تحلیلگران تجاری می‌گویند کانادا و ایالات متحده بر اساس توافق قبلی باید تا 1 اکتبر به توافقی در این خصوص برسند
ترجمه ایران استار - جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، گفت: توافق دهه‌ی پیش نفتا، آخرین فشاری بود که کانادا برای حفظ قرار داد آزاد آمریکای شمالی تحمل کرد و امیدوار است {در توافق جدید نفتا} شرایط خوبی بدست آید. ترودوگفت که کانادایی‌ها نمی‌توانند به قراردادی تن دهند که شامل مکانیزم حل و فصل اختلافات توسط یک ارگان بی‌طرف نباشد، و نیز معافیت فرهنگی کانادا را درنظر نمی‌گیرد، این دو، ستون اصلی قرارداد تجارت آزاد 1988 نفتا بوده است.

مهلت دور جدید مذاکرات تا اول اکتبر تعیین شده، البته در این بین انتخابات میان دوره‌ای آمریکا نیز به نوعی بر این گفتگو‌ها سایه انداخته است. مذاکرات وزیرامور خارجه کانادا "کریستیا فرلند" با "رابرت لایتیزر"، وزیر بازرگانی آمریکا که ‌از او به عنوان یک مذاکره‌کننده با حُسن نیت نام برده می‌شود، ‌شروع شده است.

ترودوکه در مواجهه با ترامپ که یک رئیس جمهور غیر قابل پیش‌بینی که همیشه در حال حمله‌های توییتری است، ‌گفت که ساز وکار حل اختلاف {توسط یک ارگان بی‌طرف} در فصل 19 قوانین تجارت نوشته شده است. ترودو به خبرنگاران در ونکوور گفت: "از همان ابتدا گفتیم که ما نیاز به یک مکانیزم حل اختلافات مانند فصل 19 داریم". او اضافه کرد ما معامله‌ای را که به نفع کانادایی‌ها نباشد امضاء نمی‌کنیم.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

فصل 19 اجازه می‌دهد تا گروه‌های مستقل اختلافات بین شرکت‌ها را حل کنند ولی دولت ترامپ ‌فصل 19 را ناقض حاکمیت ایالات متحده می‌داند؛ این موضوعی‌ بود که "براون مولونی" نخست‌وزیر محافظه‌کار پیشین کانادا در آخرین ساعات توافق تجارت آزاد کانادا و آمریکا به تصویب رساند.  کانادا بارها با استفاده از این بند و مراجعه به یک ارگان بی‌طرف، معضلات تجاری با آمریکا را به نفع خود به پایان برده است، که آخرین آن مربوط به صادرات چوب نرم کانادا در چند ماه پیش بود.

ترودو همچنین افزود که دولت او قرارداد تجارت آزاد به روز شده ایالات متحده با مکزیک را امضا نخواهد کرد چون این قرار داد یکطرفه است و نفعی برای کانادا ندارد. وی درباره تولیدات فرهنگی کانادا گفت: "این برای کانادا غیر قابل تصور است که یک شبکه تلویزیونی آمریکایی بخواهد رسانه‌های کانادایی مانند روزنامه و یا ایستگاه‌های تلویزیونی را بخرد، بنابراین ما کاملا واضح گفته‌ایم که دفاع از این معافیت فرهنگی چیزی است که برای کانادایی‌ها اساسی می‌باشد".

تحلیلگران تجاری می‌گویند کانادا و ایالات متحده بر اساس توافق قبلی باید تا 1 اکتبر به توافقی در این خصوص برسند. هدف کلی این است که تا 1 دسامبر توافقی حاصل گردد تا مکزیک بتواند قبل انتخابات ریاست جمهوری خود آن طرح را به تصویب برساند. ترامپ تهدید کرده که اگر توافقی انجام نشود بدون حضور کانادا به تجارت با مکزیک خواهد پرداخت. البته لازم به ذکر است ترامپ برای انجام این کار نیاز به تایید کنگره دارد. با ترکیب کنونی و پیشنهاد ترامپ که در آن کانادا از نفتا جدا می‌شود، تایید این لایحه در کنگره مانند یک لایحه "تازه" در نظر گرفته می‌شود که تصویب آن بسیار مشکل‌تر خواهد بود.

روز شنبه ترامپ گفت که هیچ ضروری سیاسی برای حفظ کانادا درنفتا وجود ندارد و او به کنگره هشدار داد تا در این مورد دخالت نکند. رهبران کسب و کار ایالات متحده هشدار داده‌اند که ترامپ نمی‌تواند کانادا را از نفتا حذف کند. با توجه به اینکه دور آخر این مذاکرات در روز جمعه به نتیجه نرسید، که مهلت آخر ترامپ در اینباره بود، دور جدید مذاکرات از روز چهارشنبه مجددا آغاز گشته است. 

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, September 5, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به