حدود ۹۱ درصد مرگ‌های مربوط به آب و هوا بعلت گرماست. اما چرا نمی‌توان بر آن غلبه کرد؟
دانشمندان می‌دانند که تغییرات آب و هوایی باعث وقوع طوفان، خشکسالی، سیل و نیز بروز امواج گرمای شدید گاه به گاه ولی زود به زود و با شدت بیشتری می‌شود. این امواج گرما، همانگونه که در حال حاضر در جهان و کانادا دیده می‌شود به مرگ می‌انجامد بطوریکه در این ماه جان بیش از ۸۰۰ نفر را در بریتیش کلمبیای کانادا و بیش از ۵ میلیون نفر را سالانه در جهان گرفت.
حدود ۹۱ درصد مرگ‌های مربوط به آب و هوا بعلت گرماست. اما چرا نمی‌توان بر آن غلبه کرد؟ دانشمندان می‌گوید دفع کنونی گرما از خانه‌ها نیاز به صرف انرژی دارد و مصرف همان انرژی باعث گرم شدن بیشتر هوا می‌شود و آنچه باید مقابل رخ دهد که دیگر رخ نمی‌دهد، خنک شدن کافی شب‌هاست و این عامل اصلی مرگ انسان‌هاست.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
نظریه جدید دانشمندان: روند مرگ انسان و طبیعت در اثر موج گرما چگونه است؟
در حالی که بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از گرما در کشورهای گرمسیری اتفاق می‌افتد، امواج گرما بیشتری روی آب و هوای مناطق شمالی کره زمین که عادت به گرما ندارند اثر می‌گذارد. در حالی برخی از این مناطق (مانند انتاریو و کبک) انتظار بالا رفتن دمای هوا در روز را دارند (که آن نیز اکنون بالاتر از حد نرمال شده)، بدترین مشکل آنجاست که دمای هوای در شب بقدر کافی پایین نمی‌آید و نیز سرعت بالا رفتن دمای هوا در شب‌ها بیشتر از سرعت بالا رفتن دمای هوا در روزهاست. شب گرم موسوم به شب گرمسیری، به این معنی است که بدن ما هیچ وقتی را برای خنک شدن به قدر کافی بدست نمی‌آورد. همین عامل برای افرادی که دارای مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی یا آسم هستند، بسیار مشکل‌ساز و به طور بالقوه کُشنده است بطوریکه بیشتر مرگ‌های این ماه در بریتیش کلمبیا (بیش از ۸۰۰ نفر) به همین دلیل بوده است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

دکتر "جتیندر بیدوان" مدیر ارشد پزشکی بریتیش کلمبیا می‌گوید: "بدن ما به گونه‌ای طراحی نشده است كه بتواند گرمای محیطی كه بیش از ۳۰ درجه باشد را تحمل کند. برای درک مشکلات بدن بیائید مثالی بزنم، اگر یک واحد تهویه مطبوع یکضرب تحت فشار کار کند چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ در خارج آن مقدار زیادی یخ جمع می‌شود و سپس از کار می‌افتد. از برخی جهات این تشبیه همان چیزی‌ست که برای بدن ما با گرمای شدید دائمی اتفاق می‌افتد. مکانیزم‌ها و پروتکل‌های هموستاتیک معمولی بدن ما در این شرایط از کار می‌افتند".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
موج گرمای اخیر در ساحل غربی آمریکا از مکزیک گرفته تا کانادا بسیار غیرمعمولی بود بطوریکه مجموعه‌ای از دانشمندان که رخدادهای شدید آب و هوایی جهان را تجزیه و تحلیل می‌کنند می‌گویند این رخداد معمولا یکبار در هر ۱۰۰۰ سال اتفاق می‌افتد، اگرچه باید بیشتر انتظار وقوع آنرا داشته باشیم.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
اما مناطقی از شرق کانادا، از جمله انتاریو و کبک نیز اکنون و "هر ساله" بیشتر شاهد موج گرما و شب‌های گرمسیری هستند. شب گرمسیری شب‌هایی هستند که دمای هوا از ۲۰ سانتیگراد به بالا است. تعداد شب‌های گرمسیری در تورنتو از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۵ به طور متوسط سالانه ۶.۹ شب بوده و با تغییر آب و هوایی کنونی و موفقیت در برنامه‌های جلوگیری از انتشار کربن انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ این میزان متوسط به ۱۷.۶ شب در سال برسد و اگر نتوان از انتشار کربن با نرخ کنونی جلوگیری کرد باید منتظر ۲۰.۶ شب گرمسیری در سال باشیم. این وضعیت در بین سال‌های ۲۰۵۱ تا ۲۰۸۰ به ۲۶.۴ تا ۴۲.۸ شب در سال خواهد رسید.
در سال ۲۰۱۸، یک موج گرما که از ۲۹ ژوئن تا ۵ ژوئیه به مونترال زد، در طول روز متوسط دما را به ۳۴ درجه رساند در حالیکه دمای شبانه نیز به زیر ۲۰ درجه سانتیگراد نمی‌رسید. همین گرما جان ۶۶ نفر را گرفت.
"ناتان ژیلت"، دانشمند محقق در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا می‌گوید: "ما در کانادا شاهد افزایش گرمایی بیشتر از حد متوسط جهانی هستیم، میانگین افزایش گرما در کانادا تقریبا دو برابر میانگین جهانی است و تاکنون بیشتر از ۱.۷ درجه گرمتر از گذشته شده است".
 
مرگ طبیعت
افزایش امواج گرما نه تنها باعث مرگ انسان، بلکه باعث مرگ حیوانات و نابودی اکوسیستم‌های مختلف می‌شود. امسال هزاران هزار قطعه ماهی‌های مرده در رودخانه "پمبینا" در آلبرتا، مرده و شناور پیدا شدند که در تاریخ سابقه نداشته و دانشمندان می‌گویند که این ماهی‌ها به دلیل موج گرما، کمبود اکسیژن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، نهایتا در آب کباب و خفه شده‌اند. علاوه بر این آتش‌سوزی‌های گسترده و وحشتناک و عدم توانایی گیاهان و بسیاری از جانوران در جابجایی برای زنده ماندن را نیز باید افزود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

اما انسان شاید فکر کند که با گرم شدن زمین خودش می‌تواند با کمک دستگاه‌های تهویه مطبوع جان بدر ببرد. اما مشکل آنجاست که برای کارکرد آنها نیاز به انرژی داریم و تولید و مصرف همین انرژی، گرماساز است. گرمای زیاد در شهرها "جزایر گرمایی" ایجاد می‌کند که این گرما در سازه‌های بتونی شهرها می‌ماند و تقویت می‌شود و به مشکلات بیشتری می‌انجامد. اگرچه برخی از شهرها مانند تورنتو و مونترال در تلاشند تا کُدهای ساختمان‌سازی را تغییر دهند و به روش‌های طبیعی (و سبز) بیشتری خانه‌سازی کنند، اما ما حداقل همچنان با میلیون‌ها خانه قدیمی‌ساز شهرها برای سال‌های آینده مواجه خواهیم بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, July 23, 2021 - 08:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به