چهار بند آیدا که باعث موفقیت در فروش می شود چیستند؟

AIDA اسمش هم حتی قشنگ است برای امروز. سلام و عرض ادب و احترام فرید قاسم اسد هستم، موسس و بنیانگذار و مدرس موسسه ‌education pixel man و‌Pixel man marketing.
امروز می‌خواهم در رابطه با AIDA صحبت کنم، در زبان فارسی اسم دختر هم هست. معمولا وقتی در marketing می‌خواهیم یک پستی را بگذاریم، این پست می‌تواند در social media باشد یا در وب سایتمان باشد، یک advertising باشد، هر چیزی می‌تواند باشد. به هر حال می‌خواهیم توجه افراد را جلب کنیم و اینها در نهایت بیایند و بروند و محصول ما را بخرند و با ما قراداد ببندند، وب سایت ما را ببینند و ...
AIDA مخفف چهار تا کلمه مهم است که در content به کار می‌رود، Attention، interest، desire و action. یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی که شما می‌خواهید یک advertising را برای شرکتتان انجام دهید یا یک پستی را در فیسبوک بگذارید یا در اینستاگرام بگذارید، اگر که به این چهار اصل توجه نکرده باشید، این چهار قسمت در یک Ad، امکان ندارد که بتوانید attention کامل را بگیرید و در نهایت تبدیل به مشتری شود برای شما. AIDA عضو متدها و تکنیک‌های نوشتن است، وقتی می‌گویم نوشتن منظورم این نیست که بنشینیم و تایپ کنیم. این نوشتن هرگونه output (خروجی) می‌شود که شما در رسانه‌هایتان دارید. فرض کنید که دارید یک پادکست می‌سازید، صوت است دیگر، حتما باید به چهار قسمت Attention، interest، desire و action تبدیلش کنید. مثلا ممکن است الان به من بگویید، فرید چطور ممکن است در صوت action بگذاریم، آره، آخرش بگویید ‌که خیلی ممنون، لطفا به وب سایت ما به آدرس www هم سر بزنید یا اینکه با تلفن ما که در زیر هست و من دارم می‌گویم تماس بگیرید، این می‌شود call to action.
برای تصاویر ویدئویی هم ما همین موضوع را داریم چون به هر حال داریم حرف می‌زنیم دیگر، یا حتی داریم یک illustration را animate می‌کنیم و می‌گوییم. پس بنشینید و اول و بگویید، مثلا این ویدئوی تبلیغاتی ما کلا 30 ثانیه است، 5 ثانیه اول را می‌گذاریم برای attention، 2تا 1 ثانیه وسط را می‌گذاریم برای interest و desire و دوباره 5 ثانیه آخر را می‌گذاریم برای.action. خوب حالا اینکه ما اینها را چطوری بنویسیم خودش یک درس بزرگ است اینها را گفتم که به کجا برسیم؟ به این برسیم که چرا اگر ما یک Ad یا پستی را که حتی پولش را هم داده‌ایم توی فیسبوک و اینستاگرام می‌گذاریم این تبدیل به ROI نمی‌شود؟ یعنی تبدیل یه return of investment نمی‌شود؟ چرا پول برنمی‌گردد؟ ما مثلا 100یا 200 دلار در این هفته پول گذاشتیم که این تبدیل به مشتری شود ولی نمی‌شود!
خوب همه اینها دلیلش همین است، به خاطر اینکه این content که حتما باید هر چهار تا عضو متن، تصویر، صوت و ویدئو هم در آن باشد و به عنوان یک پکیج multimedia برود بیرون درست بر اساس اصول AIDA نوشته نشده است، و به همین خاطر است که شما در نهایت ممکن است حتی Targetتان را گم کنید، call to action یادتان برود، Attention یا headlineتان مشخص نباشد و همه این دردسرها را ممکن است که درست بکنیم. مثلا یک نرم افزار انگلیسی است به اسم screaming frame که باید حتما آن را روی کامپیوترتان دانلودش کنید، آن وب سایت شما را از نظر SEO یا (search engine optimization)، audit می‌کند. وقتی که می‌روید و در لیستش را نگاه می‌کنید می‌بینید که H1 و H2 دارد یعنی می‌گوید صفحاتی یا متن‌هایی یا contentها یا پست‌هایی که headline اول و sub headline ندارند می‌توانند تعداد بازدید یا کلیک یا جذب مخاطب را کوچک کنند، کوتاه کنند. پس با همه این توصیف‌ها اگر خواستید که یک متن، یک پستی و یا یک چیزی بگذارید، حتما به این چیزها توجه کنید و اگر متخصص هم ندارید که کمکتان کند، بنده خودم در خدمتتان هستم و می توانید تماس بگیرید، می‌توانید ایمیل بزنید و در رابطه با اینکه چطور یک پست را در قالب AIDA بگنجانید و بعد پستش کنید تا جواب بدهد در خدمتتان خواهم بود.
پیروز و موفق باشید.
چگونه و با چه نوع عملکردی موفق به فروش می شوید؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به