دیگر این سبیل کت و کلفت ما بوی مردی و مردانگی نمی‌دهد
از خدا پنهان نیست، از شما هم پنهان نباشد آن که بعضی از چیزها در فرهنگ‌ها و ر‌سوم اقوام مختلف از ارزش و جایگاه خاصی برخوردارند. از جمله این موضوعات یکی سبیل است که انواع و اقسام مختلف دارد. اما آنچه که در فرهنگ کشور ما ایران جا افتاده این است که سبیل نشان مردانگی است و در بعضی از مرام‌ها و ایدئولوژی‌ها سبیل معنی و مفهوم ویژه‌ای دارد. مثل سبیل دراویش، سبیل استالینی، سبیل هیتلری، سبیل شاه عباسی، سبیل کارآگاه پوآرو، سبیل چنگیزی، سبیل ناصرالدین شاهی، سبیل نیچه، سبیل قیطانی عمر شریف و...
در ادبیات و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها هم از سبیل استفاده‌های فراوانی شده، مثل سبیل کسی را دود دادن، یک تار سبیل گرو گذاشتن، سبیل کسی را چرب کردن، زیر سبیلی رد کردن و قس‌علی‌الهذا.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
اگر چه به طور دقیق روشن نیست که سبیل از چه زمانی مد شد و مردها از آن استفاده کردند ولی در تصویر‌های باقی مانده از سوارکاران قدیمی مربوط به سال‌های قبل از میلاد مسیح دیده شده است که بعضی‌ها سبیل داشتند و این مطلب هم در تاریخ آمده است که در دوران شاه عباس میزان حقوق و دستمزد سپاهیان به بزرگی سبیل آنها ربط پیدا می‌کرد و این موضوع باج سبیل هم از همان موقع باب شده است.
جالب است بدانید در اسلام داشتن سبیل بلند عملی ناپسند است، چون گفته شده که زیر آن شیطان جا درست می‌کند‌. در آیین یارسان، سبیل نشانه‌ای از دین آنها است‌ و اگر تاری از سبیل کسی از بین برود، ارکان دینش فرو می‌ریزد. در سال 1392 که سبیل یک زندانی یارسانی را در زندان تراشیده بودند، یکی از پیروان این فرقه در جلوی فرمانداری همدان دست به خود‌سوزی زد، بالاخره آن که در دوران قاجار‌، سبیل گذاشتن به تبعیت از ناصرالدین شاه نیز به صورت مد درآمده بود و حتی زن‌های سبیل‌دار بیشتر مورد توجه مردان بودند.
اما، ماجرای لیزر کردن سبیل پر پشت فضول‌خان هم شنیدنی است، آن را از زبان خودش بخوانید:
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

"ما که فضول‌خان شما باشیم از مدتی قبل احساس کردیم فضول بانوی عزیز ما با چند نفر از خانم‌های هم سن و سال خود تلفنی گفتگو می‌کند و گاهی هم برای صرف قهوه با آنها به تیم‌هورتن می‌رود. البته انجام این کار از نظر ما که اهل تساهل و تسامح هستیم و کاملا معتقد به حقوق برابر مرد و زن، اشکال خاصی نداشت ولی پس از چندی یک روز که روابط فی مابین بسیار حسنه بود و ما با هم در حال نوش جان کردن چای بودیم، فضول بانو به من گفت که می‌خواهد با یکی از دوستانش به محلی که تزریق بوتاکس می‌کنند، بروند و برای رفع چین و چروک صورت از این ماده استفاده نمایند. ما اول موضوع را جدی نگرفتیم و به قول معروف زیر سبیلی رد کردیم ولی وقتی که صحبت این کار تکرار شد، روزی از یکی از دوستانمان که دکتر بود، در این باره سوال کردیم. او گفت دیدگاه‌ها در این رابطه متفاوت است، ولی ماده‌ای که برای اینکار استفاده می‌شود در حقیقت چندان مطلوب نیست و ایشان از همسر خود مثال زدند که چگونه به قصد پاچه‌بزی کردن ابروانش به این کار دست زد ولی به جای پاچه‌بزی ابروهایش زرافه‌ای شد، یعنی یکی بالا و یکی پایین و مدتها طول کشید تا به جای اول خود برگردد. لذا از آن پس سعی کر‌دیم که با لطایف‌الحیل فضول بانو را از این کار منع کنیم ولی وقتی که نتوانستیم و او همراه دوست خانمش به این عمل مبادرت ورزید، حقیقتش به جایگاه مردانگی و ژن رجلیت ما برخورد و پیش خود احساس کردیم که در اینجا جبروت و ابهت ما از بین رفته است. بنابراین ما نیز پس از چندی به محلی که موهای زاید را لیزر می‌کردند، رفتیم و دیدیم که دیگر این سبیل کت و کلفت ما بوی مردی و مردانگی نمی‌دهد و تبدیل به یک تلنبار موی زاید شده، لذا آن را لیزر هفت‌گانه کردیم که بعد از آن از ریشه در نیاید و ما لااقل فکر نکنیم که دارای سبیل شاه عباسی قدر‌ قدرتی هستیم. از آن روز به بعد مشکل ما این شده است که دیگر نمی‌توانیم بعضی کارها را ندیده بگیریم و زیر سبیلی رد کنیم. لذا خودمان را زده‌ایم به بی‌خیالی و خواجگی.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, February 26, 2020 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به