صنایع می‌گویند می‌گویند این بانک ۴% از جیب مردم و بیزینس‌ها برداشته تا ۱% به جیب آنها بازگرداند، بعلاوه اینکه آینده اقتصادی کشور را به سوی رکود سوق داده است
"تیف مکلم" رئیس کل بانک مرکزی کانادا، امروز ۷ دسامبر نرخ بهره پایه را با ۰.۵% افزایش به ۴.۲۵% رسانید. این افزایش بسیار بزرگ‌تر از میزانی بود که اقتصاددانان فکرش را می‌کردند زیرا برآورد آنها این بود که افزایش بیشتر بهره‌ها باعث آسیب به اقتصاد خواهد شد. اما برخی از تحلیلگران نیز پیش‌بینی می‌کردند که بانک مرکزی همچنان بزرگترین افزایش بهره‌اش پس از تورم‌های دهه ۱۹۸۰ را ادامه خواهد داد و معتقد بودند که هنوز ماموریت این بانک برای کنترل تورم کامل نشده است. بدین ترتیب نرخ بهره‌ها اکنون تقریبا با نرخ بهره در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ برابر شد.
با افزایش این ماه، که بانک‌های کانادایی نیز نرخ بهره خود را به ۶.۲۵% رساندند، خانوارهای کانادایی شاهد افزایش بیش از ۱,۲۲۷ دلار در ماه در بازپرداخت بهره‌های وام‌های مسکن پانصدهزار دلاری خود طی کمتر از یک سال بوده‌اند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
AGTA HomeCare Hiring Mobility Service Toronto Canada استخدام
 
بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ۰.۵ درصد دیگر و تا ۴.۲۵ درصد افزایش داد، این شاید آخرین افزایش باشد
مکلم اما امروز دو پهلو سخن گفت و در عین اینکه عزم خود را برای کاهش فشارهای تورمی با افزایش بزرگ نیم درصدی به رخ همه کشید، گفت که آماده است تا بالا بردن نرخ بهره را متوقف و ارزیابی از وضعیت را آغاز کند. او اکنون طی کمتر از ده ماه نرخ بهره را ۴% بالا برده و در بیانیه خود آورده: "با نگاهی به آینده، هیئت مدیره در حال بررسی این موضوع است که آیا همچنان باید بالا بردن نرخ بهره را بعنوان سیاست کنونی کنترل تورم و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا ادامه دهد یا خیر". این زبان نشان‌دهنده تغییری صریح از ماه پیش تاکنون است که می‌گفت بهره‌ها بدون توجه به هر اتفاقی بالاتر باید برود تا زمانیکه نرخ تورم به حدود ۲% بازگردد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
جشنواره مهرگان - تورنتو - کانادا ساخت مدرسه
اکنون، بانک کانادا می‌گوید که بهره ۴.۲۵ درصدی ممکن است نقطه مناسبی برای خانوارها در تطبیق خود با شرایط پس از کرونا و تورم باشد و اگر بیشتر ادامه دهد احتمالا منجر به افزایش بیکاری خواهد شد. این در حالی‌ست که کلیه شاخص‌های اقتصادی نشان از فشار شدید مالی بر همه مردم دارد بطوریکه قشرهایی از مردم اکنون توانایی تامین سه وعده خوراک خود را ندارند. همین فشار مضاعف به بخش تولید کانادا نیز وارد می‌شود بطوریکه اقتصاددانان می‌گویند شکی نیست که اقتصاد در حال کُند شدن است و ممکن است در آستانه سقوط به سمت رکود باشد.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
سرمایه‌گذاری در بخش مسکن که محرک اصلی رشد اقتصادی برای بیش از یک دهه گذشته بوده، امسال به شدت سقوط کرده زیرا بانک مرکزی پُرشیب‌ترین مسیر در افزایش نرخ بهره در تاریخ کشور را طی کرده است. "رشد" هزینه‌های مصرف کننده‌ها که تقریبا ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در سه ماهه سوم کاهش یافته اما همچنان قیمت‌ها رو به افزایش هستند. بانک مرکزی امروز در تشریح آخرین تصمیم سیاست‌هایش گفت: "داده‌های ما نشان می‌دهند که رشد اقتصادی و نیز رشد تورمی تا پایان سال جاری و نیمه اول سال آینده متوقف خواهد شد زیرا فشارهای هزینه‌ها در حال کاهش هستند؛ اما برای بانک مرکزی که ماموریت اصلی آن ثبات قیمت‌هاست این کاهش کافی نیست".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
 
آخرین وضعیت تورم
آخرین آمار نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده تورمی در حول و حوش ۷% در حال نوسان است که نسبت به اوج ۸.۱ درصدی تابستان امسال کاهش نشان می‌دهد اما همچنان به طور خطرناکی بالاتر از هدف دو درصدی بانک مرکزی‌ست.
 
صنایع چه می‌گویند؟
تصمیم امروز ماکلم بحث‌برانگیز خواهد بود، به‌ویژه در مورد اتحادیه‌های کارگری، که مدتی‌ست بطور شدید و غیرعادی در حال حمله به بانک مرکزی و سیاست‌هایش هستند و می‌گویند بالا بردن نرخ بهره صنایع، اقتصاد و مشاغل را به شدت به خطر انداخته و اثر زیادی در کاهش تورم با یک درصد افت نداشته است. آنها می‌گویند این بانک ۴% از جیب مردم و بیزینس‌ها برداشته تا ۱% به جیب آنها بازگرداند، بعلاوه اینکه آینده اقتصادی کشور را به سوی رکود سوق داده است.
اما بانک مرکزی کانادا می‌گوید مطمئن است که یک رکود خفیف در چند ماه آینده نسبت به آنچه ممکن است پس از یک دوره تورمی در کشور بوجود آید، ارجحیت دارد و می‌افزاید با تمام این اوصاف رشد اقتصادی همچنان در سه ماهه سوم امسال بیشتر و قوی‌تر از حد انتظار بوده است.

نوبت بعدی بازنگری بهره‌ها چه زمانی‌ست؟

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


این آخرین اعلان نرخ بهره‌ها در سال جاری ۲۰۲۲ میلادی‌ست. بازنگری بعدی نرخ بهره بانک مرکزی کانادا در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۳ خواهد بود و از هم اکنون اقتصاددانان روی وضعیت اقتصاد در ۶ هفته آینده و داده‌های اقتصادی در حال شرط‌بندی هستند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, December 7, 2022 - 19:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به