چرا نفخ یا ترش می‌کنید و چکار باید انجام دهید؟

امروز می‌خواهم در مورد شیره معده صحبت کنم. شیره معده یعنی همان Hydrochloric acid یا اسید کلریدریک.‌ می‌دانید که معده ما اسید کلریدریک تولید می‌کند، ترشح می‌کند، برای اینکه اول از همه غذا را هضم کند یکی از مهمترین به اصطلاح liquid‌هایی است که معده دارد و دوم ما را در مقابل حتی میکروب‌ها و مواد سمی می‌تواند کمک کند و protect کند. چرا که شیره معده بسیار قوی است یعنی PH آن حتی 2 است یعنی اگر شما شیره معده را روی آجر بریزید می‌سوزاند، ولی خوب خود معده یک حالتی دارد که می‌تواند خودش را حفاظت کند و موادی دارد که حفاظتش می‌کنند. پس بنابراین شیره معده حتی می‌تواند در مقابل میکروب‌ها یعنی میکروب‌هایی که زمانی که ما غذا می‌خوریم و وارد معده ما می‌شوند بیاید و آنها را بکشد و اولین به اصطلاح می‌توان گفت سنگر دفاعی بدن ما است و می‌بینید آنهایی که شیره معده کافی ندارند و شیره معده‌شان ضعیف است، اینها به طور کلی خیلی زود مریض می‌شوند.
مثلا همان helicobacter که خیلی‌ها می‌گیرند علتش این است که اینها شیره معده قوی ندارند و شیره‌شان خیلی کمتر تولید می‌شود و معلوم است که مقدار Hydrochloric acid معده‌شان کم است. مقدار Hydrochloric acid ما همینطور کمتر و کمتر می‌شود وقتی که ما پا به سن می‌گذاریم یعنی می‌گویند که حدود 1% هر سالی که می‌گذرد این Hydrochloric acid ما کمتر می‌شود و بنابراین می‌بینید که فرضا اگر ‌یک شخص 70 ساله را با یک شخص 20 ساله مقایسه ‌کنید می‌بینید که این شخص 70 ساله واقعا خیلی خیلی ضعیف‌تر می‌تواند غذا را هضم کند و غذای سنگین را اصلا نمی‌تواند بخورد و به طور کلی ناراحتی خواهد داشت بعد از اینکه غذا را هضم می‌کند و به اصطلاح بهتر است بگوییم بعد از اینکه غذا را می‌خورد می‌بینید که ممکن است نفخ کند یا اینکه ترش کند یا ناراحتی‌های دیگری داشته باشد.
‌بنابراین می‌بینید که چقدر این شیره معده مهم است. و همانطور که گفتم وقتی ما سن‌مان بالاتر می‌رود باید یک طوری این شیره معده خودمان را به اصطلاح بالا ببریم، حالا چطور می‌توانیم بالا ببریم؟ با حتی خوردن خود Hydrochloric acid. یعنی می‌توانیم پیدا کنیم،‌Hydrochloric acid 1% و یا 3% این را می‌توانیم استفاده کنیم و خیلی ساده است که شما چند قطره از این Hydrochloric acid در یک لیوان آب بریزید و با غذایتان یواش یواش بخورید. البته ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم که وقتی که شما می‌خواهید‌Hydrochloric acid را بخورید از نی استفاده کنید به دلیل اینکه اسید است و می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند.
بنابراین غیر از اینکه Hydrochloric acid خیلی برای هضم غذا خوب است، حتی می‌توانید از Glutamic acid استفاده کنید و یا digestive enzyme که اینها همه‌شان باز یک مقداری از این Hydrochloric acid را به اضافه آنزیم‌های دیگر معده دارند که بنابراین می‌تواند به ما کمک کند که غذایمان را هضم کنیم.
برای اینکه بفهمیم ما واقعا به Hydrochloric acid احتیاج داریم و یا به digestive enzyme احتیاج داریم یا نه؟ خیلی ساده است که وقتی که شما غذا می‌خورید، بعد از آن اگر که احساس راحتی کردید و غذایتان هضم شد و ناراحتی نداشتید نشان می‌دهد ‌که مقدار آنزیم معده شما و شیره معده شما کافی است ولی اگر اینکه شما نفخ می‌کنید و یا اینکه به اصطلاح heartburn دارید یعنی ترش می‌کنید که غذا می‌زند بالا و یکی از خطرناک‌ترین چیزها است، حتما حتما شما نیاز دارید که ‌یک digestive enzyme یا Hydrochloric acid قبل از غذایتان حتما بخورید و البته خیلی‌ها پیشنهاد می‌کنند که خوب قبل از غذا خوردن یک سالاد که شما آب لیمو و چیزهای دیگر روی آن می‌ریزید خیلی خیلی مفید است و می‌تواند معده را یک مقدار تحریک کند که یک مقدار Hydrochloric acid و یا به اصطلاح شیره معده درست کند ولی خوب اگر هم این کار را کردید و نتیجه‌ای نداد بدانید بهترین راه این است که واقعا از Hydrochloric acid و یا digestive enzyme قبل از غذایتان استفاده کنید.
نقش اسید معده در هضم غذا، نفخ و ترش کردن چیست؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به