در شکل راست تصویر دو سیاره را می‌بینید و در شکل چپ، نقاط سبز رنگ نقاطی هستند که یک سیاره دیگر می‌تواند در مجاورت یک سیاره اولیه قرار گیرد
اخترشناسان روز چهارشنبه گزارش دادند که دو سیاره در مداری مشابه به دور ستاره خود می‌گردند.
آنها گفتند که این قوی‌ترین مدرکی است که تاکنون از این جفت شدن کیهانی عجیب و غریب وجود دارد که مدت‌ها مورد شک بود اما هرگز اثبات نشده بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
AGTA HomeCare Hiring Mobility Service Toronto Canada استخدام
 
علمی؛ کشف جدید دو سیاره که خلاف تعریف سیاره‌ها، در یک مدار به دور یک ستاره می‌چرخند
یک تیم علمی به رهبری اسپانیا با استفاده از تلسکوپی در شیلی، ابری از اجرام را در همان مدار سیاره‌ای که قبلا بعنوان سیاره تایید شده بود، دیدند. گمان بر این بود که ستاره‌ای که در فاصله ۳۷۰ سال نوری در صورت فلکی قنطورس قرار دارد، سیاره‌ای در یک مدار و اجرامی در اطراف آن مدار دارد که بنظر می‌آمد سیاره‌ای در حال شکل‌گیری و یا بقایای سیاره‌ای باشد که زمانی وجود داشته است؛ اکنون این فرضیات جای خود را به یک سیاره واقعی داده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
جشنواره مهرگان - تورنتو - کانادا ساخت مدرسه
سیارک‌ها به عنوان همراه یک سیاره در اطراف یک ستاره قبلا شناخته شده بودند، به عنوان مثال، سیاره مشتری و به اصطلاح سیارک‌های "تروجان" آن. "خورخه لیلو - باکس" یکی از نویسندگان این مطالعه، از مرکز اختر زیست‌شناسی مادرید، گفت: "آنچه ما تاکنون می‌دیدیم یک سیاره متقن و بزرگ در یک مدار همراه با سیارک یا سیارک‌هایی در اطراف بوده است. اما اکنون ما با وجود دو سیاره مواجه هستیم که قبلا از نظر تئوری امکان‌پذیر بود ولی هیچ‌کس تا به حال چنین پدیده‌ای را شناسایی نکرده بود".
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
دانشمندان گفتند که باید تا سال ۲۰۲۶ صبر کنند تا به درستی دو جرم اطراف ستاره معروف به "پی‌دی‌اس ۷۰" را ردیابی کنند. سیاره‌ای که تاکنون آن را می‌شناختیم همراه با سیاره دیگری که هم‌مدار آن است، ۱۱۹ سال طول می‌کشد تا یک دور را کامل کنند. سیاره شناخته شده یک غول گازی مانند مشتری‌ست که از نظر بزرگی سه برابر سیاره مشتری‌ست. سیاره جدیدی که تازه پیدا شده که از فاصله بسیار دورتری به دور این ستاره می‌چرخد نیز یک غول گازی‌ست.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
"اولگا بالسالوبر - روزا" نویسنده اصلی این مقاله از مرکز اختربیولوژی مادرید، گفت این یافته‌ها که در مجله "استرونومی اند استروفیزیکس" منتشر شده، "اولین شواهد" امکان وجود چنین وضعیتی است. او در بیانیه‌ای گفت: "ما می‌توانیم تصور کنیم که یک سیاره می‌تواند مانند مشتری مدار خود را با هزاران سیارک به اشتراک بگذارد، اما برای من شگفت‌آور بود که ببینم سیاره‌های بسیار بزرگتر از مشتری بتوانند در یک مدار باشند.
 
از نظر علمی چگونه امکان‌پذیر است؟
اگر دو سیاره در مدارهایی نزدیک از کنار یکدیگر عبور کنند، یکی می‌تواند دیگری را مختل کند و در نتیجه یک تغییر مداری عظیم ایجاد شود: این دو سیاره ممکن است با هم برخورد کنند، یکی از آن‌ها ممکن است به بیرون پرتاب شود، یا حتی ممکن است یکی به ستاره مرکزی پرتاب شود. اما یک احتمال دیگر وجود دارد: این دو سیاره می‌توانند با موفقیت یک مدار واحد قرار گیرند و به طور نامحدود در مداری یکسان به دور ستاره مادر خود بچرخند.
این پدیده اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما حتی اینجا و در منظومه شمسی ما نیز سرنخی از آن وجود دارد و احتمال رخ دادنش نیز هست. به گفته اتحادیه بین‌المللی نجوم، یک جسم در حال گردش برای اینکه سیاره باشد باید سه شرط را داشته باشد:
اول: باید در تعادل هیدرواستاتیکی باشد یا جاذبه کافی برای کشیدن اجرام اطرافش و تبدیل شدن به شکل کروی را داشته باشد. یا به عبارت دیگر، باید یک کره تقریبا کاملی باشد که هم اثر چرخشی داشته باشد و هم اثر جاذبه‌ای در اطرافش.
دوم: باید به دور یک ستاره بچرخد. پس گشتن به دور یک سیاره دیگری یک جرم را سیاره تعریف نمی‌کند.
سوم: باید مدار خود را از وجود هرگونه سیاره کوچک، اجرام یا رقبای سیاره‌ای دیگرش پاک کرده باشد.
این تعریف آخر، به طور دقیق، دو سیاره را که در مدار مشابهی قرار دارند را رد می‌کند، زیرا اگر دو سیاره در یک مدار وجود داشته باشند، آن مدار پاک نمی‌شود. خوشبختانه نه جهان و نه دانشمندان مجبور به اطاعت از تعاریف قراردادی اتحادیه بین‌المللی نجوم نیستند و به همین دلیل اکنون می‌توانیم ببینیم و بفهمیم که دو سیاره می‌توانند در یک مدار باشند. اما از سوی دیگر گرانش سیارات می‌تواند یک مدار که در آن دو سیاره حضور دارند را به یکی از دو روش زیر خراب کند:
اول: یک فعل و انفعال گرانشی می‌تواند یکی از سیارات را از مدار به شدت خارج کند بطوریکه حتی سیاره دیگر به درون ستاره مرکزی سقوط کند و یا از مجموعه مدارات به بیرون پرتاب شود.
دوم: یا جاذبه گرانشی متقابل دو سیاره می‌تواند باعث برخورد و ادغام آنها با یکدیگر شود و در نتیجه یک برخورد تماشایی رخ دهد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


در مورد این دو سیاره اما می‌توان گفت که هیچیک از دو حال فوق رخ نمی‌دهد، چرا؟ زیرا در یک مدار، و در یک بازه گرانشی، با توجه به جرم یک سیاره، نقاطی به وجود می‌آیند که در آن می‌تواند یک سیاره دیگر با یک جرمی که نمی‌تواند از میزان مشخصی بیشتر باشد، جا خوش کند. و یا اینکه حتی دو جرم می‌توانند با آهنگ حرکت مشخصی، در دو مدار جداگانه اما متقاطع و نزدیک به دور ستاره مرکزی خود بچرخند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, July 22, 2023 - 07:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به