اگرچه كانال‌ها در زیر پای شما یا بالای سر شما هستند، ولی یكی از مهمترین سیستم‌ها در خانه شما بوده و با اتلاف انرژی، مقدار زیادی از پول شما را هدر می‌دهند
اولین گام برای استفاده كارآمدتر از انرژی در بخش خانگی، یافتن نقاطی از خانه است كه بیشترین مصرف و یا به زبان بهتر اتلاف انرژی را دارد. در ابتدا باید از میزان صحیح عایق کاری حرارتی منزل در نقاطی مانند كف، دیوار و سقف اطمینان حاصل كنید. عایق‌کاری مناسب هزینه تامین سرمایش و گرمایش را تا ۳۰درصد كاهش می‌دهد.
سوراخ‌ها و شكاف‌های دیوارها، سقف‌ها، درها، اتصالات روشنایی، سوئیچ‌ها و خروجی‌های برق را كه موجب نشست هوا به بیرون یا درون می‌شوند، كنترل كنید. از صحت عملكرد كلیه وسایل منزل خصوصا سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اطمینان حاصل كنید. روشنایی مورد نیاز خانواده را بررسی كنید و با استفاده از الگویی مناسب، میزان نور مناطق پرمصرف مانند اتاق نشمین، آشپزخانه و قسمت‌های بیرونی را مورد بررسی مجدد قرار دهید. راه‌های استفاده از نور روز و كاهش زمان روشن بودن لامپ‌ها را بررسی كرده و لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های استاندارد فلورسنت یا لامپ‌های كم مصرف جایگزین كنید.

هوابندی

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
نشت هوای گرم از خانه از بیرون به داخل در تابستان و خروج آن در طول زمستان دلیل عمده هدر رفتن انرژی و پرداخت هزینه‌های اضافی‌است. از جمله سریع‌ترین راه‌های صرفه‌جویی در هزینه، درزگیری یا هوابندی تمامی شكاف‌ها، ترک‌ها و روزنه‌های مرتبط با فضای بیرون است. با كاهش دادن راه‌های نفوذ هوا می‌توان ۱۴درصد در پرداخت قبوض انرژی صرفه جویی كرداین راه‌ها عبارتنداز: آبریز سقف، ورودی اتاق شیروانی، جعبه و كابل‌های برق، لوله‌كشی‌ها، دودكش آب گرمكن، كانال‌ها، درها و چارچوب‌ها، هواكش شومینه، چارچوب پنجره‌ها، كف و تزئینات داخلی، فضاهای دسترسی به لوله‌كشی، كلیدها و پریزهای برق، اتصالات روشنایی و آستانه درها.می‌باشند بر روی پنجره‌های تک‌جداره، پرده كركره‌های قابل تنظیم نصب کنید و یا آنها را با پنجره‌ها‌ی دوجداره جایگزین كنید نصب این پنجره‌ها، میزان مقاومت حرارتی را تا دو برابر افزایش داده و می‌تواند مزیت‌های نظیر كاهش میعان آب روی پنجره و نیز ممانعت از یخ‌زدگی دز زمستان را به دنبال داشته باشد.

سرمایش و گرمایش
برای سرمایش و گرمایش، باید انرژی و هزینه بیشتری نسبت به سایر سیستم‌های خانگی به كار برد. برای نمونه ۴۴درصد از مبلغ قبوض تاسیسات مربوط به فرآیند سرمایش و گرمایش می‌شود. رسیدگی و تعمیرات به موقع این گونه دستگاه‌ها و استفاده از ترموستات‌های مناسب می‌تواند در کاهش مصرف انرژی سهم زیادی داشته باشد.

سیستم‌های گرمایش خانگی
برای گرم كردن خانه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود ولی نکات زیر باعث می‌شود انرژی کمتری هدر رود.

لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
1 - از فن تهویه آشپزخانه، حمام و سایر نقاط، به شكل معقول استفاده كنید. اینگونه فن‌ها می‌توانند در طول یک ساعت مقدار قابل توجهی از هوای گرم یا سرد را از خانه خارج كنند. پس به محض پایان كار آنها را خاموش كنید یا از تایمر‌های موجود در بازار استفاده کنید.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
2 - در طول فصول گرم جلوی پنجره‌های جنوبی ساختمان، سایبان یا پرده نصب كنید.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
3 - در زمستان در طول روز پرده را كنار بزنید تا نور وارد شود و در طول شب برای جلوگیری از ورود هوای سرد، آن را بسته نگه دارید. در فصل گرم نیز در طول روز سایه‌بان و پوشش پنجره را برای جلوگیری از دریافت حرارت خورشیدی بسته نگه دارید.
4 - در اتاق‌هایی را كه بلااستفاده بوده و از باقی قسمت‌های منزل جدا شده، بسته نگه دارید. درجه ترموستات را پایین آورده و یا وسیله گرمایشی آن قسمت را خاموش كنید. اما اگر گرمایش آن اتاق‌ها روی بقیه قسمت‌ها تاثیر منفی دارد، آن را خاموش نكنید. به عنوان مثال، اگر سیستم گرمایش شما پمپ حرارتی است، خروجی‌ها را هرگز نبندید، زیرا بستن خروجی‌ها باعث صدمه زدن به پمپ حرارتی می‌شود.
5 - درصورت خریداری یک سیستم گرمایش یا سرمایش جدید، تجهیزاتی با بازده انرژی بالا انتخاب كنید.

كانالها
اگرچه كانال‌ها در زیر پای شما یا بالای سر شما هستند، ولی یكی از مهمترین سیستم‌ها در خانه شما بوده و با اتلاف انرژی، مقدار زیادی از پول شما را هدر می‌دهند.
سیستم كانال‌كشی خانه، یک شبكه شاخ‌های از لوله‌های موجود در بین دیوار، سقف یا كف خانه است كه هوای تولیدشده توسط تهویه مطبوع مركزی را به داخل اتاق‌ها حمل می‌كند. كانال‌ها معمولا از ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند و بیشتر اوقات نیز عایقی ندارند. كانال‌هایی كه به محیط‌های غیرگرم نشت حرارت دارند، سالانه مقدار زیادی اتلاف هزینه را موجب می‌شوند. كانال‌های عایق شده در فضاهایی كه سیستم گرمایش و سرمایش ندارند، معمولا بسیار اقتصادی هستند. برای تعمیر و كمک در زمینه عایق‌بندی داكت‌ها با یک متخصص تماس بگیرید.

پمپ‌های حرارتی
اگر برای گرمایش خانه از برق استفاده می‌كنید، نصب یک پمپ حرارتی با بازده انرژی بالا را مدنظر قرار دهید. پمپ‌های حرارتی از جمله كاراترین وسایل تامین حرارت الكتریكی در شرایط آب‌وهوایی معتدل و سرد است و حرارت تامین شده توسط آنها سه برابر وسایل هم‌اندازه آنها از نظر مصرف انرژیی است. پمپ‌های حرارتی دارای سه نوع هوا به هوا، آبی و زمینی جهت تامین انرژی هستند. آنها حرارت را از هوا، آب یا زمین بیرون خانه شما دریافت و آن را جهت استفاده داخل منزل متمركز می‌كنند. پمپ‌های حرارتی به عنوان تهویه مطبوع مركزی می‌توانند دومنظوره استفاده شوند. آنها همچنین میتوانند با بیرون بردن گرمای منزل، خانه را سرد كنند. پمپ‌های حرارتی می‌توانند میزان برق مصرفی جهت گرمایش را بین ۳۰ تا ۴۰درصد كاهش دهند.

ترموستات
با بكارگیری ترموستات قابل برنامه‌ریزی می‌توانید گرمایش خانه را شب هنگام یا زمانی كه در منزل نیستید پایین آورید.

 سرمایش
با روشن كردن خودكار سیستم تهویه مطبوع در شبهای تابستان می‌توانید به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی خود كمک كنید.
با كم كردن درجه ترموستات‌ها به میزان ۱۰ تا ۱۵درصد در هشت ساعت روزانه، شما می‌توانید تا ۱۰درصد در هزینه‌های انرژی سالانه صرفه‌جویی كنید. انجام این كار می‌تواند بدون زحمت و به صورت اتوماتیک یا توسط ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی صورت گیرد. به كمک این ترموستات‌ها شما می‌توانید وسایل تهویه هوا یا گرمایش را طبق جدول زمان‌بندی روشن و خاموش كنید. در نتیجه وسایل در زمان‌هایی كه شما خواب هستید یا هنگامی که در منزل نیستید با برنامه قبلی کار می‌کنند ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی می‌توانند تنظیماتی را كه به صورت دستی در طول روز یا هفته اجرا كرده‌اید را ذخیره و تكرار كنند.

گرمایش آب
آب گرم مصرفی، سومین عاملی به شمار می‌رود كه در خانه انرژی زیادی نیاز دارد.
به طوری كه‌ ۲۰ درصد صورتحساب انرژی تاسیسات خانه را به خود اختصاص می‌دهد. برای كاهش مخارج انرژی در این بخش، می‌توانید از راهكارهایی مانند مصرف كمتر آب گرم، پایین آوردن درجه حرارت آبگرم‌کن و همچنین استفاده از آبگرمكن‌هایی كه بازده گرمایی بیشتری دارد، بهره برید.
مصرف هفتگی آب موردنیاز برای استحمام یک خانواده چهارنفره، برای یک دوش‌ ۵ دقیقه‌ای در روز، برابر ۷۰۰گالن بوده كه این مقدار معادل مصرف آب نوشیدنی یک نفر طی سه سال خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از دوش‌ها و شیرهای كم‌مصرف، میزان مصرف را به نصف تقلیل دهید.
 
پنجره‌ها
یكی از جذابترین موارد قابل بحث، پنجره‌ها هستند كه مسئولیت تامین تهویه و نور روز زمستان را برعهده دارند. واقعیت این است كه ۱۰ تا ۱۵درصد صورتحساب‌های انرژی به طور مستقیم به این بخش اختصاص دارد. پنجره‌هایی كه در طول تابستان در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند، عملكرد تهویه مطبوع خانگی را دو تا سه برابر افزایش می‌دهند.
 بهتر است پنجره‌های تک‌جداره خود را تعویض كنید و از پنجره‌های دوجداره كه داخل آنها از گاز پر شده است استفاده كنید.

روشنایی
افزایش بازدهی روشنایی‌ها، یكی از راه‌های موثر در كاهش مخارج برق مصرفی است. اگر ۲۵درصد از روشنایی خانه خود را با لامپ‌های كم‌مصرف جایگزین كنید، مخارج برق شما تا ۵۰درصد كاهش می‌یابد. علاوه‌بر آن عمر لامپ‌های كم‌مصرف، ۶ تا ۱۰برابر لامپ‌های معمولی است.
برای روشنایی خانه و محل كار به نكات زیر توجه داشته باشید:

  • در آباژورها به جای لامپ‌های هالوژن از لامپهای كم‌مصرف استفاده كنید. این گونه لامپ‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد كمتر انرژی مصرف می‌كنند، نور و درخشندگی بیشتری تولید كرده و نسبت به لامپ‌های هالوژن سطح خنكتری دارند.
  • به منظور جلوگیری از روشن ماندن چراغ‌های محوطه در طول روز از تایمر یا سنسور حساس به نور خورشید استفاده كنید.
  • لامپ‌های گازی تزئینی محوطه را خاموش كنید. مصرف ناشی از روشن بودن فقط ۸ لامپ گازی در طول سال، بیشتر از انرژی حاصل از سوزاندن گاز طبیعی برای گرمایش خانه‌ای با همان اندازه در طول زمستان است.
  • یكی از بهترین اماكن جهت استفاده از لامپ‌های كم‌مصرف، محوطه بیرونی ساختمان‌ها، است؛ چرا كه طول عمر این لامپ‌ها زیاد است.
لوازم خانگی
لوازم خانگی حدود ۲۰ درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند. لوازمی از قبیل یخچال، ماشین لباسشویی و اتو از نظر مصرف در این دایره قرار می‌گیرند.
هنگام خرید وسایلی هم‌چون یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و غیره به میزان انرژی مصرفی آنها توجه داشته باشید.
یخچال یا فریزر را روی درجه حرارت پایین تنظیم نكنید. درجه حرارت توصیه‌شده برای غذای تازه در یخچال، ۳ تا ۵درجه سانتیگراد و در قسمت فریزر ۱۵-درجه سانتیگراد است. اگر فریزر جداگانه برای نگهداری مواد غذایی در مدت طولانی‌تر دارید، دمای ۱۸-درجه توصیه می‌شود.

لباسشویی

ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

نزدیك به ۸۰ تا ۸۵ درصد انرژی مصرفی در لباسشویی مربوط به گرم كردن آب است. دو راه برای كاهش مصرف این انرژی وجود دارد: استفاده از حالت مصرف كم آب و تنظیم درجه حرارت پایین‌تر آب بهتر است درجه حرارت آب، متناسب با میزان كثیفی و لكه‌های چربی روی لباس تنظیم شود. تنظیم درجه حرارت از حالت داغ به گرم میتواند مصرف انرژی را به نصف كاهش دهد.  و راه حل دیگر استفاده از آب گرم تولیدی توسط آبگرم‌کن‌های کم مصرف است.


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, July 4, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به