در این کشور صنعت بیمه بالاترین مرحله ضمانت را انجام می‌دهد
گفتگو با یک مهندس افشین خدابنده-4
به دنبال مصاحبه ایران‌استار با مهندس افشین خدابنده در شماره 1272 و پرسش‌هایی که خوانندگان مجله پس از آن مطرح کردند، این سلسله گفتگوها در شماره‌های 1275 و 1277 مجله ادامه پیدا کرد و اینک بخش دیگری از سوالات را به نیابت از طرف خوانندگان، با ایشان مطرح و خدمتتان ارائه می‌کنیم.

‌آقای خدابنده پس از توضیحات شما در مورد هزینه خدمات مهندسی و صرفه‌جویی‌هایی که این روش ساختمان‌سازی برای کارفرما دارد، مایلم در مورد نحوه صرفه‌جویی مالی در اجرای پروژه، بیشتر توضیح بدهید.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
بله، همانطورکه قبلا گفتم استخدام یک مهندس یا آرشیتکت دارای پروانه اشتغال موجب صرفه‌جویی زمانی، صرفه‌جویی‌های استراتژیک، صرفه‌جویی در مواجهه با بازرس ساختمان و صرفه‌جویی در اشتباهات و دوباره کاری‌ها می‌شود. به نظرم سوال شما در مورد توضیح جزئیات بیشتر این موضوع آخری است.

‌بله، دقیقا.
بسیار خوب. این نوع از صرفه‌جویی ممکن است از طریق انتخاب مصالح مناسب یا روش اجرای مناسب باشد. به عنوان مثال فرض کنید موضوع انتخاب یک صفحه روی کابینت Counter top در آشپزخانه است. شما می‌توانید گرانقیمت‌ترین نوع سنگ را برای این منظور بخرید، مثلا به قیمت 5000 دلار. به این ترتیب همه کس آن را خواهد دید و ارزش ساختمان شما 5000 دلار افزایش خواهد یافت.
اما می‌توانید با استفاده از خدمات یک مهندس یا آرشیتکت سنگ ارزان قیمت‌تری را که از نظر رنگ و طرح و نحوه برش شرایط مناسبی دارد را انتخاب کنید و آن را مثلا به قیمت 3000 دلار بخرید اما پس از نصب به دلیل هماهنگی با سایر اجزای آشپزخانه همان مقدار 5000 دلار به ارزش ساختمان خود بیافزایید.

‌حالا چه خواهد شد اگر من همان نوع سنگ گرانقیمت‌تر را انتخاب کنم و بر آن اصرار داشته باشم؟

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

سوال بسیار خوبی است و از شما بابت این سوال سپاسگزارم. در این وضعیت همان سنگ گرانقیمت با برش و طراحی و نصب ویژه‌ای که متخصصان برای شما تدارک می‌بینند و هماهنگی که با سایر اجزای آشپزخانه انجام می‌شود، اثر آن بر ساختمان شما چشمگیرتر و مثلا 10.000 دلار به ارزش ساختمان شما افزوده خواهد شد.

‌آیا آشپزخانه تنها مورد این چنینی است؟

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
خیر. تفاوت دیدگاه تخصصی در موارد مختلف وجود دارد. مثلا فرض کنید در نقشه‌های اولیه ضمیمه پروانه ساختمان، روش خاصی برای حفاظت گودبرداری زیرزمین پیش‌بینی شده است. اما این فقط یک پیش‌بینی است و در عمل ممکن است شرایط بهتر یا بدتر از پیش‌بینی اولیه باشد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
اگر شرایط زمین خوب باشد مهندس‌ می‌تواند روش آسان‌تر و کم‌هزینه‌تری را برای حفاظت گودبرداری تجویز کند و ضمن اطمینان از ایمنی گود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. اما گاهی ممکن است شرایط واقعی زمین بدتر از پیش‌بینی‌ها باشد در این صورت سهل‌انگاری ممکن است به مخاطرات مالی و جانی منتهی گردد. حتی ممکن است ریزش دیواره گود باعث صدمه خوردن حیاط یا ساختمان همسایه شود.
در این‌ وضعیت مهندس با اصلاح روش پایدار‌سازی گود‌برداری می‌تواند از خسارت‌ها جلوگیری کند. خسارت‌هایی که ممکن است علاوه بر جنبه مالی باعث دعوای حقوقی با همسایه بشود.
به طور کلی باید بگویم در یک پروژه ساختمانی از نقطه‌نظر مصالح و روش‌های اجرایی موارد متعددی وجود دارد که یک فرد متخصص و خبره باید بهترین و مفیدترین روش را انتخاب کند. این امر در نوع کف‌سازی، نوع درها و پنجره‌ها، نوع کاشی‌کاری و کارهای چوبی و غیره تا پله‌ها و سقف‌ها و بام و عایق‌کاری و مانند آن کاربرد دارد.

‌یعنی اگر یک مهندس در کار دخالت نکند همه این موارد به مشکل برخواهند خورد؟
من نمی‌توانم چنین چیزی را بگویم اما قدر مسلم این است که تفاوت ‌استفاده از یک متخصص و یا عدم استفاده از او در یک پروژه ساختمانی چشمگیر خواهد بود. شما ممکن است در یک مورد تصمیم صحیح بگیرید و در یک مورد دیگر هم سلیقه خوبی داشته باشید‌ اما تعداد آیتم‌های کاری یک پروژه ساختمان‌سازی زیاد است و در مجموع شما باید از افراد متخصص که دقیقا می‌دانند چرا و با چه هدفی به شما توصیح فنی ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

‌حالا که صحبت از تخصص و کیفیت اجرای کار شد، برای صحت انجام امور تضمینی هم وجود دارد؟
بله، در این کشور صنعت بیمه بالاترین مرحله ضمانت را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر یک مهندس حرفه‌ای قبل از تایید صلاحیت علمی و تجربی کافی و آشنایی مناسب با قوانین اجازه استفاده از عنوان مهندس را ندارد. در مرحله دوم مهندس برای حفاظت از حسن شهرت حرفه‌ای‌اش، نهایت سعی خود را در انجام دقیق و صحیح کارها به عمل می‌آورد و در مرحله آخر چنانچه خطا یا سهل‌انگاری رخ دهد، بیمه متقبل ضرر و زیان وارده خواهد بود.

‌به این ترتیب خوب است کارفرما از وجود بیمه‌نامه کافی برای خدمات مهندسی اطمینان حاصل کند؟
البته این حق کارفرما است اما برای اطلاع شما و خوانندگانتان عرض می‌کنم. سازمان نظام مهندسی اونتاریو کلیه مهندسانی را که برای عموم مردم خدمات مهندسی ارائه می‌کنند، مکلف به اخذ بیمه‌نامه تا سقف حداقل 500 هزار دلار می‌کند. بنابراین همین‌قدر که نام مهندس را در لیست سازمان نظام مهندسی اونتاریو جستجو کرده و از عضویت او مطمئن شدید، بدانید که او حداقل بیمه‌نامه‌ای به مقداری که گفتم دارد.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

البته کارفرما حق دارد کپی این بیمه‌نامه را بخواهد و یا اگر پروژه بزرگی در دست اجرا است، از مهندس بخواهد سقف پوشش بیمه‌ای را افزایش دهد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, March 11, 2020 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به