این اقدام شرکت متا (مالک فیس‌بوک و اینستاگرام)، پس از اقدام مشابه شرکت آلفابت (مالک گوگل) در اوایل سال جاری، صورت می‌گیرد
این اقدام، که در آن شرکت "متا" غول رسانه‌های اجتماعی روز پنجشنبه در یک پُست وبلاگی آن را اعلام کرد، در واکنش به ارائه لایحه سی ۱۸ توسط دولت فدرال کاناداست که در آن هم می‌گوید غول‌های فناوری باید برای اخبار منتشر شده در شبکه‌هایشان مبلغی را به تولیدکنندگان خبر بپردازند و هم باید برخی محتواهای خبری را "تنظیم" یا فیلتر کنند.
این اقدام شرکت متا (مالک فیس‌بوک و اینستاگرام)، پس از اقدام مشابه شرکت آلفابت (مالک گوگل) در اوایل سال جاری، صورت می‌گیرد. از فوریه امسال، گوگل در مخالفت با این لایحه، نتایج جستجوی اخبار را برای بیش از یک میلیون کانادایی مسدود کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
اگر برخی از اخبار را ندیدید تعجب نکنید: از امروز فیس بوک و اینستاگرام اخبار را برای بعضی از کانادایی‌ها حذف و فیلتر می‌کنند
فیس‌بوک گفته است که در صورت تبدیل این لایحه به قانون (که پیشتر در مجلس نمایندگان تصویب شده اما هنوز در مجلس سنا تصویب نشده)، مجبور خواهد شد کلیه محتواهای خبری را از پلتفرم‌های خود در کانادا مسدود کند، چیزی که ممکن است به محض بررسی این لایحه در مجلس سنای کانادا در ماه جاری اتفاق بیفتد. در میان بندهای این لایحه، غول‌های فناوری ملزم می‌شوند که به شرکت‌های رسانه‌ای کانادایی که اخبارشان را روی پلتفرم آنها می‌گذارند پول بدهند. متا می‌گوید: "در حالی که ما برای پیروی از قوانین آماده می‌شویم، امروز اعلام می‌کنیم که آزمایش‌هایی را روی هر دو پلتفرم آغاز خواهیم کرد که برخی از کاربران، ناشران و تولیدکنندگان خبر را از مشاهده یا اشتراک‌گذاری برخی از محتوای خبری در کانادا محدود می‌کند".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

متا می‌گوید بین ۱% تا ۵% از ۲۴ میلیون کانادایی که از فیس بوک یا اینستاگرام استفاده می‌کنند، جزو آزمایشی خواهند بود که قرار است به زودی از امروز آغاز شود. "ریچل کوران" رئیس سیاست عمومی متا کانادا، گفت که ممکن است محتوای مختلف برای کاربران مختلف در پلتفرم‌های مختلف مسدود شود و افزود: "این لزوما برای همه بطور یکسان نخواهد بود. برای برخی از افراد، لینک‌های خبری در فیس بوک قابل اشتراک‌گذاری نخواهند بود که امکان دارد همان خبر اما در اینستاگرام قابل به اشتراک‌گذاری باشد. در ضمن افراد مختلف وضعیت‌های مختلفی را خواهند دید".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi
در طول دوره آزمایشی که برای چند هفته ادامه خواهد داشت، درصد کمی از افرادی که حساب کاربری آنها در کانادا ثبت شده، در صورت تلاش برای اشتراک‌گذاری محتوای خبری، از عدم به اشتراک گذاشتن آن مطلع خواهند شد. این آزمایش به این معنی است که کاربر پیوندهایی به مقالات یا ویدیوهای ناشران اخبار را در هیچ کجای "فید" خود نخواهد دید. در یک مثال دیگر امکان دارد یک کاربر اصلا گزینه به اشتراک‌گذاری یک محتوا با افراد دیگر را نداشته باشد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
کاربرانی که شامل این طرح می‌شوند نیز ثابت نخواهد بود، آنها مرتبا به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند و فقط در صورت تلاش برای به اشتراک گذاشتن اخبار مطلع می‌شوند که اخبار برایشان فیتلر شده و بیشتر آنها به‌ویژه در مرحله پایانی اعلانی را مشاهده می‌کنند که به آنها می‌گوید قادر به انجام آن نیستند. متا می‌گوید گزینش خبر بلاک شده برای هر کسی که بخواهد آن را به اشتراک بگذارد نیز تصادفی‌ست و بستگی به نوع خبر یا ناشر یا به اشتراک‌گذارنده ندارد.
متا می‌گوید اگرچه ناشران اخبار می‌توانند پیوندهای خبری و محتواهای خود را پُست کنند، اما برخی از آنها اصلا در کانادا قابل مشاهده نخواهند بود. تعداد ناشران خبری که محتوای آنها در این برنامه گنجانده شده، اعلان نمی‌شود و انتخاب آنها نیز تصادفی خواهد بود، اما این انتخاب محدود به ناشران کانادایی نیست و می‌تواند شامل ناشران بین‌المللی باشد که در کانادا فعالیت می‌کنند نیز بشود. متا می‌گوید در صورتی که یک ناشر خبری در این برنامه گنجانده شود، به او العان می‌شود.
 
استدلال متا چیست
این شرکت با پرداخت پول به تولیدکنندگان اخبار در کانادا مخالف است. متا می‌گوید در حالی که بر اساس محاسبات آنها در سال گذشته، کلیه ناشران خبری کانادایی برای انتشار محتوای خود فقط حدود ۱.۹ میلیون کلیک را در کانادا بصورت پولی در اختیار مردم گذاشته‌اند که رقم دریافتی متا فقط بالغ بر ۲۳۰ میلیون دلار بوده که نسبت به گروه‌های دیگر بیزینسی، عدد بسیار بسیار کوچکی‌ست. به همین دلیل متا حاضر نیست که برای این نوع بیزینس خرج کند.
پیشتر و در سال ۲۰۲۱، متا برای مدت کوتاهی اخبار را از پلتفرم خود در استرالیا مسدود کرد، زیرا استرالیا نیز در آن زمان قانون مشابهی را تصویب کرد که شرکت‌های فناوری را مجبور می‌کرد به ناشران برای استفاده از اخبارشان پول پرداخت کنند. بعدا متا با ناشران استرالیایی به توافق رسید و معامله‌ای بین آنها صورت گرفت.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

امروز، "پابلو رودریگز" وزیر میراث فرهنگی کانادا که این لایحه را تقدیم مجلس کرده، حرکت متا را "ناامیدکننده" خواند و گفت که کانادایی‌ها از این نوع تاکتیک‌ها مرعوب نخواهند شد. تاکتیک حذف و فیلتر برخی از موضوعات (مانند کرونا) سال‌هاست که بصورت نامحسوس در حال اجرا در شبکه‌های اجتماعی‌ست.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, June 2, 2023 - 19:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به