مطمئنا به کسی پیشنهاد نمی‌کنیم که موش‌های خانه‌اش را با موز تحت کنترل بگیرد. بهترین کاری که می‌توانید با موز خود انجام دهید، اینست که خودتان نوش جانش کنید
بوی گند "اسکانک"، بوی بد چوس فیل سوخته و بسیاری بوهای بد دیگری وجود دارند که به راحتی می‌توانند باعث تنش در افرادی شوند که در یک خانه زندگی می‌کنند. اما این تنها انسان‌ها نیستند که از بوی بد دچار استرس می‌شوند و حالشان بهم می‌خورد.
محققان دانشگاه "مک‌گیل" مونترال در کانادا یک عامل استرس‌زای غیرمعمولی را برای یک موجود خاص کشف کردند که باعث تعجب شما خواهد شد: موش‌های نر از بوی موز استرس می‌گیرند و حالشان بهم می‌خورد!
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
محققان کانادایی: موش‌های نر از موز وحشت دارند
دکتر "جفری موگیل"، یکی از نویسندگان این مطالعه که استاد بخش روانشناسی دانشگاه مک‌گیل و دارنده یک کرسی در مطالعات درد در این دانشگاه است می‌گوید: "استرس تقریبا بر هر موجود زنده و رفتار آن تاثیر می‌گذارد" و می‌افزاید: "حیوانات بسته به بالا یا پایین بودن سطح استرس رفتارهای متفاوتی از خود بروز می‌دهند. برای دانشمندانی که تحقیقاتشان شامل حیوانات آزمایشگاهی مانند موش است، تشخیص یک عامل استرس‌زا که تاکنون ناشناخته بوده و می‌توانسته نتایج آزمایش آنها را عوض کند، بسیار مهم است. فکر می‌کنم باد تلاش کنیم تا جایی که می‌توانیم کلیه عوامل استرس‌زای این موجودات آزمایشگاهی را بیابیم تا تحقیقات آینده ما بهتر شود".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

این دانشجویان دانشگاه مک‌گیل بودند که برای اولین بار متوجه رفتارهای عجیب موش‌های نر در آزمایشگاه شدند. موگیل می‌گوید: "در طول سال‌ها آموخته‌ام که وقتی دانشجویانم متوجه چیزی می‌شوند، باید آن را پیگیری کنم". مجموعه‌ای از آزمایش‌ها نشان داد که موش‌های نر به حضور موش‌های ماده باردار و شیرده که در آزمایشگاه نگهداری می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند و دچار استرس می‌شوند. مشخص شد عامل اصلی واکنش آنها یک ماده شیمیایی در ادرار موش‌های ماده به نام "ان-پنتیل استات" است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
موش‌های نر به کُشتن فرزندان موش‌های دیگر معروف هستند. محققان فکر می‌کنند که ان-پنتیل استات موش‌های ماده باردار و شیرده باعث می‌شود که موش‌های نر به سراغ موش‌های ماده و نیز بچه موش‌های دیگری که در جوار موش ماده شیرده هستند نروند. موگیل می‌گوید: "این شکل جدیدی از سیگنال‌دهی اجتماعی است که قبلاً هرگز شرح داده نشده است. موش‌ها همیشه از طریق بوییدن به یکدیگر سیگنال می‌دهند، اما نمونه‌های بسیار کمی از ماده‌ها وجود دارد که در مورد موضوعی که شامل رابطه جنسی نیست به نرها علامت دهد؛ به ویژه که این علامت به معنای دعوا یا عدم دعوا باشد". ان-پنتیل استات از نظر ساختاری بسیار شبیه به "ایزوپنتیل استات" است که به موز بوی خاصش را می‌بخشد. محققان دریافتند که روغن موز واکنش استرسی مشابهی مانند ادرار موش ماده را، در موش‌های نر ایجاد می‌کند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
موگیل می‌گوید: "این واقعیت که بوی موز چنین اثری داشته باشد خنده‌دار است. اگر امیدوارید که محققین با این کشف توانسته باشند جادوی جلوگیری از هجوم جوندگان را بیابند، شاید بهتر باشد بگوئیم که هنوز نه". وی می‌گوید که این کشف و این بو فقط روی موش‌های نر کار می‌کند که روی موش‌های ماده اثری ندارد و می‌افزاید: "مطمئنا به کسی پیشنهاد نمی‌کنیم که موش‌های خانه‌اش را با موز تحت کنترل بگیرد. بهترین کاری که می‌توانید با موز خود انجام دهید، اینست که خودتان نوش جانش کنید".

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Thursday, June 16, 2022 - 21:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به