ایران استار: در روز ۲۵ آپریل رسانه‌های ایرانی اخباری را منتشر کردند که در آنها به نوعی موضوع کشور کانادا هم مطرح شده است. در این میان اظهارات یک متهم معروف اقتصادی در ایران از آمدنش به کانادا و بازگشتش به ایران جالب توجه بود. رئیس گمرک ایران از آمار صادرات این کشور به کانادا در سال ۱۳۹۸ شمسی گفته و نکته جالب دیگر علاقه سایت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به پوشش برخی اخبار منفی درباره کانادا است. گزارش ایران استار را بخوانید:
 
روایت یک متهم معروف اقتصادی از حضورش در کانادا و بازگشت به ایران
محمد امامی از متهمین پرونده هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و سازنده سریال شهرزاد و همچنین یار اقتصادی هادی رضوی، داماد بازداشت شده محمد شریعتمداری وزیر کار دولت به تازگی مصاحبه‌ای با روزنامه شرق داشته است. وی در این مصاحبه درباره نامه هنرمندان برای موافقت قوه قضاییه با درخواست مرخصی او صحبت کرده و اشاره کرده است. وی در بخشی از این مصاحبه گفته است:
من چهار سؤال مطرح می‌کنم خواهشم این است که درباره آن تحقیق کنید. چهار سال پیش این پرونده مطرح شد و من بازداشت شدم؛ اگر همان سال محکوم می‌شدم و حکم می‌گرفتم و همچنان متهم نبودم، بیشتر از این زندان می‌ماندم و بیشتر از این مورد اهانت قرار می‌گرفتم؟ اگر در سال ۹۶ که با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بعد از ۶ ماه آزاد شدم و به کانادا رفتم، هرگز به کشور بازنمی‌گشتم بیشتر از این مورد افترا و توهین قرار می‌گرفتم؟ فرض کنید هیچ یک از این اموال را در اختیار بانک یا دادسرا قرار نمی‌دادم و همچنان در لیست بدهکاران بانکی بودم آیا بیشتر از این به من توهین می‌شد؟ اگر به سینما نمی‌آمدم و سرمایه‌ام را به زمین و سکه و دلار تبدیل می‌کردم، مثل همه بدهکاران بانک سرمایه -که یک لیست ۷۰ نفره است و فقط ۷ نفر آن‌ها نامشان مطرح شده‌اند و شاید دو نفر از آن‌ها هم الان آزاد باشند- آیا باز هم نامی از من برده می‌شد و مورد اهانت قرار می‌گرفتم؟ پس چه متهم باشی چه محکوم، چه بدهی را پرداخت کنی و چه پرداخت نکنی و چه در مملکت کار کنی چه کار نکنی، برخورد یکسان است. پاسخ این پرسش‌ها را که بدهید آن‌وقت ارزش ملک‌های مرا هم به دست خواهید آورد. دیگر متوجه می‌شوید چه دو میلیارد ملک بدهید چه ندهید، چه به کانادا فرار کرده باشید چه فرار نکرده باشید، فرقی در میزان اهانت وارده نخواهد کرد.

شرق: می‌خواهم به ابتدای صحبتمان برگردم. گفته می‌شود آن نامه پُرحاشیه قرار بود زمینه مرخصی شما و پس از آن زمینه مهاجرتتان به کانادا را فراهم کند. چه تضمینی وجود دارد پس از مرخصی این اتفاق صورت نگیرد؟
من تا به حال این ادعا را نشنیده بودم. این ادعا را در هیچ کانالی، حتی آنهایی که به من فحش می‌دهند نیز ندیده بودم. من کشورم را دوست دارم؛ با وجود آنکه در سخت‌ترین شرایط در سال ۹۵ بودم و بازداشت شدم. پس از آزادی به کانادا رفتم و به راحتی می‌توانستم برنگردم.

شرق:چه مدت بازداشت بودید؟
شش ماه در امنیتی‌ترین بازداشتگاه کشور. تحت شرایط خاص.

شرق: کجا؟
دادسرا من را بازداشت کرد و در اختیار وزارت اطلاعات قرار داد. بماند که کجا بازداشت بودم. اجازه دهید پرسش قبلی را پاسخ دهم. وقتی بعد از آزادی به کانادا رفتم، همان‌جا هم در مصاحبه‌ای در پاسخ به پرونده گفتم که اجازه دهید دادگاه به عدالت آن را بررسی کند و اعلام کردم که می‌خواهم به کشور برگردم. همیشه در سیستم ثنای قوه قضائیه وقتی احضار شدم؛ به‌سرعت به کشور بازگشتم و یک روز زودتر در دادگاه حاضر بودم. خودم را نه بدهکار می‌دانم و فقط در مظان اتهام هستم که باید از خودم رفع اتهام کنم.

 ***
 
بازتاب اظهارات مقام‌های کانادایی درباره ماسک‌های چینی
 چند رسانه ایرانی از جمله باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به نقل از دی‌کبل نوشته‌اند مقامات بهداشتی کانادا می‌گویند که ماسک‌های وارداتی از چین از استانداردهای لازم بهره‌مند نیست. مقامات بهداشت عمومی کانادا می‌گویند حدود یک میلیون ماسک KN-۹۵ وارداتی از چین نتوانسته است استاندارد‌های لازم برای توزیع در این کشور را کسب کند.
ماسک KN-۹۵ یک مدل چینی شبیه به ماسک N-۹۵ است. این نوع از ماسک در اختیار کارکنان بیمارستان‌ها و پرستاران قرار می‌گیرد تا مانع از ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا شود.
به نقل از یک منبع ارشد کانادایی، چین حدود ۷۰ درصد از تجهیزات پزشکی و درمانی مورد نیاز در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کانادا را تامین می‌کنند. آمریکا، انگلیس و سوئیس سایر کشورهایی هستند که تجهیزات پزشکی کانادا را تامین می‌کنند.
 
 علاقه جالب سایت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به اخبار منفی کانادا
سایت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به تازگی علاقه زیادی به پوشش اخبار منفی کانادا پیدا کرده نوشته است: "پلیس ونکوور در جستجوی مردی است که مرد سالخورده آسیایی را با «رفتار جنون آمیز» نقش بر زمین کرده، بر سر او فریاد زده و او را به باد ناسزاهای نژادپرستانه گرفته است".
 
 بازتاب تاخیر در اجرای توافق کانادا، آمریکا و مکزیک
 خبرگزاری فارس از رسانه های وابسته به سپاه پاسداران نوشته است که رابرت لایتزیر، فرستاده تجاری ایالات متحده اعلام کرده توافق تجاری جدید آمریکا، مکزیک و کانادا یک ماه دیرتر و در روز اول ماه ژوئیه (۱۱ تیرماه) اجرایی خواهد شد.
 این خبرگزاری به نقل از رویترز نوشته است توافق تجاری جدید آمریکا، مکزیک و کانادا که جایگزین نفتا شده است، یک ماه دیرتر و در روز اول ماه ژوئیه (۱۱ تیرماه) اجرایی خواهد شد. این توافق جایگزین توافق ۲۶ ساله نفتا خواهد شد.
اداره بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد که در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۰، نرخ بیکاری در این کشور به ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.
 
مقایسه متوسط حفاری در معادن ایران و کانادا
سجاد غرقی یکی از اعضای خانه معدن ایران مصاحبه با خبرگزاری ایسنا داشته که در بخشی از آن متوسط حفاری در معادن بین ایران و کانادا مقایسه شده است. غرقی گفته است: "در عین حال شرکت‌های بزرگ سنگ آهن کشور از جمله گُل‌ گهر و چادرملو، به جای تمرکز سرمایه‌گذاری در توسعه اکتشاف و استخراج جدید و یا توسعه زیرساخت‌ های صادراتی، به سمت تولید فولاد حرکت کرده‌اند که این مدل تجاری، با هیچ کدام از مدل‌های اقتصادی توسعه شرکت‌ های نامدار معدنی در دنیا مانند ریوتینتو،  وله برزیل و بی‌اچ‌پی سازگار نیست. همچنین در حالی که متوسط حفاری در کشور غنی ایران فقط نیم متر بوده که در مقایسه با متوسط ۱۰۰ متری حفاری در کشوری همچون کانادا ناچیز است".
 
 ارزش دلای صادرات ایران به کانادا در سال ۱۳۹۸
مهدی میراشرفی رییس کل گمرک ایران گفتگویی درباره وضعیت کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۸ داشته که در بخشی از آن آمده است: "در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۳۵ دلار، و پس از آن به کانادا با حدود ۱۹ میلیون دلار، و ونزوئلا با بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزارو ۸۳۲ دلار بوده است. همچنین بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار، و بعد از آن آرژانتین با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار، و در نهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و ۱۰۲ هزارو۴۲۳ دلار بوده است".
Date: Friday, April 24, 2020 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به