ایران استار: طناب کشی سیاسی میان ایران و کانادا حالا به ورزش رسیده است. فدراسیون شطرنج کاناد در تلاش است تا با همراهی انگلیس شطرنج ایران را تعلیق کند. در چند هفته اخیر ابتدا دستگاه‌های امنیتی کانادا ایران را یک تهدید سایبری استراتژیک تعریف کردند و سپس جمهوری اسلامی را به انتشار جهانی محتوای کذب درباره کرونا با هدف تضعیف نهادهای دموکراتیک متهم شده است.
در این راستا اخیرا انگلستان و کانادا درخواست تعلیق شطرنج ایران را به فیده دادند که در فیده رای نیاورد. خبر رای نیاوردن طرح تعلیق شطرنج ایران خیلی سریع به خبر اول رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران تبدیل شد به طوری که کیهان با ذوق‌زدگی نوشت: "تیرانگلیس و کانادا به سنگ خورد، سایه تعلیق از سر شطرنج ایران برچیده شد".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
داستان طرح مورد حمایت کانادا برای تعلیق شطرنج ایران چه بود و چرا رای نیاورد؟
ماجرا از جایی شروع شد که «نایجل شورت» از چهره های معروف شطنرج جهان و نایب‌رئیس فعلی فیده یا همان فدراسیون بین‌المللی شطرنج با حمایت دو فدراسیون شطرنج بریتانیا و کانادا برای «جریمه» کردن فدراسیون شطرنج ایران طرحی را به فیده ارائه کرد تا در نود و یکمین مجمع عمومی این فدراسیون تصویب شود.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

ادعای طرح نایجل شورت این بود که ایران به خاطر عدم پایبندی به تعهدات و اساسنامه فیده و کمیته بین‌المللی المپیک و به علت مشکلاتی مانند حجاب اجباری برای زنان شطرنج‌باز ایرانی، دخالت سیاست در ورزش و ممنوعیت مبارزه با شطرنج‌بازهای اسرائیلی باید تعلیق شود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
داستان دوگانه نایجل شورت با شطرنج ایران
جالب است بدانید نایجل شورت روزگاری نه چندان دور سرمربی پیشین تیم ملی شطرنج ایران بود. وی یکبار سال ۱۳۸۱ به تهران سفر کرد تا با احسان قائم‌مقامی بهترین شطرنج‌باز آن روزهای ایران رقابت کند. به واسطه همین مراودات سال نایجل شورت در سال ۱۳۸۶ یعنی زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد سرمربی تیم ملی شطرنج ایران شد چهره‌هایی مانند احسان قائم‌مقامی، الشن مرادی، شادی پریدر، آتوسا پورکاشیان، و میترا حجازی‌‌پور از شاگردان او بودند. او در سال ۱۳۹۱ هم بار دیگر برای رقابت دو جانبه مقابل شاگرد سابقش احسان قائم‌مقامی به تهران رفت و این سفر در سال ۱۳۹۳ هم برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی جام ستارگان به ایران تکرار شد.
نایجل شورت از سال ۱۳۹۵ و پس از درخواست نازی پاکیزده شطرنج باز گرجستانی-آمریکایی برای تعلیق فدراسیون شطرنج ایران به یکی از منتقدان ایران تبدیل شد و میزبانی مسابقات قهرمانی جهان زنان در سال ۲۰۱۷ در ایران انتقاد کرد.
 
طرح تعلیق نایجل شورت رای نیاورد/ هشدار سفت و سخت به ایران
در نهایت طرح نایجل شورت که کانادا از حامیان اصلی آن بود در روز ۱۷ دیماه امسال با حمایت فدراسیون کانادا در نشست مجمع عمومی فیده مطرح شد اما گویا رئیس فدراسیون الجزایر مخالفت سفت و سختی با این طرح می‌کند و می‌گوید بسیاری از کشور ها با هم رقابت نمی‌کنند و عدم رقابت ایران با اسرائیل دلیلی برای تعلیق و تنبیه نیست. رئیس فدراسیون مالزی هم این طرح را نادرست می‌داند و بیان می‌کند که روس ها هم با اوکراینی ها شطرنج بازی نمی‌کنند اما تعلیق نمی‌شوند.
رئیس فدراسیون فرانسه نیز موضعی داشته که در نهایت به نفع ایران تمام می‌شود. نیکوخصال رئیس فدراسیون شرنج ایران هم که ایران در برگزاری مسابقات جزو کشور های اول فدراسیون جهانی شطرنج است و شش ماه گذشته ایران نامه ای از فیده دریافت کرد که در در پاسخ به آن اشاره شد که ایران به نهضت المپیک و جنبش المپیک آن پایبند است. در نهایت طرح نایجل شورت در فدراسیون به تعلیق ایران منجر نمی‌شود اما موضوع جریمه و تنبیه ایران در آتی با محوریت همان مسائلی که در طرح نایجل شورت مطرح شده همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

فدراسیون جهانی شطرنج هم هشدار سفت و سختی به ایران می‌دهد. مجمع این فدراسیون به ایران و تمام کشورها توصیه می کند که به بازیکنان کشورشان بیاموزند که به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. شطرنج، ملت‌ها و فرهنگ‌ها را به هم متصل می‌کند و نباید از آن به عنوان ابزاری برای جداسازی و تحریم استفاده شود. مجمع جهانی فدراسیون شطرنج از فدراسیون شطرنج ایران می‌خواهد که اطمینان حاصل کند که در آینده مواردی از تحریم بازیکنان علیه یک کشور دیگر علی‌الخصوص در مسابقات رسمی فیده اتفاق نیفتد و علاوه بر آن بازیکنان به بازی نکردن با کشور های دیگر تشویق نشوند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, December 8, 2020 - 09:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به