اگر نتایج این آزمایشات تایید شود، همه محاسبات انجام شده در جهان فیزیک ذرات باید مجددا محاسبه شود
نتایج اولیه ۲ آزمایش روی ذرات فیزیکی در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که ممکن است جهان آنگونه که فیزیکدان‌ها درباره‌اش فکر می‌کنند کار می‌کند، نباشد. این موضوع فیزیکدانان را گیج و هیجان‌زده کرده است. در طی این دو آزمایشات طولانی مدت، کوچکترین ذرات فیزیکی رفتاری را که انتظار می‌رفت داشته باشند از خود نشان ندادند و اگر این آزمایشات و نتایجش ثابت شود که درست هستند، مشکلات عمده‌ای برای فیزیکدانان در حوضه توصیف و درک نحوه کار جهان در سطح زیر اتمی به وجود می‌آید.
"متیو مک‌کلو" فیزیکدان نظری از سرن سوئیس و سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا گفت که گره‌گشایی از این اسرار می‌تواند "ما را فراتر از درک فعلی ما از طبیعت برساند و تغییر بزرگی در دید ما نسبت به جهان بوجود آورد".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
دو یافته‌ای که می‌تواند دنیا را عوض کند
مهمترین قوانین فیزیکی که در کتابی به نام "مدل استاندارد" حدود ۵۰ سال پیش نوشته شده آمده و طی ده‌ها آزمایش تایید شده‌اند. این قوانین شالوده توصیفات ذرات و نیروهای تشکیل دهنده حاکم بر جهان هستند و علاوه بر قوانین به توضیح کوچکترین ذرات نیز پرداخته‌اند. "الکسی پتروف"، فیزیکدان ذرات دانشگاه ایالتی وین می‌گوید: "ذرات جدیدی که اکنون در موردش صحبت می‌کنیم، ممکن است فراتر از تحقیقات ما باشد".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

"فرمیلب" از وزارت انرژی ایالات متحده، دیروز چهارشنبه، با ارائه نتایج ۸.۲ بیلیون شتاب دادن ذرات در مرکز تحقیقاتی واقع در شیکاگو اعلام کرد: میدان مغناطیسی اطراف یک ذره اتمی زودگذر طبق مدل استاندارد رفتار نکرد. این اعلان تاییدی‌ست بر نتایج جدید ماه گذشته، که از پس از برخورد بزرگ ذرات در آزمایشگاه هادرون بدست آمد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
"پتروف" فیزیکدانی که در هیچ یک از این آزمایش‌ها دخیل نبوده، پیشتر و در سال ۲۰۱۴ به نتایج برخورد دهنده ذرات در هاردون شک داشت اکنون می‌گوید این آزمایشات جدید و جامع‌تر مرا "با احتیاط به وجد می‌آورد".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
میون‌ها
همه این آزمایشات درباره "میون" است. "دیوید کاپلان"، فیزیکدان نظری دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید هدف از این آزمایشات این است که کوچکترین ذراتی که جهان را بوجود می‌آورند را از هم جدا کرده و رفتارهای آنها و فضای ظاهراً خالی بین آنها را بررسی کنیم. کاپلان گفت: "این موضوع فقط شامل ماده نمی‌شود، اکنون بنظر می‌رسد این ذرات در چیزی هستند که به نظر می‌رسد هم فضا و هم زمان را پُر می‌کند. اینها میدان‌های کوانتومی هستند که ما می‌خواهیم با در خلاء قرار دادن آنها بفهمیم از آنها سرانجام چه چیزی بیرون می‌آید".
هر دو مجموعه از نتایج شامل ذره‌ای زودگذر و عجیب به نام میون است. میون پسر عموی سنگین‌تری برای الکترونی است که به دور مرکز اتم می‌چرخد. اما میون بخشی از اتم نیست، ناپایدار است، به طور معمول فقط برای دو میکروثانیه وجود دارد و با جذب الکترون می‌تواند اتم میونیم را بسازد که شعاع آن تقریبا برابر اتم هیدروژن است. بعد از کشف آن در پرتوهای کیهانی در سال ۱۹۳۶ دانشمندان چنان گیج و سردرگم شدند که یک فیزیکدان مشهور پرسید "چه کسی دستور وجود این ذره را داده است؟" تاکنون فیزیک شانزده ذره زیراتمی دیگر مانند میون را شناسایی کرده است.

اول، آزمایشات شیکاگو:
طی این آزمایشات، میون‌ها به دور یک مسیر مغناطیسی فرستاده می‌شوند که مدت زمان پایداری ذرات را به اندازه‌ای نگاه می‌دارد تا محققان بتوانند از نزدیک آنها را بررسی کنند. نتایج اولیه نشان می دهد که "چرخش" مغناطیسی میون‌ها ۰.۱ درصد با آنچه مدل استاندارد پیش‌بینی می‌کند، تفاوت دارد. این تفاوت ممکن است از نظر شما و بنا به کوچکی زیاد، چیز مهمی به نظر نرسد، اما از نظر فیزیک ذرات، این رقم بسیار بسیار بزرگ است. بعلاوه آنها متوجه شدند که میون‌ها با سرعتی بیشتر از حد انتظار حرکت می‌کنند که این خود می‌تواند بعلت وجود یک نیروی جدید باشد، و یا یک ذره جدید که میون‌ها را جذب یا دفع می‌کند. محققان به یک یا دو سال دیگر نیاز دارند تا تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از تمام دورهای این حلقه ۱۴ متری را به پایان برسانند و اگر نتایج تغییری نكند، یک كشف بزرگ دیگر انجام شده است.

دوم، آزمایشات هادرون:
به طور جداگانه، در بزرگترین خردکننده اتم جهان در کرن سوئیس، فیزیکدانان پروتون‌ها را به هم می‌کوبند تا بشکنند و سپس بتوانند ببینند پس از آن چه اتفاقی می‌افتد. یکی از چندین آزمایش انجام شده در آنجا برای بررسی ذراتی‌ست به نام "زیبایی" یا "برخورد کوارک‌های پایین". مدل استاندارد پیش‌بینی می‌کند که این بر اثر برخورد کوارک زیبایی، باید به تعداد مساوی الکترون و میون بوجود آید. در هادرون این کار را برای هزاران بار انجام می‌دهند تا مطمئن شوند در همه هزاران بار تعداد الکترون‌ها و میون‌ها کاملا مساوی‌ست.
اما این چیزی نیست که اتفاق می‌افتد!
محققان آزمایشگات "شلدون استون" از دانشگاه سیراکیوز گفتند که داده‌های مربوط به چندین سال با چند هزار مورد برخورد را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که با ۱۵ درصد اختلاف، تعداد الکترون‌ها بیشتر از میون‌ها بوده است.

صبر کنید
صبر کنید، هنوز نتیجه هیچ یک از این آزمایش‌ها، یک کشف رسمی نیست زیرا هنوز هم احتمال کمی وجود دارد که نتایج اشتباه باشد. محققان می‌گویند انجام آزمایش‌های بیشتری، در هر دو مورد برنامه‌ریزی شده بطوریکه بتواند طی یک یا دو سال آینده به آماری فوق‌العاده دقیقتر و نزدیکتر به اصل دست یابد. کاپلان می‌گوید اگر نتایج این آزمایشات تایید شود، "همه محاسبات انجام شده در جهان فیزیک ذرات باید مجددا محاسبه شود. وی توضیح داد که ممکن است نوعی ذره، یا نیروی کشف نشده وجود داشته باشد که می‌تواند هر دو نتیجه عجیب را توضیح دهد، یا اینها ممکن است صرفا اشتباه و خطا در اندازه‌گیری و بررسی ما باشد". اگر این نتیجه راهی برای کشف نیروی پنجم باشد، اکنون فیزیکی که در تلاش برای کاهش دادن چهار نیروی بنیادین (گرانش، الکترومغناطیس، هسته‌ای قوی و هسته‌ای ضعیف) به یکی‌ست، با مسئله جدیدی روبرو می‌شود. و اگر یک ذره جدید باشد آنگاه باید جایی برای آن در مدل استاندارد بیابند بطوریکه جدول بهم نخورد. ذرات زیراتمی (که اکنون هفده‌تا هستند) را نمی‌توان به اجزای کوچکتری تقسیم کرد.
در سال ۲۰۱۱، یافته عجیبی اعلان شد که می‌گفت بنظر می‌رسد ذره‌ای به نام نوترینو با سرعت بیشتری نسبت به نور حرکت می‌کند، که این خود تهدیدی برای مدل استاندارد و فیزیک بود، اما بعدها مشخص شد که این نتیجه یک مشکل اتصال برق شل در آزمایش بوده است. اگر نوترینوها سرعتی بیشتر از نور می‌داشتند بسیاری از مسائل در فیزیک عوض می‌شد.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

استون گفت: "ما تمام اتصالات کابل‌ها را بررسی کردیم و هر آنچه را که می‌توانستیم در بازنگری بررسی داده‌های خود انجام دادیم. ما به نوعی به نتایجمان اعتماد داریم، اما واقعیت آنست که نمی‌توان چیزی را به قطعیت گفت".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Thursday, April 8, 2021 - 08:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به