مدنی می‌گوید در حال مذاکره با کارشناسان دیگر درباره ایجاد یک پایگاه داده جهانی از فیلم‌های جراحی است
دکتر "امین مدنی" (Amin Madani) وقتی عمل برداشتن غده سرطانی بیمارانش را انجام نمی‌دهد، ولیکن هنوز به این فکر می‌کند که چگونه می‌تواند عملکرد جراحان را در اتاق عمل بهبود بخشد. امین در دانشگاه‌های "مک‌گیل" و "غرب" درس خوانده و با بیمارستان‌های تورنتو، کلمبیا نیویورک و سازمان ملل همکاری دارد.
اما چرا وی برخی از چنین عمل‌هایی را انجام نمی‌دهد؟ طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲۵ درصد از میلیون‌ها نفری که هر سال در سرتاسر جهان تحت عمل‌های مختلف قرار می‌گیرند، با عوارض منفی در حین یا بعد از عمل جراحی مواجه می‌شوند. این عوارض جانبی می‌تواند از درد در محل برش باشد تا خونریزی داخلی و مرگ. اگرچه همه این عوارض جانبی ناشی از عمل جراحان نیستند، اما برخی از آنها اجبارا به وجود می‌آیند و دکتر مدنی که جراح عمومی بخش‌های جراحی مجموعه دانشگاهی تورنتوست می‌خواهد این خطر را کاهش دهد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
دکتر امین مدنی؛ پزشک تورنتویی نخبه‌ای که انقلاب هوش مصنوعی را وارد عمل جراحی کرد
امین در حال تحقیق در مورد "تکنیک‌ها و فرآیندهای فکری مورد استفاده نخبه‌ترین و با مهارت‌ترین جراحان" بود که با پیشنهادی روبرو شد: گروهی از دانشمندان داده‌ها و کامپیوتر به وی پیشنهاد کردند که او می‌تواند از هوش مصنوعی برای تقلید ذهن این جراحان استفاده کند. او می‌گوید: "شک من به شدنی بودن این موضوع مدت زیادی طول کشید". اولین استفاده وی از هوش مصنوعی به "بینایی کامپیوتری" منجر شد؛ بینایی کامپیوتری به کارگیری هوش مصنوعی رایانه‌ها از تصاویر بطور زنده است، برای شناسایی و تشخیص مناطقی از بافت‌های بدن برای برداشته شدن، یا ماندن در حین جراحی‌ها، در موقعی که این کار خطرناک و پیچیده هستند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

اگرچه فناوری مدنی هنوز در مراحل اولیه است و در حال حاضر فقط برای جراحی‌های کیسه صفرا قابل استفاده است اما، او می‌گوید که این ابداع وی پتانسیل بهبود جراحی‌ها در سراسر جهان، به ویژه در جوامع روستایی، مناطق دورافتاده و کشورهای کم‌درآمد که فاقد متخصصین جراح هستند، را دارد. سایر کارشناسان با نظر وی موافقند اگرچه آنها می‌گویند هنوز چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
هنگامی که جراحان جراحی برداشتن کیسه صفرا را انجام می‌دهند، یک "سوراخ کوچک" در شکم بیمار ایجاد می‌کنند و دوربینی را از آن به داخل شکم رد می‌کنند و سپس از ابزارهای تخصصی برای بریدن و برداشتن اندام استفاده می‌نمایند. فناوری مدنی تصاویر زنده دوربین را روی مانیتور به نواحی رنگی در می‌آورد بطوریکه جراح با دیدن نواحی سبز می‌فهمد که برداشتن آن ناحیه بی‌خطر است و نواحی قرمز به این معنی خطرناک بودن است. یک روش دیگر، تهیه همین تصاویر به سبک نقشه‌های حرارتی است که رنگ‌ها بر اساس بی‌خطر یا خطرناک بودند تنظیم می‌شوند. وی در نمونه اولیه از صدها ساعت فیلم جراحی‌های کیسه صفرا و یک برنامه نرم‌افزاری و ادغام توضیحات جراحان خبره برای شناسایی محل تشریح کیسه صفرا درست شد تا کامپیوتر فریم به فریم تصاویر دریافتی را الگوهایش مقایسه می‌کند تا بتواند به جراح در عملش کمک نماید.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
بر اساس مطالعه سال ۲۰۲۰ از ۲۹۰ ویدئو از ۱۵۳ جراح در آن سال، مشخص شد که الگوریتم وی قادر بود این مناطق بی‌خطر و خطرناک کبد، کیسه صفرا و مثلث کبدی را با دقت ۹۳ تا ۹۵ درصد شناسایی کند. این مطالعه در مجله دانشگاهی سالیانه جراحان منتشر شد که مدنی نویسنده اصلی آن بود. دکتر "دانیل هاشیموتو"، استاد جراحی بیمارستان‌های دانشگاهی "وسترن" در "کلیولند" که با مدنی در این مطالعه همکاری کرد می‌گوید که نقطه قوت این فناوری در سخت‌ترین زمان جراحی یعنی وقت تصمیم‌گیری به جراح کمک می‌کند.
اما سوال اینجاست که آیا استفاده از این فناوری عملا باعث بهبود عملکرد جراحان در اتاق عمل و کاهش عوارض می‌شود؟ هاشیموتو می‌گوید پاسخ به این سؤال از دیدگاه تحقیقاتی دشوار است، زیرا آزمایش‌های بالینی عوارض جانبی نیاز به مشارکت تعداد زیادی از بیماران دارد؛ اما مدنی می‌گوید وی مصمم به رسیدن به نتیجه است. او می‌گوید قبلا نمونه‌هایی را آزمایش کرده و به دنبال تأیید هیئت اخلاق سازمان ملل برای انجام تحقیقات روی این نمونه هاست و می‌افزاید هوش مصنوعی به داده‌های بیشتری نیاز دارد. او می‌گوید آینده این فناوری گسترش آن به سایر روش‌های جراحی است زیرا جراحی کیسه صفرا یکی از رایج‌ترین عمل‌ها و جمع‌آوری اطلاعاتش نسبتا آسان بود اما جمع‌آوری داده‌های بسیاری از جراحی‌ها بسیار مشکل‌تر است. "فرانک رودزیچ" استاد علوم کامپیوتر دانشگاه تورنتو و متخصص هوش مصنوعی در پزشکی می‌گوید: "بیشتر هوش مصنوعی، اساسا و کاملا وابسته به داده‌هاست، نمونه‌های بسیار کم نتیجه دلخواه را بدست نمی‌دهد".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

رودزیچ می‌گوید که یک چالش عمده این فناوری جلوگیری از پرت شدن حواس جراح بعلت استفاده از آن است زیرا ما نمی‌خواهیم که یک جراح مرتب و فقط به این ویدئو هوش مصنوعی نگاه کند که در آن بافت‌ها مرتبا مانند لامپ‌های یک درخت کریسمس روشن و خاموش می‌شوند و رنگ‌هایشان تغییر می‌کند". مدنی می‌گوید که از این نیاز به داده‌ها آگاه است و در حال مذاکره با کارشناسان دیگر درباره ایجاد یک پایگاه داده جهانی از فیلم‌های جراحی است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, December 29, 2021 - 08:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به