جایگاه مشاور و فروشنده در تصمیم‌گیری‌ها کجاست و چرا؟

مشاور، فروشنده. شما کدام آنها را انتخاب می‌کنید؟ در کار ما اسم آن financial advise است. البته این financial advise برای خود تعاریفی دارد، فروشنده هم تعاریفی دارد، هیچ کدامشان هم نامحترم نیست ولی بالواقع اگر شما مریض شوید به داروخانه می‌روید یا پیش پزشک می‌روید؟ شمایی که تجربه دارید و می‌دانید که دفعه پیش با فلان دارو دل دردتان خوب شد باز به کس دیگر تجویز می‌کنید؟ چقدر در روز این اتفاق‌ها می‌افتد؟ خصوصا در مسائل پزشکی، در مسائل فنی و در مسائل حقوقی، بیمه هم یکی از آن موارد است. متاسفانه هر روز دیده می‌شود، به نظر شما چه کسی مقصر است؟ آیا کسانی که این را ترویج می‌دهند؟ خوب چه کسانی ترویج می‌دهند؟ آیا فقط آن کسی که مدعی است یا ما خودمان هم متاثر از این قضیه تاثیر خودمان را می‌گذاریم و کمک می‌کنیم؟ اتفاقی که در ایران امروزمان می‌افتد یا افتاده چیست؟ آیا می‌خواهیم اینجایی که داریم زندگی می‌کنیم، که ادعا می‌کنیم که جهان اول است، آیا امکان دارد همین اتفاق یعنی برخورد نداشتن به financial advise یا مشاور یا فرد متخصص، این گم شود و ما درگیر خرید و فروش باشیم؟
‌تکرار می‌کنم فروشنده اشکالی ندارد چون در نهایت دارویی هم که پزشک تجویز می‌کند باید برویم و از داروخانه بگیریم. ولی نکته مهم این است که وقتی ما سناریویی داریم که این سناریو مختص خودمان است و در موضوع بیمه که موضوع بحث هم هست یک financial advise قرار است قبل از آن trustی باشد و بعد از آن بیان حقایقی باشد و این بیان حقایق از دو طرف باشد و در نهایت نسخه‌ای پیچیده شود و آن نسخه را قطعا financial advise در اختیارتان می‌گذارد که همان دارو است. حالا اگر از financial advise بخواهید که شما نسخه ندهید و داروی آن را به ‌من بدهید، پس باید خودتان کاملا بدانید یا باید از دیگران شنیده باشید! خیلی وقت‌ها دیده می‌شود که فلان کمپانی بد است و فلان کمپانی خوب است، بالواقع به شما بگویم که کمپانی‌ها عموما بد نیستند، اشکال کار از جایی بوجود می‌آید که ما نمی‌دانیم چه چیزی را داریم می‌گیریم، چون بالواقع آن سناریو، آن نسخه، ممکن است به دلایل مختلف مخصوص ما نباشد. در financial advise، در بیمه، موضوع بحث‌ نیاز ما است، موضوع بحث affordability ما است، توان مالی ما است و attitude قضیه، که ما چه planهایی می‌توانیم داشته باشیم، اینها باید commitment شود و متاسفانه در همه کارها از جمله این موضوع می‌بینید که کمرنگ شده است.‌
باز من user در هر رشته‌ای، به طور کلی عرض می‌کنم باید دقت کنیم و افرادی را انتخاب کنیم که ضمن trust و ضمن خوشنامی و ضمن تخصص، اینها هدفشان این باشد که در واقع به درستی مشاوره و نسخه بپیچند، نه اینکه چون من از فلان شرکت و فلان نسخه راضی بودم پس به دیگری تجویز کنم، این غلط است لطفا نگذارید این اتفاق بوجود بیاید. کاری بکنید که در هر رشته‌ای الزاما عرض من فقط بیمه نیست، در هر رشته‌ای پیش افراد متخصص بروید، پیش افرادی که مطمئن هستید که در کارشان صداقت است و قرار است بر اساس شرایط شما نسخه بپیچند بروید و شما هم آن نسخه را دنبال کنید. قطعا جامعه بهتری خواهیم داشت مگر غیر از این است؟ ما آرامش می‌خواهیم، آسایش می‌خواهیم، اطمینان و امنیت می‌خواهیم و این مو‌قعی میسر می‌شود، در واقع solution و راه کارش این است که ما پیش فرد کاربلد برویم.
و اما نکته‌ای را باید اشاره کنم و آن در ارتباط با دکتر داروساز یا نسخه پیچ است، بدنیست به تفاوت این دو‌ اشاره داشته باشم. من هدفم این است که ما در انتخابمان دقت کنیم. همانطور که یک دکتر داروساز که در کارش متخصص است و می‌داند دارو چیست، با فردی که فقط دارو را می‌گذارد و به ما‌ بدون آگاهی تجویز می‌کند تفاوت دارد. پس این اشتباه را نکنیم و چقدر خوب است ما در این زمینه‌ها و در هر موردی از جمله موارد حقوقی این دقت لازم را داشته باشیم تا بدون هیچ مشکلی جامعه‌ای بهتر داشته باشیم.
‌تا برنامه دیگر خدانگهدار.
برای تصمیم درست به مشاور مراجعه کنیم یا مسئول فروش؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به