ایران استار: اقتصاد ایران نیر مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان تحت تاثیر ضربات کشنده کرونا قرار گرفته به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند تلاش دولت ایران برای دریافت وام از صندوق جهانی تنها  کور سوی آن برای جلوگیری از ورشکستگی کامل اقتصادی در روزهایی است که از یکسو بازار جهانی نفت دچار رکود و افت بی‌سابقه‌ای شده و پیش از آن هم فروش این ماده پُرارزش و حیاتی برای اقتصاد ایران با محدویت‌های زیادی روبرو شده بود. اما کرونا با اقتصاد ایران چه کرده است؟
پیش از پاسخ به این پرسش این باید اشاره کنیم در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران که به تازگی منتشر شده آمده: اقتصاد ایران در حالی با معضل کرونا مواجه شده که متغیر‌های اقتصاد کلان وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دادند. براساس اعلام مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در 9 ماهه نخست سال 1398، در حدود منفی 7.6 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز تقریباً صفر بوده است. همچنین، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در پایان بهمن ماه 25 درصد بوده است. از سوی دیگر دولت به لحاظ منابع در تنگنا قرار دارد و کسری بودجه دولت یکی از معضلات مهم اقتصاد ایران برای سال 1399 است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
البته در این شرایط دولت ایران اعلام کرده که حدود ۲۰ درصد بودجه سال ۹۹ یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۳/ ۷ میلیارد دلار) را به مبارزه با کرونا اختصاص داده که البته سخت است که حتی نیمی بودجه سال ۹۹ دولت هم محقق شود تا دولت بتواند آن را خرج مبارزه با آسیب‌های اقتصادی کرونا کند.
 
صفر شدن در آمد نفت
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

کاهش بی‌سابقه قیمت نفت خام در چند ماه اخیر و به ویژه در هفته گذشته که یک رکورد جهانی بود، اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت از جمله ایران را دستخوش تحولات و نوسانات فراوانی قرار داده است. البته ایران پیش از این بحران نیز به واسطه تحریم ها دچار کاهش فروش عجیبی شده بود. ایران استار در گزارش چند وقت پیش خودش اشاره کرد آمریکا پس از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران از میانه‌های آبان 1397 با معافیت‌ مشتریان اصلی نفت ایران از تحریم‌ها برای چهار ماه موافقت کرد اما از اردیبهشت سال 1398 و با هدف به صفر رساندن فروش نفت ایران تمامی این معافیت‌ها را لغو کرد و از همان زمان سقوط بی‌سابقه فروش نفت ایران در بازارهای جهانی آغاز شد به طوری که این روزها از میان مشتریان اصلی نفت ایرانی یعنی ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره‌جنوبی، هند و یونان تنها چین همچنان پای خرید نفت ایران مانده و سایر مشتریان عطای خرید این نفت پُرریسک را به لقاء آن بخشیده‌اند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
این شرایط در حالی است که بسیاری از کارشناسان صنعت نفت در ایران در بدترین حالت پیش‌بینی کرده بودند که با شدت یافتن فشارها و تحریم‌های آمریکا و شکست تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حفظ ارتباط با شرکای استراتژیک باز هم ایران می‌تواند با حفظ چند مشتری اصلی به ویژه هند و چین روزانه 400 تا 500 هزار بشکه فروش نفت داشته باشد، اما اوضاع فروش نفت ایران حتی از این پیش‌بینی‌های حداقلی و بدبینانه هم وخیم‌تر شده و صادرات نفت ایران تنها کمی بیشتر از گابن است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
حالا با افت فاحش قیمت نفت، همان چند صدهزار بشکه فروش نفت ایران هم متوقف شده که با توجه به وابستگی شدید ایران به این محصول می‌تواند اقتصاد ایران را در سخت‌ترین شرایط قرار دهد.

کاهش درآمدهای مالیاتی
دولت ایران برای بودجه سال ۱۳۹۹ با توجه به کاهش درآمد نفتی حساب ویژه بر درآمد انواع مالیات کرده بود که کرونا همه آنها را بهم زده است. به گفته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی ایران، درآمدهای مالیاتی در سال ۹۹ به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی با افت روبه‌رو خواهد شد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت و اگر بحران کنونی کرونا تنها تا پایان بهار ادامه داشته باشد  از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که از محل مالیات‌ها در قانون بودجه سال‌جاری پیش‌بینی شده بود، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان آن قابل وصول خواهد بود. البته ناگفته پیداست که این وضعیت دست کم تا پاییز گریبان اقتصاد ایران را خواهد گرفت که به معنای چشم‌پوشی قطعی دولت از این نوع درآمد است. در عین حال گرفتن مالیات از فعالات اقتصادی که سالی پُر از ضرر و زیان را داشته‌اند یکی دیگر از چالش‌های دولت ایران خواهد بود.
 
ضربه به تولید ناخالص داخلی
  به اعتراف فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران کرونا دست کم تاکنون ۱۵ درصد به تولید ناخالص داخلی ایران ضربه زده و در صورت ادامه شرایط موجود این آسیب به مراتب بیشتر هم خواهد شد. تولید ناخالص داخلی یک کشور جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل یک اقتصاد را در یک بازه مشخص (یک سال) نشان می‌دهد. این متغیر قدرت تولید یک اقتصاد را نشان می‌دهد که برای ۹ ماه سال ۱۳۹۸ در ایران چیزی در مجموع تولید ناخالص داخلی ۲۴۳۷ هزار میلیارد تومان شد.
 
خسارت ۴ هزار میلیاردی بخش کشاورزی
گروه کشاورزی که ۸.۹ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۸ را در اختیار داشت براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس‌ زیانی به اندازه ۴ هزار میلیارد را بر اثر بحران کرونا تجربه خواهد کرد. در بخشی از این گزارش برآورد شده که بخش مصرف و صادرات محصولات کشاورزی و غذا به ‌ترتیب در حدود ۷/۸ و ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند که میزان خسارت آن در اسفندماه ۱۳۹۸ در حدود ۳۹۵۰ میلیارد تومان است. البته شاید مهم‌ترین جنبه این خسارت، نبود چتر بیمه‌ای گسترده بر سر کشاورزان باشد.
 
آسیب ۳ هزار میلیاردی گردشگری
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته دوم فروردین اعلام کرد که خسارت وارده به این صنعت بر اثر کرونا چیزی در حدود سه هزار میلیارد تومان است. بر اساس گفته‌های او حدود ۱۳ هزار راهنمای گردشگری شغل خود را در آستانه ایام سفرها از دست دادند. این میزان خسارت چشمگیری در حالی است که بخش گردشگری نقش ناچیزی در اقتصاد کلان ایران و درآمدهای آن دارد.
 
ضربه سنگین به کسب وکارهای آنلاین
سازمان فناوری اطلاعات ایران در گزارش تازه خودش اعلام کرده کرونا تاثیرمنفی زیادی بر  حوزه مربوط به خدمات آنلاین، همچون تاکسی اینترنتی و شبکه‌های فروش اینترنتی داشته است. طبق گزارش این سازمان در حوزه کسبوکارهای دیجیتال تنها ۲۹ درصد شرکت منتفع و ۷۱ درصد متضرر شده‌اند. در حوزه خدمات تعداد کسبوکارهای منتفع ۱۴ درصد بوده و ۸۶ درصد آسیب دیده‌اند و در نهایت، کسبوکارهایی که نیازمند حضور کارکنان بودند، ۲۵ درصد منتفع و ۷۵ درصد آسیب دیدهاند. براساس آنچه در این گزارش آمده تنها حوزه منتفع پزشکی آنلاین بوده  که ۴۱ درصد کسبوکارهای آن از شیوع بیماری کرونا متضرر شده و ۵۹ درصد نیز منتفع شده‌اند.
مرور همین آمارها که می‌توان به آن آمارهای دیگری هم افزود به روشنی نشان می‌دهند که اقتصاد ایران در سال ۹۹ با چه سختی‌های خاص و بی‌سابقه‌ای در طول حیات ۴۲ ساله جمهوری اسلامی روبرو شده است.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, April 24, 2020 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به