یخ‌های گرینلند هرگز در تاریخ ۱۲,۰۰۰ ساله اخیر به این سرعت ذوب نشده‌اند
هفته گذشته جزیره گرینلند اولین بارش باران خود را در تاریخش ثبت کرد، جایی که همیشه یا برف می‌باریده یا باران یخی. مرکز ملی برف و یخ ایالات متحده می‌گوید: "هیچ گزارشی از بارندگی باران در این مکان (۷۲.۵۸ درجه شمالی ۳۸.۴۶ درجه غربی) وجود ندارد". این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که گرینلند هم از نظر عرض جغرافیایی بسیار بالا و نزدیک قطب شمال است و هم از سطح اقیانوس ارتفاع دارد و در ارتفاع ۳,۲۱۵ متری قرار دارد.
"ویلیام کلگان"، محقق ارشد سازمان زمین شناسی دانمارک و گرینلند که یکی از سه ایستگاه هواشناسی را در این جزیره اداره می‌کند می‌گوید: "این تغییری بزرگ و بی‌سابقه است".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
برای اولین بار در گرینلند باران بارید
بارش باران از ساعت ۵ صبح به وقت محلی آغاز شد و بارش آن حدود یک ساعت پس از آغاز توسط "آلیشیا بردلی" تکنسین علوم در ایستگاه اجلاس بنیاد ملی، عکاسی شد. دمای هوا در ساعت ۸:۴۰ صبح به وقت محلی به ۰.۴۸ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید؛ این تنها چهارمین بار است که دما در آن نقطه بالاتر از انجماد ثبت می‌شود. موارد قبلی در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹، هیچیک همراه با بارندگی نبودند. بر اساس تغییرات لایه‌های یخی، قبل از این پنج بار، آخرین رکوردهای دمای بالای نقطه انجماد فقط در دهه‌های ۱۸۸۰ ثبت شده است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

"کلگان" محقق کانادایی که اخیراً تحقیقی درباره بارندگی در گرینلند منتشر کرده می‌گوید که بارش باران در آن منطقه نیاز به هوای گرم و مرطوب زیادی دارد که بتواند از عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر به آن بالاها برود. وی گفت: "این امر بیشتر با تغییرات آب و هوایی اتفاق می‌افتد و برای ذخیره یخ در قطب شمال بسیار مضر است". وی افزود که باران، که انرژی گرمایی زیادی را حمل می‌کند، باعث ذوب شدن بسیار زیادی از یخ‌ها می‌شود و "می‌تواند واقعا انبار برفی یخی کره زمین در این جزیره را گرم‌تر و مستعد گرم شدن بیشتر در آینده کند".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
چرا نمی‌دانیم چقدر باران باریده است؟
نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری باران در ایستگاه‌های هواشناسی گرینلند تازه آغاز شده زیرا تاکنون کسی حدس نمی‌زد که آنجا هم باران بیاید. تاکنون تنها ۳۰ درصد از این دستگاه‌ها بر اساس احتمال بارندگی، اولویت‌بندی و نصب شده‌اند. این بدان معناست که اندازه‌گیری مستقیم میزان بارش باران هنوز در گرینلند وجود ندارد. همانطور که انتظار می‌رفت، بارش باران اخیر موجب ذوب یخ عظیم ۸۷۲,۰۰۰ کیلومتر مربعی در ۱۴ آگوست شد. اداره بارش آمریکا می‌گوید، تنها زمانی که پیش از این چنین حجم عظیمی از یخ‌ها آب شده باشند در سال ۲۰۱۲ رخ داده که در آن حدود ۸۰۰,۰۰۰ کیلومتر مربع ذوب شد.
 
ذوب شدن یخ‌ها و جاری شدن سیل در دنیا
این ذوب شدن یخ‌ها در امسال منجر به از دست رفتن حجم یخی به میزان ‌هفت برابر بیشتر از هر سال، از روی سطح گرینلند شد. آب این یخ‌های آب شده در ابتدا بسیاری از مناطق ساحلی جنوب غربی و شمالی گرینلند که بدون پوشش گیاهی‌ست را زیر سیل می‌برد و سرانجام به اقیانوس می‌ریزد. انتظار می‌رود ذوب شدن یخ‌ها در گرینلند و قطب جنوب اصلی‌ترین عامل افزایش سطح آب دریاها باشد و باعث بالا آمدن آب در سواحل دنیا و وقوع سیل در آنها گردد. این پدیده یکی از مهمترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی‌ست که می‌تواند خطرناک و پرهزینه برای سراسر جهان باشد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

مطالعات سال ۲۰۲۰ نشان داد که میزان ذوب یخ‌ها با بدترین سناریوی گرما شدن آب و هوا مطابقت دارد. یخ‌های گرینلند هرگز در تاریخ ۱۲,۰۰۰ ساله اخیر به این سرعت ذوب نشده‌اند. کشورهایی مانند کانادا، روسیه، نروژ، فنلاند، سوئد، استرالیا، جنوب شیلی و آرژانتین که در عرض‌های بالاتر جغرافیایی قرار دارند بیشتر از هر کشور دیگری در معرض "تغییرات شدیدتر" آب و هوایی و نیز زیر آب رفتن خاک و شهرهایشان قرار دارند، بطوریکه دمای هوا در کانادا اکنون نسبت به دیگر نقاط دنیا حدود ۲۰ درصد بیشتر بالا رفته است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, August 21, 2021 - 10:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به