جواد سلیمانی همراه با همسرش الناز نیبی که در پرواز اوکراینی از دست رفت
بستگان برخی از کشته‌شدگان پرواز در اثر سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲، یا همان پرواز اوکراینی، شکایتی را علیه "برندا لوکی" کمیسر سابق پلیس سلطنتی کانادا به دلیل تصمیم او مبنی برعدم شروع تحقیقات جنایی در مورد این رویداد مرگبار، تنظیم کرده و به ناظر امنیت ملی ارسال کرده‌اند.
به گفته وکیل شاکیان، اکنون انتظار می‌رود که یک ناظر امنیت ملی تعیین کند که آیا برندا و نیروی پلیس او به درستی عمل کرده‌اند یا خیر. در حالی که پلیس سلطنتی و برندا انهدام هواپیما را یک «تراژدی ملی» نامید، او به خانواده قربانیان گفت که اوکراین برای رهبری تحقیقات جنایی بهترین گزینه است، زیرا هواپیمای منهدم شده اوکراینی بوده است.

شکایت خانواده‌های داغدار پرواز اوکراینی علیه پلیس سلطنتی کانادا به ناظر امنیت ملی رسید

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
AGTA HomeCare Hiring Mobility Service Toronto Canada استخدام
"جواد سلیمانی" که همسرش "الناز نیبی" را در این پرواز از دست داده، در ماه ژوئن امسال شکایتی را به "کمیسیون رسیدگی به شکایات و دادخواهی‌های غیرنظامی علیه پلیس سلطنتی"، سازمانی که به شکایات مربوط به پلیس سلطنتی رسیدگی می‌کند، ارائه کرده است. او استدلال برندا را غیر منطقی، ناقص و تبعیض‌آمیز خواند و گفت: "اگر یک کانادایی {سفیدپوست} در پرواز بود، پلیس سلطنتی طور دیگری عمل می‌کرد". در این پرواز ۵۵ شهروند و ۳۰ مقیم دائم کانادا که همگی ایرانی‌الاصل هستند جان باختند. سه نفر دیگر به نام‌های شاهین مقدم، مهرزاد زارعی و پریسا عباس‌زاده که عزیزان خود را در این پرواز از دست داده‌اند، مشترکا در سال ۲۰۲۱ با طرح شکایت در "سازمان بازرسی اطلاعات و امنیت ملی" شکایت مشابهی را مطرح کرده‌اند که قرار است به زودی نتیجه آن اعلان شود.
این ۳ نفر که پیشتر در یک دادگاه انتاریو حکم تروریستی علیه جمهوری اسلامی گرفته و سپس حکم مصادره دارایی‌های جمهوری اسلامی را از دادگاه اخذ کرده بودند اما با شکایت دولت کانادا از این حکم در دادگاه عالی کانادا، حکم‌های دادگاه انتاریو را مسدود شده دیدند، می‌گویند: "دولت اوکراین صلاحیتی برای پیگیری عدالت برای ۵۵ شهروند کانادایی را ندارد، کمیسر پلیس سلطنتی کانادا یکپارچگی قانون جنایی را به خطر انداخته و آن را در معرض فرصت‌طلبی و سوء استفاده قرار داده است". هم شکایت سلیمانی و هم شکایت این ۳ نفر از نهادهای بازرسی و ناظری کانادا می‌خواهد تا به پلیس سلطنتی دستور دهد تا تحقیقات جنایی را آغاز کند.
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
جشنواره مهرگان - تورنتو - کانادا ساخت مدرسه
پلیس سلطنتی چه می‌گوید؟
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
برندا در سال ۲۰۲۱ نامه‌ای به خانواده قربانیان نوشت و گفت: "این پلیس سلطنتی بود که تصمیم گرفت اوکراین صالح‌ترین مرجع برای انجام تحقیقات جنایی در مورد سقوط هواپیما است، زیرا اوکراین حق بیشتری برای دسترسی به محل سقوط هواپیما و لاشه آن، و به شاهدان و قربانیان در دیگر کشورها دارد". اما اوکراین می‌گوید که تحقیقاتش بدون دسترسی به بقایای لاشه هواپیما، بدون امکان بازجویی از شاهدان و سایر افراد پرونده در خاک ایران انجام می‌شود. اکنون با جنگ روسیه و اوکراین، حتی این روند نیز تقریبا متوقف شده است. اوکراین از کانادا خواست تا تحقیقات مشترکی را آغاز کند، اما پلیس سلطنتی کانادا می‌گوید که "هیچ مبنایی در قانون کانادا" برای حمایت از چنین تحقیقات مشترکی با اوکراین وجود ندارد و می‌افزاید که در عوض این نیرو به جمع‌آوری و حفظ شواهد مربوط به تحقیقات اوکراین کمک کرده است. این نیرو می‌گوید که از دیگر تحقیقات استقبال می‌کند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
 
نهادهای بازرسی و ناظری چه می‌گویند؟
کمیسیون رسیدگی به شکایات و دادخواهی‌های غیرنظامی علیه پلیس سلطنتی می‌گوید که تحقیقاتش در مورد پلیس سلطنتی به‌صورت خصوصی انجام می‌شود و نمی‌تواند درباره آنها بحث کند.
 
دولت کانادا چه می‌کند؟
دولت کانادا یک معاون سابق مدیر آژانس اطلاعات و امنیت ملی را برای رهبری تیمی که تمام شواهد کانادا در آن زمان را استخدام کرد. این مقام سابق در سال ۲۰۲۱ گزارشی منتشر کرد که در آن گفت در حالی که کانادا هیچ مدرکی مبنی بر "از پیش برنامه‌ریزی شده بودن فاجعه ندارد"، می‌تواند نشان دهد که مجموعه‌ای از "اقدامات و کوتاهی‌های مقامات ملکی و نظامی ایران که قبلا بعنوان ریسک مشخص شده بودند، باعث ایجاد موقعیت خطرناکی شد، این خطرات دست‌کم گرفته شده و جدی گرفته نشده بودند".
از سوی دیگر کانادا و چندین کشور دیگر پرونده پرواز اوکراینی را در تلاش برای پاسخگویی قانونی ایران، به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برده‌اند، که در این روند حامد اسماعیلیون، سخنگوی وقت خانواده‌های داغدار آن را در مسیر عدالتخواهی نامید. اما شاهین مقدم می‌گوید این پرونده به بخش درستی از این دیوان ارجاع نشده و بجای بخش جنایی به بخش "حل اختلاف" سپرده شده، جایی که قبلا اوکراین علیه ایران پرونده باز کرده بود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


 

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Monday, September 9, 2024 - 08:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به