فرمیون‌ها توانستند بوزون‌هایی که حامل نیرو و متحرک به هر سو هستند را به حالت بسیار منظم درآورد
دانشمندان همیشه به دنبال ماده عجیب و غریب و شگفت‌انگیز بعدی هستند و تازه آن را پیدا کرده‌اند: یک عایق بوجود آمده از ذرات زیر اتمی "بوزون" و اکنون سعی دارند تا نام یک نام با معنی برایش بیابند.
این کشف هم یک ماده جدید است و هم یک حالت کاملا جدید از ماده. در حالیکه هر ماده از اتم که خود شامل الکترون، پروتون و نوترون است تشکیل شده، خود این ذرات (بجز الکترون) خود از ذرات زیر اتمی تشکیل شده‌اند. ما مدتها در ابتدا فکر می‌کردیم که "اتم" کوچکترین ذره غیر قابل تقسیم است، اکنون و فعلا آن را به هفده ذره زیر اتمی در چهار نوع مختلف تقسیم می‌کنیم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
AGTA HomeCare Hiring Mobility Service Toronto Canada استخدام
 
علمی؛ دانشمندان یک ماده عجیب با یک حالت جدید ماده را کشف کردند که از ذرات زیر اتمی ساخته شده و سعی دارند تعریفش کنند
این ماده تشکیل شده از شبکه‌ای از لایه‌ای از تنگستن دیزلنید و لایه‌ای از دی سولفید تنگستن که روی هم قرار گرفته‌اند اما به طور کامل هم تراز نیستند. این ناهماهنگی جزئی، چیزی را ایجاد می‌کند که به عنوان الگوی "موآر" شناخته می‌شود، و این الگو اکنون ویژگی‌های جالبی را نشان می‌دهد. برای درک ویژگی‌های این ماده، باید ذرات زیر اتمی "بوزون" و "فرمیون" را بشناسیم. در سطح کوانتومی زیر اتمی، ذرات به دو نوع اصلی گروه‌بندی می‌شوند: بوزون‌ها (حامل نیرو مانند فوتون‌ها) که می‌توانند حالت کوانتومی یکسانی داشته باشند و فرمیون‌ها (ذرات ماده مانند الکترون) که نمی‌توانند. معمولا کار با فرمیون‌ها راحت‌تر است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
جشنواره مهرگان - تورنتو - کانادا ساخت مدرسه
دانشمندان می‌گویند که آنها اصولا کارشان ساخت یک ماده جدید از فرمیون‌هاست اما آنها اخیرا هدف جدیدی را دنبال کرده‌اند: ساخت یک ماده جدید از بوزون‌هایی که نیرو دارند و می‌توانند با هم تعامل داشته باشند. جالب است که فرمیون‌ها اسپین‌های کوانتومی نیمه صحیح دارند (مثل نصف، ۳/۲ یا ۵/۲) که کار با آنها را جالب‌تر از بوزون‌هایی می‌کنند که مقادیر آنها اعداد صحیح بدون اعشار هستند. برای مثال دو فرمیون، که یکی مانند الکترون با بار منفی دارد، در مقابل یک فرمیون دیگر که بار مثبت دارد و تکمیل کننده اعشار الکترون است می‌توانند یک "اکسایتون" بسازند که این مجموعه بعلت داشتن یک مقدار عدد صحیح می‌تواند با یک ذره بوزون تعامل کند.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
اما محققان اکنون می‌گویند با استفاده از یک تکنیک مبتنی بر نور به نام "طیف‌سنجی پمپ - کاوشگر"، رفتار اکسیتون‌ها را در سیستم الکترون‌های دی سولفید تنگستن و سوراخ‌های دیزلنید تنگستن، ایجاد و بررسی کرده‌اند. دانشمندان مشاهده کردند که اکسایتون‌ها وقتی به یک چگالی معینی که بر اثر فعل و انفعالات قوی می‌رسند، دیگر قادر به حرکت نیستند. این‌عدم تحرک منجر به یک حالت کریستالی می‌شود که به عنوان یک عایق، یک ماده خاص و حالتی که قبلا دیده نشده بود عمل می‌کند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
"ریچن شیونگ" فیزیکدان دانشگاه "یو‌سی‌اس‌بی" می‌گوید: "آنچه در اینجا اتفاق افتاد این است که ما همبستگی را کشف کردیم که بوزون‌هایی که حامل نیرو و متحرک به هر سو هستند را به حالت بسیار منظم درآورد. این گروه فکر می‌کند که رویکرد آنها می‌تواند منجر به کشف مواد بوزونی بیشتری شود و روشی بهتر برای همه دانشمندان برای مطالعه بوزون‌ها در سناریوهای واقعی‌ست و نه در سیستم‌های شبیه‌سازی مصنوعی. در مجموع بیشترین مشکل دانشمندان کنترل بوزون‌ها برای ساخت مواد و بررسی آنها بوده است.
خبر-علمی-دانشمندان-یک-ماده-عجیب-حالت-جدید-ماده-کشف-کردند-ذرات-زیر-اتمی-بوزون-فرمیون

اگرچه قرار نیست این ماده بوزونی تازه کشف شده، مانند بسیاری از مواد دیگر بلافاصله کاربرد آنی و عملی پیدا کند، یا شاید هر کسی فکر کند که چنین کشفی آنقدرها هم مهم نیست، اما در کل تاریخ نشان داده شده که همین خلاقیت‌های جدید و عجیب و غریب به دانشمندان کمک می‌کنند تا بفهمند جهان اطراف ما چگونه کنار هم قرار گرفته و با یک ایده جدید، چندین قدم شگفت‌آور به سمت آینده برداریم.

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


در حالی که اکسایتون‌ها در گذشته به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، آنچه در اینجا قابل توجه است واکنش‌های قوی آنها با یکدیگر و ویژگی‌های حاصله ایجاد شده توسط آنهاست. دانشمندان می‌گویند: "ما می‌دانیم که برخی از مواد دارای خواص بسیار عجیب و غریب هستند و یکی از اهداف فیزیک ماده اینست که بفهمیم چرا، در عین اینکه راه‌هایی کشف کنیم که این رفتارها را توضیح دهند و به واسطه آنها کشف‌های جدیدتری کنیم".

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, June 21, 2023 - 21:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به