ایران استار: مسئولان جمهوری اسلامی گزارش‌ها و اظهارنظرهای اخیر دولت کانادا درباره هواپیما اوکراینی درباره مردود بودن عامل خطای انسانی در ساقط شدن این هواپیما را به تندی رد کرده‌اند. جمهوری اسلامی معتقد است کانادا در حال زمینه‌سازی برای اعلان عمدی بودن این حادثه می‌باشد و به همین دلیل به تازگی سخنگوی دولت ایران کانادا را به سیاسی کاری متهم کرده و درباره پرداخت دیه به خانواده جانباختگان گفته است که جمهوری اسلامی این دیه را بر اساس کنوانسیونی که ایران عضو آن است، پرداخت خواهد کرد.
هفته گذشته رالف گودیل، مشاور ویژه دولت فدرال کانادا در پرونده هواپیما اوکراینی و اظهار نظر فلیپ شامپاین وزیر امورخارجه کانادا بوده است. منتشر شد. در گزارش گودیل استدلال شده بود كه ایران نباید مسئولیت تحقیقات را به عهده بگیرد، زیرا این اقدامات نیروی نظامی ایران بود كه منجر به سقوط هواپیما اوکراینی شد. شامپین وزیر خارجه کانادا نیز هفته گذشته گفته بود که او در حال حاضر همه چیز ایران را زیر سوال می برد و اعتقاد ندارد که سقوط هواپیما نتیجه "خطای انسانی" بوده است. اگرچه وی مشخص نکرد که چه چیزی مقصر است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
جمهوری اسلامی: مواضع کانادا سیاسی است و بر اساس عرف بین‌الملل دیه می‌دهیم
تازه‌ترین اظهار نظر مقام های جمهوری اسلامی درباره هواپیما اوکراینی و مواضع دولت کانادا مربوط به علی ربیعی، سخنگوی دولت است. ربیعی از اظهارات اخیر وزیر فیلپ شامپاین خارجه کانادا که در ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر نقش خطای انسانی در ساقط شدن هواپیمای اوکراینی تشکیک کرده بود، انتقاد کرده و گفته است: "ما تاکنون در قالب دو دور مذاکرات، کلیه یافته‌های خود را در اختیار طرف اوکراینی قرار داده‌ایم. اما متاسفانه رویکرد دولت کانادا نسبت به موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی کاملا رویکردی سیاسی و غیرحقوقی است. مدام هم اظهارات سیاسی می‌کنند. ما از ابتدای این سانحه همکاری و تحقیقات لازم را برای روشن شدن ابعاد حادثه و نیز اطلاع رسانی شفاف به طرف های ذینفع بعمل آورده‌ایم و تلاش‌ها و همکاری‌های خود را با حسن نیت ادامه خواهیم داد... اینکه دولت کانادا بدون تحقیقات فنی و حقوقی چنین ادعاهایی طرح کرده، تاسف‌انگیز است. معتقدیم چنین اظهارات و مواضعی در روند رسیدگی آثار سوء می‌گذارد، در راستای التیام آلام بازماندگان نیست. به دولت کانادا توصیه می‌کنیم که بدون دخالت در امور داخلی کشورمان، روند همکاری‌های دو جانبه ایران و اوکراین، به عنوان دو دولت ذیربط، مختل نکند".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

ربیعی همچنین گفت: "در مورد مسئولیت مدنی هم قبلا اعلام شده و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصریح کرد که براساس عرف ها و معیارهای بین‌المللی و بدون تبعیض براساس تابعیت و با برخورد برابر با اتباع ایران و اتباع خارجی خسارت جان باختگان باید پرداخت شود. حتما پیگیری می‌شود که منابع لازم تامین شود".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
خطیب‌زاده سخنگوی وزرات خارجه نیز دیروز گفت: "نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشور باید در این رابطه توضیح دهند و گزارش فنی آن هم آماده شده است. با این وجود باید بگویم که هیچ تاریخی درباره بررسی این پرونده عقب نیفتاده است و تمام تلاش خود را داریم بر اساس معاهدات بین‌المللی وظایف خود را انجام دهیم و داده‌ایم و گزارش فنی این مساله امروز و فردا منتشر و برای طرف‌های اوکراینی و دیگر طرف‌های دخیل ارسال می‌شود. در عین حال تلاش داریم در نهایت شفافیت کار انجام شود اما باید بدانیم که بررسی این مساله موضوعی پیچیده است".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
ادامه مچ اندازی جمهوری اسلامی و کانادا درباره هواپیما اوکراینی
از طرف دیگر شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم موضعی مشابه ربیعی را درباره مواضع دولت کانادا مطرح کرده است. وی مدعی شده است: "سیستم هواپیمایی فنی و پیچیده است در عین حال با استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما همه چیز مشخص شد، بررسی ها نشان داد که خطای انسانی غیر عمد رخ داده است". وی با اشاره به روابط ایران و کانادا، اظهار داشت: "روابط دو کشور بر اساس رفتار یکجانبه کانادا، غیر دیپلماتیک و غیراصولی است، این کشور به پناهگاه مخالفان ایران تبدیل شده، اگر مقامات می خواهند در چارچوب عمل کنند و نگرانی هایی دارند، حداقل ثابت کنند کشوری مستقل و نگاه مخالف به ایران ندارد". این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است:" کانادا با ایران رابطه غیر دوستانه داشته و نظارتش هم کاملا غیر منطقی و به دور از واقعیت‌های علمی است، نمی‌شود از دور و با نگاه سیاسی به حادثه اوکراینی نگاه کرد، ایران نسبت به این خطای انسانی عذرخواهی کرد و خسارات آن را هم پرداخت می کند".
خطیب زاده نیز اظهارات داشته: "بیشترین مداخله‌های بی‌جا را مقامات کانادا در این موضوع از روز اول داشتند و تلاش کردند مسیر طبیعی روشن شدن ماجرا اتفاق نیفند و رفتارشان کاملا سیاسی و غیرحقوقی است... متاسفم که از غم بزرگ این خانواده‌ها برخی سعی دارند کلاهی برای خود درست کنند و از آن تجارت کنند".
ایران پس از انکار اولیه هرگونه تخلف، سرانجام با فشار جاستین ترودو نخست وزیر کانادا مسئولیت ساقط کردن هواپیما را پذیرفت اما "زنجیره‌ای طولانی از خطاهای انسانی و سایر کمبودها منجر به شلیک اشتباه موشک‌های ایران" را دلیل آن عنوان کرد. اولین گزارش ایران تنها چند هفته پیش از سالگرد ساقط شدن هواپیما اوکراینی رخ داد که که در آن سپاه پاسداران ایران پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین را در ۸ ژانویه سرنگون کرد که در نتیجه آن همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند از جمله ۱۳۸ نفر که با کانادا ارتباط داشتند. 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

عمده این واکنش‌های ایران به گزارش گودیل در هفته پیش بود که نوشته بود: "در این پرونده نشانه‌هایی از بی‌لیاقتی، بی‌تدبیری و بی‌توجهی به زندگی انسان‌های بیگناه وجود دارد". وی در ادامه انتقاداتی را درباره عدم شفافیت ایران در تحقیقات انجام داده بود از جمله شش ماهی که طول کشید تا جعبه سیاه هواپیما خوانده شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, December 22, 2020 - 22:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به