کاهش قیمت بنزین، تورم کانادا را در ماه گذشته به ۶.۹ درصد کاهش داده اما بانک مرکزی همچنان در حال افزایش شدید نرخ بهره است
بانک مرکزی کانادا می‌گوید که در حالیکه افزایش نرخ بهره‌ها را همچنان ادامه می‌دهد و تورم همچنان پایین خواهد آمد، اما مردم باید انتظار آغاز رکود اقتصادی را داشته باشند.
"تیف ماکلم" رئیس بانک مرکزی امروز چهارشنبه با افزایش ۰.۵ درصدی بهره‌ها گفت در عین اینکه که اقتصاد در سه ماهه آینده به رشد خود ادامه می‌دهد اما "احتمال" رکود کوتاه مدت وجود دارد و در تمام این مدت هم تورم پایین خواهد آمد و هم وی نرخ بهره را باز هم بالاتر خواهد برد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
اگرچه تورم پایین آمده اما نرخ بهره کانادا امروز باز هم بالا پرید، تا کجا بالا می‌رود؟
بانک مرکزی کانادا امروز واضحا اعلام کرد که احتمال چندین افزایش نرخ بهره بالاست زیرا بانک در تلاش کنترل تورم و بازگرداندن آن به ۲% است. این افزایش نیم درصدی که نرخ بهره را در بانک مرکزی کانادا به ۳.۷۵% و در دیگر بانک‌ها به ۵.۷۵% می‌رساند، کوچکتر از آنچه که اقتصاددانان و بازارها انتظار داشتند بود. به طور کلی، افزایش ۰.۵% به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ دلار بدهی، حدود ۳۰ دلار در ماه به هر وام با نرخ متغیر اضافه می‌کند. به عنوان مثال، وام گیرنده‌ای که ۴.۲۵ درصد وام مسکن استاندارد ۴۰۰,۰۰۰ دلاری را پرداخت می‌کرد، شاهد پرداخت ماهانه خود از ۲,۱۵۹ دلار قبل به ۲,۲۷۰ دلار بعد از آن خواهد بود که به ۱,۳۰۰ دلار اضافی در سال می‌رسد. از سوی دیگر بانک مرکزی می‌گوید که رشد اقتصادی کنونی کمتر از انتظارش است و اکنون رشد تقریبا ۱ درصدی را در سال آینده و ۲ درصدی را در سال ۲۰۲۴ با احیای اقتصاد پیش‌بینی می‌کند. به عبارت بهتر، بازگشت وضعیت معمولی اقتصادی نه در سال آینده بلکه دو سال بعد اتفاق خواهد افتاد. تیف می‌گوید رشد کنونی در سه ماه آینده متوقف می‌شود و طی سه فصل نیز نزدیک به صفر خواهد ماند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

مکلم در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی همچنان انتظار دارد اقتصاد نه با سرعت بلکه به آرامی پایین بیاید، بطوریکه به اندازه کافی منقبض شود تا تورم مهار گردد اما وارد رکود نشود، گفت که رشد صفر به این معنی است که خطراتی وجود دارد بطوریکه در برخی از فصل‌ها (بازه‌های سه ماهه) رشد مثبت و منفی شود اما کانادا نباید انتظار "رونق و یا انقباض شدید اقتصادی" را داشته باشد و وی انتظار دارد اقتصاد از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ اکثرا با رشد منفی باشد.به طور معمول، رکود اقتصادی در کانادا و بسیاری از نقاط دیگر جهان به عنوان دو یا چند دوره چهار ماهه متوالی با رشد منفی در نظر گرفته می‌شود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
در حالی که با کاهش قیمت بنزین، تورم کلی کشور افت کرده و در ماه گذشته به ۶.۹ درصد کاهش یافته، بانک مرکزی گفت که معیارهای ترجیحی آن برای تورم "هنوز شواهد معنی‌داری مبنی بر کاهش قیمت کالاهای اساسی را نشان نمی‌دهد". تیف نیز می‌گوید در حالی که نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که بالا بردن بهره از فشار تورم کاسته، اما اقتصاد هنوز آنقدر داغ است که اجازه نمی‌دهد عرضه به تقاضای مصرف‌کننده برسد. این بانک اعلام کرد که برای بازگرداندن تورم به ۲% همچنان نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره دارد و انتظار می‌رود تورم تا پایان سال آینده به ۳% و تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲% برسد. به این ترتیب وضعیت نرخ بهره در بالا رفتن و تثبیت شدن در اعداد بالا تا پایان سال ۲۰۲۴ کاملا پیش‌بینی می‌شود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
"بنجامین ریتز" مدیر عامل نرخ بهره و استراتژیست کلان بانک مونترال ("بی‌ام‌او") در یادداشتی به مشتریان گفت: "افزایش کمتر از حد انتظار نرخ بهره امروز توسط بانک مرکزی نشان دهنده کاهش چشم‌انداز اقتصادی است. اکنون انتظار می‌رود نرخ بهره تا حدود ۷% بالا برود". اگر نرخ بهره بانک مرکزی به ۷% برسد، آنگاه باید انتظار داشت که نرخ بهره بانک‌ها تا ۹% بالا برود.
 
وضعیت آمریکا و اروپا
فدرال رزرو آمریکا در ۲۱ سپتامبر سومین افزایش متوالی ۰.۷۵% خود را اعلان کرد و و به طور گسترده انتظار می‌رود در هفته آینده نیز نرخ بهره را باز هم ۰.۷۵% افزایش دهد. نرخ بهره آمریکا اکنون ۳.۲۵% است و پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره وام مسکن در بانک‌ها تا آخر امسال به حدود ۷.۱۶% افزایش یابد. کانادا می‌گوید طبق سیاست جدید اقتصادی کشور، قوی شدن دلار آمریکا به معنای بالا بردن نرخ بهره در کانادا خواهد بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

در اتحادیه اروپا نرخ بهره در ماه گذشته ۰.۷۵% افزایش یافت و به ۱.۲۵% رسید در حالی که همین نرخ در ماه ژوئیه ۰.۵۰% بود.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, October 26, 2022 - 19:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به