این روابط پس از پنج سال وقفه مجددا آغاز می‌شود، وقفه‌ای که بر اثر اظهارات علنی تند "کریستینا فریلند" وزیر خارجه آن وقت کانادا در مورد حقوق زنان در عربستان بود
کانادا و عربستان سعودی در حال عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و انتصاب سفیران بین کشورها هستند.
این روابط پس از پنج سال وقفه مجددا آغاز می‌شود، وقفه‌ای که بر اثر اظهارات علنی تند "کریستینا فریلند" وزیر خارجه آن وقت کانادا در مورد حقوق زنان در عربستان بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
کانادا و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک کامل خود را از سر گرفتند و به کشورهای یکدیگر سفیر می‌فرستند
در سال ۲۰۱۸، فریلند در توییتی اعلام کرد که از عربستان سعودی می‌خواهد فعالان حقوق بشر بازداشت شده را "فورا" آزاد کند. . عربستان اظهارات فریلند را مداخله در امور خود خواند، سفارتخانه‌ها به حداقل رساند، دانشجویان خود را از کانادا فراخواند، نفت خود را گران‌تر کرد و تا جایی که توانست کانادا را تحریم کرد. اگرچه هر دو کشور سفارتخانه‌های خود را حفظ کردند، اما عربستان سعودی درجه حضور خود در اتاوا را تا نزدیک صفر کاهش داد، مذاکرات تجاری با کانادا را متوقف کرد و گفت که فشار کانادا بر سیستم قضایی عربستان برایش غیرقابل قبول است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

امروز چهارشنبه وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که "جاستین ترودو" نخست‌وزیر کانادا با "محمد بن‌سلمان" ولیعهد عربستان سعودی در ماه نوامبر گذشته در یک گفتگو توافق کردند که می‌خواهند روابط دیپلماتیک خود را بازگردانند. این وزارتخانه گفت که این گفتگو در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در بانکوک صورت گرفت. در آن زمان، خبرنگاران اشاره کردند که ترودو در یک ناهار با رهبرانی از جمله بن‌سلمان که نخست وزیر عربستان سعودی هم هست، شرکت کرده بود. در آن روز، ترودو گمانه‌زنی اینکه وی خواستار روابط با عربستان شده را رد کرده و در کنفرانس مطبوعاتی در ۱۸ نوامبر گفت: "بسیار مهم است که کانادایی‌ها بدانند که صرف نظر از اینکه چه کسی دور میزی که ما نشسته‌ایم، نشسته است، صرف نظر از اینکه با چه کسی صحبت می‌کنیم، ما همیشه به وضوح از حقوق بشر دفاع می‌کنیم".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi
اکنون این وزارتخانه می‌گوید که دو کشور "بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک" روابط خود را به نقطه‌ای که پنج سال پیش بود، یعنی احیاء روابط، بازمی‌گردانند. کانادا می‌گوید از عربستان سعودی برای کمک به تخلیه و جابجایی کانادایی‌های گیر افتاده در سودان که توسط نیروهای نظامی عربستان انجام شد تشکر کرده است. گزارش‌ها نشان از آن دارد که ترودو برای احیاء روابط پا پیش گذاشته است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
"دنیس هوراک" سفیر کانادا در عربستان که در پی جدل بین کانادا و عربستان در سال ۲۰۱۸ اخراج شد، در مصاحبه‌ای امروز گفت که اتاوا باید برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با عربستان سعودی تلاش کند زیرا عربستان یک کشور و متحد کلیدی با "نقش زیاد" در کشورهای سوریه و یمن است. دنیس افزود: "از سرگیری روابط با سفیران اولین گام خوب است، اما باید با تعامل پایدار در سطوح عالی همراه باشد. اگر می‌خواهید دیدگاه خود را به گوش دیگران برسانید، خواه در رابطه با مسائل تجاری یا حقوق بشر باشد، باید با طرف مقابلتان در تماس باشید و با او درگیر شوید. عدم ارتباط هیچ نفوذ و تاثیری نمی‌آورد".
سفیر جدید کانادا در عربستان "ژان فیلیپ لینتو" دیپلمات حرفه‌ای که اخیرا سرکنسول کانادا در دبی بوده، خواهد بود. "هدر مک فرسون" منتقد سیاست خارجی حزب نیودموکرات امروز گفت: "عربستان سعودی یکی از بدترین رکوردهای حقوق بشر در جهان را دارد". سفارت عربستان سعودی در اتاوا امروز به این سوال که سفیر جدید این کشور در کانادا چه کسی خواهد بود، پاسخ نداد.
 
خلاصه آنچه بین دو کشور اتفاق افتاد
اختلاف بین دو کشور در سال ۲۰۱۸ باعث شد که عربستان سعودی پس از سال‌ها حضور چشمگیر در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی، دانشجویان کمتری را به کانادا بفرستد. این کشور یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار واشنگتن پُست در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه روی داده و به فرمان بن‌سلمان بوده را رد می‌کند. قتل خاشقجی یکی از موارد اختلاف میان کانادا و عربستان بود.
قبل از این اختلاف دولت لیبرال ترودو به دلیل گزارش‌هایی که نشان می‌داد عربستان از خودروهای زرهی سبک ساخت کانادا برای کشتار در یمن استفاده می‌کند، به طور موقت فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد. چندین هفته بحث در مجلس کانادا بر سر این بود که کانادا چگونه باید خودرو زرهی به عربستان نفروشد و غرامت هم ندهد. سرانجام کانادا فروش خوردوهای زرهی خود را از سر گرفت و گفت که مایل نیست باعث اخراج کارگران و کارمندان این واحد تولیدی شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

کانادا که خود تقریبا فقط در غرب به آمریکا نفت می‌فروشد، خریدار نفت عربستان در شرق کاناداست. دو کشور دو سال پیش بر سر جاسوسان عربستانی نیز به شدت با یکدیگر درگیر شده بودند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, May 24, 2023 - 20:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به