با توجه به اینکه یک وام مسکن معمولی کانادایی بر پایه بهره بنا شده، همین امر تبدیل به یک چالش اضافی برای خانه‌دار شدن برخی گشته که سال‌ها به همین دلیل اجاره‌نشین بوده‌اند
مانند بسیاری دیگر از مسلمانان جهان، اعتقادات مذهبی مسلمانان کانادا نیز شامل محدودیت‌هایی در پرداخت و دریافت بهره است.
با توجه به اینکه یک وام مسکن معمولی کانادایی بر پایه بهره بنا شده، همین امر تبدیل به یک چالش اضافی برای خانه‌دار شدن برخی گشته که سال‌ها به همین دلیل اجاره‌نشین بوده‌اند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
وام مسکن حلال بدون بهره به کانادا هم رسید؛ آغاز کار در تورنتو و آلبرتا
مسلمانان می‌گویند: "حتی اگر بهره بسیار هم کم باشد، مثلا حتی ۰.۱%، باز هم بیشتر از صفر است و ما نمی‌توانیم آن را از بانک بگیریم". اکنون چندین شرکت مالی در استان‌های مختلف کانادا کم‌کم شروع به ارائه وام‌های مسکن اسلامی یا "حلال" کرده‌اند. این وام‌های مسکن عمدا برای پایبندی هم به قوانین کانادا و هم سیستم‌های اعتقادی مسلمانان ساخته شده است. اگرچه این نوع وام‌ها قرار است که کاملا بدون بهره باشند اما "بدون هزینه" هم نیستند. بعبارت بهتر این نوع وام‌ها "قرض‌الحسنه رایگان" نیستند بلکه گیرندگان این وام‌ها مجبور خواهند بود تا "هزینه‌های مربوط به این وام‌ها" را تقبل کنند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

"ولید حجازی" دانشیار تحلیل اقتصادی و سیاست در دانشگاه "روتمن" تورنتو در اینباره می‌گوید: "افرادی که وام‌های اسلامی دریافت می‌کنند، هنوز باید مبالغی را بپردازند که در مقایسه با وام مسکن معمولی با بهره، کاملا قابل مقایسه است. فقط ساختار این دو نوع وام با یکدیگر متفاوت است". به گفته ارائه‌دهندگان وام مسکن حلال، تفاوت‌های ساختاری می‌تواند شامل منبع پول قرض شده و همچنین تفاوت‌های قانونی باشد. برخی از وام‌های مسکن شباهت بیشتری به سیستم "اجاره به شرط تملیک" دارند که در آن ارائه‌دهنده وام مسکن خود نیز مالک خانه است و در پایان وام گیرنده صاحب همان خانه خواهد شد. ساختار دیگری که اخیرا در حال افزایش است بر اساس اینست که بجای پرداخت بهره به بانک‌ها، وام گیرنده‌ها "کارمزد" رسیدگی به وام را پرداخت می‌کند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
به گفته کارشناسان، اگرچه وام‌های حلال همچنان مانند وام مسکن معمولی هزینه دارند، اما نحوه ساختار آنها هزینه‌هایی کاملا متفاوت ایجاد می‌کند. شرکت‌هایی مانند "اقراض" در شهر "اوکویل" در غرب تورنتو، به تازگی شروع به ارائه وام مسکن حلال کرده‌اند. "زهیر نقوی" بنیانگذار آن می‌گوید که تقریبا بدون هیچگونه بازاریابی، شرکت او در حال حاضر شاهد تقاضای بالایی است و می‌افزاید: "کانادا در این زمینه در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و بریتانیا حدود ۲۰ سال از نظر مالی به روش اسلامی عقب است". اگر چه او دو سال است به کانادا آمده اما سال‌ها از راه دور مشغول کار بر روی این پروژه بوده است. وی می‌گوید: "ما باید یک حاشیه ۱.۵ درصدی از هزینه‌ها را به وام اضافه کنیم تا هزینه‌های خود را پوشش دهیم، بنابراین همین موضوع باعث می‌شود وام مسکن ما حدود چهار درصد گران‌تر از وام مسکن پنج ساله دیگر بانک‌های متعارف کانادایی شود".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
اما این موضوع به درصد بالاتر پرداختی ختم نمی‌شود، یک خطر دیگر برای وام دهندگان و وام گیرندگان، بیمه این عملیات بانکی‌ست. به گفته "لوکاسزوک" مالک یک شرکت مالی در ادمونتون، شرکت‌های مالی حلال کانادایی به دلیل محدودیت‌های اسلامی نمی‌تواند در صورت بوجود آمدن یک مشکل، مانند عدم بازپرداخت وام خانه را تصرف کنند و این یعنی هزینه‌های بالاتری برای بیمه عملیات مالی و افزایش ریسک. مدل کاری وام مسکن اقراض در زیر آمده است:
خبر-مالی-وام-مسکن-حلال-بدون-بهره-به-کانادا-هم-رسید-آغاز-کار-در-تورنتو-و-آلبرتا-مدل-اقراض

بسیاری از ارائه دهندگان بیمه وام مسکن کنونی، وام مسکن اسلامی را بیمه نمی‌کنند، زیرا ساختارهای قانونی آن بسته به ارائه دهنده می‌تواند متفاوت باشد و هنوز استاندارد نشده است. اما نقوی معتقد است که با رشد این نوع وام در کانادا، بتدریج هزینه‌های آن کاهش می‌یابد و بعلاوه اینکه روش‌های بیمه و دیگر عملیات مالی نیز مشخص‌تر و بهتر می‌شود. وی می‌گوید چنین سیستمی در کشورهایی مانند انگلستان سال‌هاست که در حال کار است و هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به کانادا دارد.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

بر اساس اداره آمار کانادا، بیش از ۸۰۰,۰۰۰ نفر از بیش از ۱.۷ میلیون مسلمان در این کشور، مستاجر هستند در حالیکه می‌توانند صاحبخانه شوند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, December 21, 2022 - 22:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به