در حالیکه رشد قیمت برخی از اقلام کاهش یافته اما برخی دیگر همچنان در حال افزایش هستند
پیش از امروز مردم می‌پرسیدند: "اگر تورم در حال کاهش است، چرا برخی اقلام هنوز اینقدر گران هستند؟".
آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کانادا در امروز نشان داد که این پرسش پاسخی مشخص دارد: زیرا در حالیکه رشد قیمت برخی از اقلام کاهش یافته اما برخی دیگر همچنان در حال افزایش هستند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
مایحتاج روزانه، بنزین و گازوئیل، وام مسکن و اجاره تورم ماه گذشته کانادا را باز بالا بردند؛ آیا بانک مرکزی باز هم بهره را بالا می‌برد؟
شاخص قیمت مصرف کننده (موسوم به سی‌پی‌آی) که امروز منتشر شده نشان می‌دهد که تورم پس از افت به ۴.۳ درصد در ماه مارس، در ماه گذشته یعنی آوریل، نسبت به سال قبل ۴.۴ درصد افزایش داشته است. این آمار نشان می‌دهند که بر اساس مقایسه سال به سال، هم قیمت‌های اجاره بالاتر رفته و هم هزینه‌های بهره وام مسکن بیشترین اثر افزایشی را در هل دادن شاخص کل مصرف کننده در آوریل ۲۰۲۳ داشته‌اند. در حالی که این شاخص، به صورت ماهانه، ۰.۷% افزایش یافته، اما تورم ۰.۱% بالا رفته است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

داده‌هایی که بر اساس مصرف فصلی تنظیم شده‌اند نشان می‌دهند که بنزین و گازوئیل نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته‌اند. افزایش قیمت بنزین اثر واضحی در جهش قیمت بیشتر اقلام داشته به‌طوری که داده‌ها نشان می‌دهند، در ماه آوریل قیمت بنزین شاهد افزایش ۶.۳ درصدی نسبت به نسبت به ماه مارس بوده است. اگر گران شدن بنزین را از شاخص مصرف‌کننده حذف کنیم آنگاه این شاخص بطور ماهانه فقط ۰.۵ درصد افزایش یافته که به همین دلیل اداره آمار کانادا این را "بزرگترین افزایش ماهانه از اکتبر ۲۰۲۲" می‌نامد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
میانگین قیمت گاز طبیعی کانادا در آوریل امسال ۷.۷% ارزان‌تر از آوریل ۲۰۲۲ بوده، اما جالب اینجاست که پرداختی مردم حدود دو برابر سال گذشته است. این در حالی‌ست که گاز طبیعی نسبت به ماه قبل به میزان ناچیزی گران‌تر شده است. قیمت گاز طبیعی از دسامبر سال گذشته تا مارچ امسال یک چهارم شده اما هنوز قیمت تحویلی گاز در درب خانه‌ها بجای پایین آمدن، بالا هم رفته‌اند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
اجاره و وام مسکن بالا رفتند
طبق داده‌های منتشر شده، هزینه‌های عمومی مسکن در ماه آوریل به طور متوسط ۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، که این دومین رکورد افزایشی پس از افزایش ۵.۴ درصدی در ماه مارس به شمار می‌رود. کانادایی‌ها در آوریل سال جاری با افزایش ۲۸.۵ درصدی نسبت به آوریل ۲۰۲۲، سود وام مسکن بیشتری پرداخت کردند. داده‌ها می‌گویند اجاره بها در آوریل ۲۰۲۳ به طور متوسط ۶.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
 
برخی مواد غذایی گران‌تر و برخی ارزان‌تر شدند
علیرغم تاثیر چشمگیر تورم، که در فروشگاه‌های مواد غذایی در سال گذشته در سراسر کانادا مشاهده شد، قیمت مواد غذایی در آوریل امسال (با ۹.۱%) نسبت به ماه مارس (با ۹.۷) رشد افزایشی کمتری داشته، به عبارت بهتر با اینکه این مواد در مجموع باز هم گران شده‌اند اما سرعت گران شدن آنها کاهش یافته است.
به عنوان مثال، افزایش هزینه برای سبزیجات تازه در ماه آوریل (۸.۸ درصد) نسبت به ماه مارس (۱۰.۸ درصد) نسبت به سال گذشته کاهش یافته؛ کاهو با کاهش ۳.۳ درصدی قیمت (کاهش شدید نسبت به رکورد آن در دسامبر ۲۰۲۲) عامل اصلی افت سرعت بالا رفتن قیمت‌ها بوده است.
اما از سوی دیگر، قیمت قهوه و چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد افزایش یافته، میوه تازه ۸.۳ درصد و پرتقال ۱۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهند که همگی اینها از عوامل بالا رفتن این شاخص بوده‌اند.
 
بانک مرکزی کانادا چه خواهد کرد؟
بانک مرکزی کانادا پیشتر اعلام کرده بود که تصمیم به ثابت نگاه داشتن نرخ بهره‌ها در دو دوره متوالی بعلت بررسی وضعیت تورم بوده و طبق برنامه‌اش انتظار دارد که کاهش نرخ تورم تا اواسط امسال به حدود ۳ درصد برسد. اما همه می‌دانند که کاهش تورم از ۸.۱% تا ۳% قرار نیست خطی باشد و طبیعتا کمی بالا و پایین خواهد داشت.
"تان نگوین" اقتصاددان تورنتویی می‌گوید: "با توجه به آمار امروز، پیش‌بینی ما اینست که بانک مرکزی کانادا در ماه ژوئن نیز نرخ بهره را بالا نخواهد برد، اما اگر لحن خود را به نفع بالا بردن مجدد نرخ بهره تغییر دهد، تعجب نخواهیم کرد".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

از سوی دیگر، "تیف مکلم" رئیس بانک مرکزی کانادا پس فردا پنجشنبه در حین رونمایی بررسی سیستم مالی سالانه بانک مرکزی، قرار است به سوالات رسانه‌ها نیز پاسخ دهد اما اعلان وضعیت نرخ بهره در ماه آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, May 16, 2023 - 19:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به