پروستات و هر آنچه لازم است در مورد آنتی‌ژن‌های آن بدانید

امروز می‌خواهم در مورد پروستات صحبت کنم، می‌دانید پروستات غده کوچکی است که در سر راه مجرای ادرار قرار گرفته است و البته از بادام بزرگتر و از گردو کوچکتر است. این غده فقط مخصوص مردان است و مایعی ترشح می‌کند که با اسپرم به اصطلاح به طرف خارج می‌رود‌. پروستات یک پروتئین ترشح‌ می‌کند به نام PSA (prostatic antigen) و این PSA به دو صورت در داخل بدن ما وجود دارد، یک قسمتی از آن می‌گوییم به صورت Free PSA یعنی با پروتئین ترکیب نشده و یک قسمت دیگر که‌ همان PSA می‌گوییم که آن PSA با پروتئین ترکیب شده و اصطلاحا couple با پروتئین شده است.
‌معمولا برای اینکه وضع پروستات را آزمایش کنند و ببینند که بزرگ شده است یا نه و سرطانی شده است، آزمایشی داریم به نام PSA که مقدار PSA را در خون اندازه می‌گیرند و این البته اگر معمولا بیشتر از 4 یا 5 باشد احتمال سرطانی بودن آن است و معمولا دکترها خیلی سریع می‌گویند که باید Cystoscopy کنید و نمونه برداری کنید که واقعا مساله مشکلی است و تقریبا مثل یک عمل جراحی می‌ماند و ناراحت کننده است.‌
ولی خوب مساله‌ای که هست، هیچ وقت دکترها Free PSA را نمی‌گیرند یعنی مقدار PSA آزاد، چون اگر مقدار PSA آزاد بالا باشد و مقدار PSA هم حتی بالا باشد اگر که نسبت این دو تا به اصطلاح 25% بالاتر باشد یعنی حتی تا حدود 20 تا 25 درصد باشد، بنابراین امکان خیلی کمی وجود دارد که پروستات سرطانی باشد و بنابراین روی این اصل است که من به همه پیشنهاد می‌کنم که هر زمان PSA شما بالا بود حتما از دکتر خواهش کنید که Free PSA را هم برای شما بگیرد. البته Free PSA یک مقدار خرجش بیشتر و گران‌تر است، این است که دکترها معمولا فقط ترجیح می‌دهند که PSA را بگیرند، که البته به صورت‌nanogram per milliliter است و اگر شما این دو تا را بر هم تقسیم کنید یعنی اگر Free PSA را تقسیم کنید بر PSA اگر دیدید حدود 20 تا 25 درصد است، ‌وضعتان خوب است و هیچ اشکالی وجود ندارد و خیلی ساده می‌تواند بزرگ شدن پروستات باشد.
‌معمولا پروستات آقایان از حدود سن 40 سال که بالاتر می‌روند شروع می‌کند به بزرگ‌تر شدن و می‌گویند که اگر کسی بعد ار سن 80 سالگی زنده بماند حدود‌ 2 تا 3 نفر از 5 نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. بنابراین این را دقت کنید که Free PSA واقعا می‌تواند بعضی اوقات نجات دهنده باشد و بعضی وقتها می‌تواند شما را از اینکه بروید به طرف Cystoscopy نجات بدهد.
پروستات چیست و چرا همیشه بالا بودن آنتی‌ژن آن به معنای سرطان نیست؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به