کانادا می‌گوید مهشید بدون مشکل به ایران رفت و آمد کرده و طبق قانون وی مشکلی نداشته و باید به ایران اخراج شود
"مهشید آهنگرانی فراهانی"، که تهیه کننده فیلم فمینیستی‌ست، تقریبا ۲۰ سال پیش از ایران برای تحصیل به کانادا آمد. وی می‌گوید مدت کوتاهی پس از آن، به دلیل وخامت اوضاع سیاسی در ایران و ترس از تحت تعقیب قرار گرفتن به دلیل مخالفت با رژیم، به کانادا درخواست پناهندگی داد و به او پناهندگی اعطاء شد.
وی پس از آن، و در طی مقیم بودند در کانادا چندین بار به ایران مسافرت کرده است. کانادا اکنون می‌گوید او بدون مشکل به ایران رفت و آمد کرده و طبق قانون وی مشکلی نداشته و باید به ایران اخراج شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
کانادا، مهشید آهنگرانی فراهانی تهیه کننده فیلم فمینیستی که به کانادا پناهنده شده اما در زمان مقیم بودن به ایران سفر کرده را به ایران اخراج می‌کند
"هانا مارکو" وکیل مهاجرت مهشید می‌گوید که اکنون پس از تقریبا دو دهه زندگی او در کانادا و در منطقه یورک در شمال تورنتو، وی به‌طور غیرمنتظره‌ای با اخراج به ایران مواجه شده است. او می‌افزاید فیلم‌های مهشید در ایران ممنوع هستند و وی حکم بازداشت نیز دارد. هانا توضیح می‌دهد که اخراج مهشید ممکن است قریب الوقوع نباشد زیرا کانادا دستورات اخراج و انتقال به ایران را متوقف کرده زیرا ایران اکنون در یک بحران انسانی است، اما اخراج او همچنان پا برجاست.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

مهشید که در سال ۲۰۰۵ به عنوان پناهنده شناخته شد و سه سال بعد اقامت دائم کانادا را دریافت کرد و از آن زمان تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده است. او می‌گوید برای کار بر روی فیلم‌هایی که رژیم ایران را مورد انتقاد قرار می‌دادند به ایران می‌رفته و در مناسبت‌های دیگری مانند مراقبت از مادر بیمارش، یا حمایت از خواهرش در چالش‌های قانونی که به زندانی شدن خواهرش در اوین انجامیده بود، یا مصادره اموال خانواده و تجهیزات فیلمسازی نیز به ایران رفته است. در آخرین مسافرتش به ایران در سال ۲۰۱۹ گذرنامه او بیش از یک سال توسط دولت ایران توقیف شده بود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
مهشید می‌گوید که "رویای" او شهروند کانادا شدن است و می‌افزاید: "همیشه دلیلی برای بازگشت من به ایران وجود داشت و هرگز قصد زندگی در آنجا را نداشتم". مهشید می‌گوید که نمی‌دانسته که قانون تغییر کرده و گرنه بعد از سال ۲۰۱۲ به آنجا برنمی‌گشت. او همچنین گفت که هرگز ماموران مرزی کانادا به او چیزی نگفته‌اند و افزوده: " این قانون {کانادا} عادلانه نیست... من اساسا در کانادا گیر کرده‌ام، نمی‌توانم مانند هر مقیم دائم دیگری کار کنم، به خدمات یا مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشم… زندگی من در بلاتکلیفی است".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
او می‌گوید که نگران است که با بازگشت به ایران در خطر بیافتد و دولت ایران بتواند از او به عنوان اهرمی برای وادار کردن منیژه مادر فیلمسازش و پگاه خواهر بازیگرش که هر دو در سال ۲۰۲۰ از ایران فرار کرده‌اند، استفاده کند. او می‌گوید: "من می‌خواهم مشاور مهاجرت شوم".
 
قانون کانادا چه می‌گوید؟
قبل از سال ۲۰۱۲، افرادی که پناهنده بودند و به کشور مبدا خود سفر می‌کردند ممکن بود با از دست دادن پناهندگی خود مواجه شوند؛ اگر آنها مقیم دائم بودند آنها همچنان می‌توانستند مقیم دائم کانادا بمانند. دولت فدرال محافظه‌کار هارپر در سال ۲۰۱۲ اصلاحیه‌های متعددی را در سیستم مهاجرت و پناهندگی ایجاد کرد که منجر به از دست دادن بالقوه تمام وضعیت‌های مهاجرتی برای پناهندگان دارای اقامت دائمی شد که به کشور مبدا خود سفر می‌کنند.
بر اساس قانون "توقف وضعیت پناهندگی و اقامت دائم کانادا" که بخشی از قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان است؛ پناهندگانی که مقیم دائم هستند و به کشور مبدا خود بازمی‌گردند، در صورتی که اداره مهاجرت و پناهندگی تشخیص دهد که بازگشت آنها شامل استثناء نمی‌شود می‌تواند تمام وضعیت آنها از پناهندگی تا اقامت دائم را لغو کند. اگر بازگشت این افراد نشان دهد که آنها از بازگشت به کشور مبدا خود که اظهار داشته بودند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و به دنبال حمایت از کشوری بوده‌اند، صحت ندارد، می‌توانند اخراج شوند. قانون می‌گوید که اگر پناهنده‌ای با وضعیت اقامت دائم برای دریافت گذرنامه از کشور مبدا خود درخواست دهد و به آنجا سفر کند، کانادا می‌تواند تحقیقاتی را در این زمینه آغاز نماید.
 
اداره مهاجرت چه می‌گوید؟
به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا گفته که "به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی"در مورد موارد خاص اظهار نظر نمی‌کنند اما "میشل کاربرت" سخنگوی این اداره بیانیه‌ای کلی در رابطه با "توقف وضعیت پناهندگی و اقامت دائم" برای کسانی که به کشور مبدا خود باز می‌گردند، ارائه کرد که در آن آمده: "هر کسی که در این کشور {کانادا} بعلت وضعیت شخصی خود مورد محافظت توسط دولت قرار گرفته و پناهندگی اخذ کرده است، در صورت بازگشت داوطلبانه به کشور مورد ادعای آزار و شکنجه، می‌تواند وضعیت پناهندگی و در صورت لزوم اقامت دائم خود را از دست بدهد. وضعیت پناهندگی و/یا اقامت دائم چنین شخاصی را می‌توان متوقف و سپس حذف کرد، در صورتی که آنها با «تعریف نادرست از شرایط، چه بطور مستقیم و چه بطور غیرمستقیم حقایقی مرتبط با موضوع مربوطه» را ارائه داده باشند و دولت به خلاف اظهارات آنها رسیده باشد".
 
چگونگی کار اداره مهاجرت در خفا
مهشید می‌گوید که برای اولین بار توسط آژانس خدمات مرزی کانادا از این موضوع مطلع شده که طی آن اداره مهاجرت کانادا در سال ۲۰۱۹ درخواست جلسه توضیحاتی در کمیته مهاجرت و پناهندگی برای حذف وضعیت او را داشته‌اند. او همچنین در آن زمان متوجه شد که سرویس‌های مرزی بیش از یک دهه هست که سفرهای او به ایران را بی‌سر و صدا زیر نظر داشته و تحقیقاتی را آغاز کرده بود.
به گفته وکلای اداره مهاجرت، در ماه مارس، "جانت واکر" عضو هیئت مدیره، حکم داد که سفر فراهانی به ایران "نشان می‌دهد که او ترس مداومی از آزار و اذیت در ایران نداشته و دفاع از منافع خود را به مقامات ایرانی سپرده است... سفرهای فراهانی کاملا غیر ضروری و غیر فوری بوده است".
 
وکلای مهشید فراهانی چه می‌کنند
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

"دامی لی" و "مارکو" وکلای مهاجرت مهشید می‌گویند که روند رسیدگی قضایی به پرونده مهشید را آغاز کرده‌اند. آنها می‌گویند این قانون هم اکنون نیز در دادگاه فدرال کانادا در حال چالش و بررسی‌ست که مشخص کند آیا حذف وضعیت اقامت دائم از افرادی که در وضعیت مشابه مهشید فراهانی قرار دارند مطابق قانون اساسی کاناداست یا خیر. اساسا، چالش منشور بررسی این است که آیا قوانین مهاجرت کانادا، کانادایی‌ها را به دو دسته شهروند درجه اول و شهروند درجه دوم تقسیم می‌کند یا خیر.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, May 28, 2023 - 20:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به