می‌توان برای کاهش خطر مرگبارترین سرطان‌ها اقداماتی را انجام داد، به ویژه می‌توان جلوی اولین عامل سرطان را گرفت
پس از غلبه نسبی بر کرونا، متخصصان علمی جهان می‌گویند باید منتظر سونامی سرطان باشیم زیرا در طی این مدت بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی و درمانی تمام نیروی خود را وقف مبارزه با کرونا کرده و از پرداختن به سرطان باز مانده بودند. با وجود اینکه مدت زمان زندگی با سرطان به لطف پروتکل‌های درمانی جدید به طور قابل توجهی بهبود یافته، اما هنوز سرطان عامل مهمی در کشتار انسان‌هاست.
در میان سرطان‌ها اما دسته‌ای هستند که با وجود پیشرفت‌های علمی، هنوز بسیار کُشنده هستند. اما اکنون خبر خوبی می‌توانیم بدهیم: می‌توان برای کاهش خطر مرگبارترین سرطان‌ها اقداماتی را انجام داد، به ویژه می‌توان جلوی اولین عامل سرطان را گرفت.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
علمی؛ هر آنچه باید امروز از سرطان بدانید: کُشنده ترین، اولین عامل، چگونگی کاهش و غربالگری
کُشنده‌ترین سرطان چیست؟
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

"کورتیس آ. کمپبل" انکولوژیست جراحی متخصص مرکز پزشکی بالتیمور آمریکا می‌گوید: "اگر می‌خواهید کُشنده‌ترین غده بدخیم سرطان را بدانید، باید بگویم سرطان لوزالمعده (پانکراس) بدترین است. حدود ۵۰,۰۰۰ نفر در هر سال به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند و تقریبا همه آنها می‌میرند؛ فقط ۷٪ بیماران در طی ۵ سال پس از تشخیص زنده ماندند ۷۰ درصد بیماران در سال اول از دنیا می‌روند". اما از نظر تعداد، سرطانی که بیشترین کشته‌ها را می‌گیرد، سرطان ریه است. سرطان ریه بیشترین تعداد افراد را در سال در آمریکا می‌کُشد. دکتر کمپبل می‌گوید: "احتمالاً ۲۵۰,۰۰۰ نفر هر سال به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، سرطان ریه با فاصله زیادی از دیگر انواع سرطان‌ها شایع‌ترین نوع سرطان است و باعث بیشترین مرگ و میر در جامعه می‌شود".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
دکتر کمپبل اما می‌گوید یک چیز در مورد هر دوی این سرطان‌ها، یعنی سرطان لوزالمعده و ریه مشترک است و آن کاری‌ست که می‌توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به هر دوی این بیماری‌ها را کاهش دهید.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
مهمترین علت سرطان کُشنده چیست؟
اگرچه ژنتیک، و وجود ژن‌های بوجود آورنده این سرطان‌ها که از پدرومادرها به ارث می‌رسد، نقش بسیار مهمی در هر دوی سرطان‌های پانکراس و ریه دارد و هیچ شخصی نمی‌تواند آنها را تغییر دهد؛ اما یک عامل دیگری وجود دارد که بسیار بسیار تعیین کننده است و می‌توان جلوی آنرا گرفت:"سیگار". دکتر کمپبل می‌گوید: "بدون شک و لحظه‌ای درنگ، سیگار را هم‌اکنون ترک کنید. به خصوص برای سرطان ریه اگر سیگار را ترک کنید، خطر به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. اگرچه تاثیر سیگار در سرطان لوزالمعده به اندازه سرطان ریه نیست، اما ارتباط مستقیم و مهم آن اثبات شده است".

مهمترین راه کاهش خطر سرطان چیست؟
دکتر کمپبل می‌گوید اولین راه کاهش خطر، ترک دخانیات است، اما علاوه بر کنار گذاشتن سیگار می‌توان اقدامات دیگری را نیز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده و ریه انجام داد:

  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. یک رژیم غذایی سالم شامل انواع زیادی میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی و شیمیایی طبیعی را برایتان فراهم می‌کند که بهترین راه محافظت در مقابل سرطان است. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند هر روز حداقل به اندازه ۲ و نیم فنجان میوه و سبزی مصرف کنید. از گوشت‌فرآوری شده و قرمز و نوشیدنی‌های شیرین (مانند نوشابه) پرهیز کنید که هر دو ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهند.
  • ورزش کنید و از نظر جسمی فعال باشید. ورزش منظم خطر بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. اداره بهداشت کانادا توصیه می‌کند در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت زیاد، یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشید بطوریکه این فعالیت‌ها در طول روزهای هفته به نسبت تقریبا مساوی تقسیم شده باشند.
  • وزن سالم داشته باشید. دکتر کمپبل می‌گوید: "چاقی مستقیما با تعدادی از سرطان‌ها، به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش مانند لوزالمعده، روده بزرگ، معده و روده کوچک در ارتباط است".
  • از ابتلا به دیابت نوع ۲ خودداری کنید. کمپبل می‌گوید: "افرادی که دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لوزالمعده هستند. شروع دیابت می‌تواند نشانگر مراحل اولیه سرطان لوزالمعده باشد".
  • مشروبات الکلی را بسیار کم و یا قطع کنید. انجمن سرطان آمریكا می‌گوید ، برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف الكل زیاد با سرطان لوزالمعده مرتبط است. مصرف متوسط الکل در روز برای مردان دو گیلاس و برای زنان یک گیلاس است.
 
بهترین راه غربالگری چیست؟
دکر کمپبل می‌گوید: "اگر می‌خواهید خطر سرطان ریه را بیشتر کاهش دهید، برنامه معاینه و چک کردن مرتب برای خودتان بگذارید تا پزشک شما را زیر نظر داشته باشد. مدرن‌ترین سی‌تی‌اسکن سینه با دوز کم، در حال حاضر بهترین روش برای انجام این کار است". توصیه می‌شود افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله که سابقه سیگار کشیدن سالانه ۲۰ پاکت سیگار دارند، و در ۱۵ سال گذشته سیگار می‌کشیده‌اند باید زیر نظر باشند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

كمبل می‌گوید: متأسفانه هیچ روش غربالگری خوبی برای سرطان لوزالمعده وجود ندارد. هر دو سرطان لوزالمعده و ریه می‌توانند بسیار آرام و نهان بوجود آمده و رشد کنند تا زمانی که بیمار علائمی را از خود نشان دهد، آنوقت است که احتمالا دیگر خیلی دیر شده است. به همین دلیل تلاش برای کاهش خطر این سرطان‌ها مانند ترک سیگار، خوب غذا خوردن، ورزش کردن، جلوگیری از دیابت نوع ۲ و حفظ وزن مناسب، بسیار مهم هستند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, July 4, 2021 - 08:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به