 سال دارم. به همراه والدینم به اینجا مهاجرت کردیم.
- به چه کاری مشغول هستید؟
- مشاور املاک هستم.
- نظرتان درباره انتخابات استان انتاریو چیست؟
- به نظر من در این انتخابات همه طرفدار محافظه‌کارها هستند. محافظه‌کارها طرفدار بیزینس‌های کوچک هستند. لیبرال‌ها همه چیز را بالا بردند. روی پول برق و هزینه‌های ساختمان و دیگر چیزها اضافه کردند. کسی که بیزینس کوچک دارد باید مالیات مناسب‌تری بدهد ولی لیبرال‌ها این کار را نمی‌کنند. این باعث می‌شود که به این بیزینس‌ها فشار وارد شود.
- چه وظیفه‌ای هنگام انتخابات داریم؟
- باید بررسی کنیم تا بدانیم چه چیزی به نفع ما است.
- آیا از عملکرد دولت فعلی راضی هستید؟
- نه، من طرفدار محافظه‌کار‌ها هستم.
- چه پیشنهادی برای جوان‌های ایرانی دارید؟
- حتماً رای بدهند. حتماً به محافظه‌کارها رای بدهند اگر می‌خواهند چیزی عوض شود. آنهایی که زیاد کار می‌کنند وضعیت خوبی ندارند. وضعیت آنهایی که کار نمی‌کنند و از دولت پول می‌گیرند خوب است.
- ممنونم از شما.
- خواهش می‌کنم.
***
- با سلام به شما پدر و پسر. شما ممکنه خودتان را معرفی کنید.
- من آرش رحیمیان هستم. 27 ساله در کانادا هستم. در همیلتون، انکستر، رستوران دارم.
- چه نوع غذاهایی دارید؟
- بیشتر غذایی مانند "فیش اند چیپس"، غذاهای لبنانی و چیزهای مختلف
- انتخابات استان انتاریو نزدیک است. نظر شما در این باره چیست؟
- من همیشه در انتخابات به لیبرال‌ها رای دادم ولی امسال به خاطر مشکلاتی که آنها به وجود آوردند، من نظرم را عوض کرده‌ام.
- ممکنه این مشکلات را عنوان کنید؟
- بیشتر این مشکلات دربارۀ بالا بردن حداقل دستمزد‌ها است که روی بیزینس‌های کوچک مثل ما تاثیر شدیدی گذاشته است. از اول سال تا اکنون بیکاری خیلی زیاد شده بویژه برای مشاغل "پارت تایم". ما مجبور شدیم تعداد کارگرانمان را کمتر کنیم در نتیجه سرویس خوب به مشتریان نمی‌شود داد. تنها این نیست. لایحه 148 مشکلات زیادی ایجاد کرده است که یکی از بند‌های آن بند حداقل دستمزد است. نمی‌دانم در شرق انتاریو وضعیت چگونه است ولی در قسمتی که ما هستیم خیلی از رستوران‌ها بسته شده‌اند. خیلی‌ها در این کار سرمایه‌گذاری کرده‌اند این‌ها بیزینس‌ها‌یشان را از دست می‌دهند، به اضافه اینکه کار و شغل از دست می‌رود.
- شما به چه کسی رای می‌دهید؟
من نظرم این است که به NDP رای بدهم.
- آیا این احزاب را می‌شناسید؟
- بله، تا حدودی با آنها آشنا هستم. هر کدام از اینها موقع انتخابات یک قول‌ها‌یی می‌دهند و معلوم نیست که عمل کنند ولی من الان مشکلم با لیبرال‌ها است‌.
- چه صحبتی برای ایرانیان دارید؟
- همه باید رای بدهیم، تا نظرمان را اعلام کرده باشیم. معلوم است کسی که بیشتر رای بیاورد برنده می‌شود. امیدوارم آنهایی که در راس کار هستند حرف‌های ما بیزینس‌های کوچک را بشنوند. بیزینس‌های کوچک اقتصاد این استان را می‌چرخانند. شما توی این خیابان نگاه کنید، می‌بینید چندین رستوران است. اگر آنها بسته شوند، مشاغل کم می‌شود. من مشکل با حداقل دستمزد ندارم، افراد باید با توجه به تورم درآمد بیشتری داشته باشند ولی این مسئله می‌بایست با کارشناسی بیشتر و آینده‌‌نگری کامل‌تر اتفاق می‌افتاد نه شتاب‌زده و آن هم با افزایش زیاد. بیزینس‌های کوچک تحمل این هزینه‌ها را ندارند، آنها یا باید نیروی انسانی کم کنند یا افزایش قیمت بدهند که در کل به جامعه و مردم فشار وارد می‌شود.
- خیلی خوشحال شدم با شما صحبت کردم.
- خواهش می‌کنم.
***
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

صحبت‌های ایرانیان تورنتو را دربارۀ انتخابات استانی انتاریو ملاحظه کردید. به نظر من اگر کامیونیتی ایرانیان را با سایر کامیونیتی‌های دیگر مقایسه کنید، ما قطعاً در سطح اطلاع و آگاهی بالاتری از آنها قرار گرفته‌ایم و این موجب خوشحالی و مباهات است. مشکل اصلی ایرانیان عدم شرکت همه با انسجام و شناخت کامل است. امیدوارم این گونه گزارش‌ها و تهیه مطالب بتواند سطح آگاهی‌مان را بالا ببرد و ما را با حقوق شهروندی‌مان بیشتر آشنا کند تا در روز انتخابات همه با هماهنگی، برنامه‌ریزی شده و یک دل و با شناخت کامل هویت و قدرت ایرانیان را در تورنتو نشان دهیم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, May 30, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به