چون بیشتر آثار آنه ماری شیمل مورد توجه ایرانیان شیعه قرار گرفته است از طرف دولت ایران‌ دوبار از او تجلیل به عمل آمده است
‌یکی دیگر از خاورشناسان آلمان‌ که‌ در نوشتن شرق‌شناسان آلمانی زبان‌ در این سلسله مقالات مورد غفلت قرار گرفت دانشمند بزرگ و خاورشناس برجسته‌ خانم‌ پروفسور آنه ماری شیمل‌ است‌. خانم آنه ماری شیمل (Annemarie Schimmel) ازاهالی آلمان است‌ که در هفتم‌ آوریل سال 1922 در شهر "ارفورت" آلمان به دنیا آمد‌. از 15 سالگی‌ به زبان‌های شرقی علاقه پیدا کرد و نزد "هانس النبرگ" (Hans Ellenberg) به آموختن زبان تازی پرداخت و پس از تحصیلات‌ مقدماتی در سال 1939‌ در دانشگاه "هومبلت" برلین به تحصیل در رشته شیمی وفیزیک‌ پرداخت ولی به زودی تغییر رشته داد و به شرق‌شناسی روی آورد و نزد پروفسور "هانس هاینریش‌شدر" (Hans Heinrich Schader) درس خواند و در سال 1941 مدر‌ک دکتری گرفت‌. از سال 1941 تا 1945 میلادی در وزارت خانه امور خارجه آلمان‌ کار میکرد و کارش ترجمه متون ترکی به زبان آلمانی بود‌. ولی در همان سال‌ از طرف ارتش ایلات متحده آمریکا‌ اسیر شد و تا سال 1946 اسیر بود. پس از رهائی از اسارت‌ رساله استادی‌اش را به‌ دانشگاه "ماریوک" ارائه کرد و به استادی در دانشگاه مرقوم به کار مشغول گردید و این تدریس تا سال 1954‌ به درازا کشید.‌ او در ضمن در سال 1951 رساله دیگری برای دریافت دکتری در زمینه ادیان‌ ارائه نمود و به درجه دکتری در ادیان هم نائل شد‌. در سال 1952 به کشور ترکیه سفر نمود‌ و پس از تدریس در دانشگاه "ماریوک" به پروفسوری در دانشگاه "آنکارا" و تا سال 1959 در آنجا به تدریس پرداخت‌. بد نیست در اینجا به عرض خوانندگان عزیز برسانم که نام شهر معروف ترکیه که امروز "آنکارا" تلفظ می‌شود‌ پیش‌ از تغییر الفبای ترکیه به حروف لاتین "انگوره / انقوره" یک نام فارسی بود که در اثر تغییر خط به علت نبودن حرف " ق بدل از گ فارسی" درخط لاتین با حرف "Q  یاK" تبدیل گردید و نام "انگوره/آنقره" شد "آنکارا".

به هر حال از مقصد دور نیفتیم‌ که پروفسور شیمل در سال 1959 به آلمان برگشت‌ و از آن به بعد در کنفرانس‌های گوناگون علمی وخاور‌شناسی‌ شرکت کرد‌. درسال 1967م. به دانشگاه هاوارد آمریکا‌ دعوت شد و ضمن تدریس‌ آثار "میرزا غالب دهلوی" کتاب "میر" را هم‌ به زبان انگلیسی ترجمه نمود. پس از آن شش ماه در دانشگاه هاروارد درس می‌دا‌د و شش ماه در پاکستان‌ می‌گذرانید‌.
پروفسور شیمل در سال 1992‌ از دانشگاه هاروارد باز نشسته شد‌. وی سفر‌های بسیاری به کشورهای اسلامی و شرقی‌ انجام داد و دوبار هم به ایران رفت‌. جایزه‌ها و دکتری افتخاری متعد‌د در‌یافت نمود از جمله نشان جمهوری اسلامی پاکستان در سال 1983 و نشان درجه یک خدمات در قلمرو هنر و علم از مصر درسال 1996و دکتری افتخاری از دانشگاه الزهرا و نشان وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران‌. بیشترین پژ‌وهش‌های"شیمل" در رشته پدیدار‌شناسی ادیان است، از این رو‌ بسیاری از آثار شاعران بزرگ ایران‌ و فارسی زبان را به زبان آلمانی ترجمه‌ و پژو‌هش‌های فراوانی‌ در‌باره‌ مولانا جلال‌الدین‌ مولوی بلخی (رومی)‌ تهیه و منتشر کرد و سرانجام این پروفسور عالی‌قدر در زمینه ایران‌شناسی در سال 2003 میلادی‌ در شهر "بُن" درگذشت .(1)

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
خانم دکتر مریم میر‌احمدی‌ دانشمند سرشناس ایرانی که خود از ایران‌شناسان‌ مشهور ایران است در کتاب خود از این پروفسور آلمانی چنین یاد می‌کند‌: خانم آنه ماری شیمل‌ از نسل جدید‌ترین‌ محققان مشهور‌ی است که در جهان شرق و غرب از شهرت وافری برخوردار است‌. این بانوی دانشمند از افراد نادری است‌ که عنوان شرق‌شناس، اسلام‌شناس و ایران‌شناس برازنده اوست. زیرا او به کلی‌ حیات علمی‌ خود را وقف ایران، مطالعات‌ اسلامی و اشعار عرفانی مولوی و دیگر شاعران پارسی‌گوی جهان مانند اقبال لاهوری کرد‌. ایشان چهره جدیدی‌ از شرق را برای‌ محققان غربی ترسیم کرد و به نوعی فرهنگ والای اسلامی را از متون و منابع‌ اصیل به جهانیان شناسانید و از تالیفات متعد‌د‌ پروفسور شیمل، چند اثر به زبان فارسی ترجمه شده است مانند کتاب "شکوه شمس" که سیری در افکار و آثار مولانا است، اما شاهکار او درمطالعات اسلامی،کتاب "محمد رسول‌ خدا" است‌. (2).

پرو فسور آنه ماری شیمل، ایران‌شناس آلمانی و استاد دانشگاه "بُن" معتقد بود که بسیاری از دانشمندان بزرگ، در قرون گذشته و حال در راه نشر افکار و آثار‌ مولانا خدمت کرده‌اند و در این زمان، عشق مولوی در تحقیقات و تدقیقات‌ بدیع‌الزمان فروزانفر به صورت کامل منعکس است‌. (3).
در دانشنامه آزاد ویکی‌پدیای فارسی در‌باره آنه ماری شیمل مختصری آمده که به شرح آتی است‌:‌ آنه ماری شیمل که تنها فرزند از یک خانواده فرهنگی متوسط بود در پائیز سال 1939 وقتی که 17 ساله بود وارد دانشگاه برلین‌ شد و در رشته زبان و ادبیات عرب و علوم اسلامی آغاز به تحصیل نمود و بنا به سفارش استادش "هانس هاینرِشدر" به مطالعه وتحقیق در باره افکار و آثار مولوی بلخی (مولانا رومی‌) پرداخت و در سال 1941 در حالیکه 19ساله بود با نوشتن رساله‌ای در‌باره ادبیات‌ اسلامی مصر، دکترای ادبیات از دانشگاه دریافت نمود و ده سال بعد با رساله "عشق عرفانی در اسلام" به عنوان پایان‌نامه موفق به در‌یافت درجه دکترای دوم‌ گردید. وی جزء نویسندگان و مؤلفین‌ تاریخ ایران کامبریج هم هست‌. ایشان در سال 1950به ترکیه رفت و تا سال 1953 ریاست بخش تاریخ ادیان را در دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا به عهده داشت. در سال 1963و بار دیگر در 1966 به ایران سفر کرد‌. سرانجام در سال 1967 در دانشگاه هاروارد آمریکا در بخش فرهنگ اسلامی و هندی مشغول تدریس شد و از سال 1970 که به رتبه پروفسوری ارتقاع یافته بود‌ همه ساله در فصل پائیز به پاکستان سفر می‌نمود و سر‌انجام در 26 ژانویه 2003 د‌گذشت‌. (4). آنه ماری شیمل‌ با نوشتن فصلی از کتاب "تاریخ ایران" دانشگاه کمبریج با عنوان "حافظ ومعاصرانش" جزء مولفان دوره تاریخ ایران کمبریج هم بود (5).
چون بیشتر آثار آنه ماری شیمل مورد توجه ایرانیان شیعه قرار گرفته است از طرف دولت ایران‌ دوبار از او تجلیل به عمل آمده است، یک بار در سال 1380در دانشگاه تهران و بار دوم‌ در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران در سال 1381و از طرف دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا‌ به ا‌و دکترای افتخاری داده شده است (6).وی چندین بار به ایران سفر کرده و معتقد است که شرق‌شناسان بسیاری د‌باره اسلام و شناخت آن در اروپا وغرب غرض‌ورزی کرده‌اند.

در سال 1995 از طرف ناشران آلمان جایزه صلح به ایشان اهدا شد و نویسنده برتر نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت معرفی گردید و چون در غرب از افکار‌ اسلامی دفاع می‌کرد از طرف برخی از اعضائ جامعه مطبوعاتی آلمان‌ مورد انتقاد قرار گرفت و‌لی از کوشش‌های خود دست برنداشت و از عقاید خود دفاع نمود (7). و دکترای افتخاری از پاکستان و سوئد و ترکیه و ایران و ازبکستان را دریافت نمود. تعداد کتاب‌های او‌ در باره ایران و اسلام و عرفان اسلامی بالغ بر 105 فقره است (8). یکی از آثار پروفسور خانم آنه ماری شیمل که مورد نقد وبررسی قرار گرفته کتاب "ستاره وگل" است که اصل آن نقد به وسیله "بزرگ علوی"  صورت گرفته و در مجله O.L.Z چاپ برلین  منتشر شده و ترجمه‌ فارسی آن به در خواست ایرج افشارتوسط مجید جلیل‌وند‌ انجام شده است. بزرگ علوی‌ در‌باره این کتاب نوشته است که‌: نویسنده‌ تقریبا کلیه آثار‌ منظوم زبان پارسی را که کمابیش‌ هشتصد سال شامل می‌شود‌ مورد مطالعه قرار داده تا از میان‌ صنایع شعری، تشبیهات و استعارات و مضامین‌ و تصاویر شاعرانه را استخراج و ارائه نماید‌ (9).  

‌نگاهی به آثار آنه ماری شیمل‌:

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

1- در باره چند بیتی از سروده‌های‌ مولاناجلال‌الدین رومی چاپ شده در 1967‌.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
2- سحر جاودانه‌ شعر کهن فارسی‌ چاپ 1970‌.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
3- یک روز بهاری‌ در قونیه بر اساس آثار مولانا‌ جلال‌الدین چاپ 1975‌.
4- لطیفه‌ای از جامی چاپ 1981.
5- هانس هانریش شِدر، گوته و ادبیات فارسی چاپ 1981-82.
6- دیوان انوری (تصحیح با همکاری‌) چاپ 1983.
7- موضوع حلاج وادبیات نوگرای اسلامی چاپ 1984.
8- شکوه شمس چاپ 1993 این کتاب توسط حسن لاهوتی‌ به فارسی ترجمه شده و در تاریخ 1395 در تهران از سوی انتشارات شرکت علمی وفرهنگی  چاپ شده است‌.
9- گزیده مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین رومی (ترجمه‌) چاپ 1994
10- منطق‌الطیر عطار (مقدمه) چاپ 1998.
11- دیوان غربی- شرقی‌: تاثیر شعر فارسی در شرق وغرب چاپ 1998.
‌12-‌ اسلام از دید‌گاه آنه ماری شیمل‌: ترجمه فارسی ازدکتر‌ عبدالرحیم گواهی چاپ 1387 چاپ نشر علم در تهران‌.
13- نگاهی پدیدار‌شناسانه به اسلام ترجمه فارسی‌ از دکتر عبدالرحیم گواهی چاپ 1376 دفتر نشر فرهگ اسلامی تهران.
14- زبان تصاویر چاپ 1949.
‌15- ادیان جهان، مختصر تاریخ ادیان چاپ 1951.
16- گزیده‌ای از مقدمه ابن خلدون‌ چاپ 1951.
17- جاوید‌نامه از دکتر محمد اقبا‌ل لاهوری‌ (ترجمه‌) چاپ 1957.
‌18- بال جبرائیل از دکتر محمد اقبال لاهوری (ترجمه )چاپ 1963.
19- پیام مشرق از دکتر محمد اقبال لاهوری چاپ 1963.
20- مقدمه‌ای بر اسلام‌ چاپ 1990. زبور عجم از دکتر محمد اقبال لاهوری (ترجمه ).
21- میرزا اسدالله غالب‌.
‌22- اسلام در شبه قاره هند‌.
23- فیه مافیه ازپدر مولانا رومی (ترجمه ).
25- مسیح و مریم درشعر فارسی چاپ1993.26.
26- حضرت مسیح ومریم‌: صور خیال در شعر رومی چاپ 1994.
27- ستاره وگل، دنیای تصویرها در شعر فارسی‌ چاپ 1984.
28- حافظ ومعاصرانش‌ از آنه ماری شیمل‌ ترجمه از یعقوب آژند‌ در کتاب تاریخ ایران کمبریج‌ دوره تیموریان‌.


منابع وماخذ:
1- محمد رستمی‌: ایران‌شناسان وادبیات فارسی صص449-450‌ چاپ تهران 1390 از انتشارات (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی‌).
‌2- دکتر مریم میراحمدی‌: تاریخ تحولات ایران‌شناسی دوران اسلامی‌ ص69 چاپ تهران 1395 انتشارات طهوری‌.
3- ‌هوشنگ اتحاد‌: پژوهشگران معاصر ایران، جلد 5 ص 268 چاپ تهران 1381، از انتشارات فرهنگ معاصر‌.
4- ویکی‌پدیا فارسی‌: مقاله آنه ماری شیمل‌.
5- تاریخ ایران کامبریج، دوره تیموریان، فصل 12 مقاله "حافظ و معاصرانش" ترجمه‌ یعقوب آژند‌ ص430-447. چاپ تهران 1379 از انتشارات جامی‌.
6-‌ سایت‌ اینتر‌نتی ویکی شیعه‌: مقاله آنه ماری شیمل‌.
7- سایت اینت‌نتی‌ حوزه‌: مقاله آنه ماری شیمل‌.
8- سایت اینترنتی فرزانگان‌: مقاله آنه ماری شیمل.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

9- محمد رستمی‌: ایرا‌شناسان و ادبیات فارسی ص696-701‌ چاپ تهران 1390 از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به نقل از مجله آینده سال 14 شماره 8-6 ص355-360 ترجمه مجید جلیل وند‌.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, August 29, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به