اقتصاددان کانادایی هشدار می‌دهد که این بالا بردن نرخ بهره چیزی جز یک "تندروی جدید" از سوی بانک مرکزی کانادا نیست که به قیمت هزاران دلار ضرر مردم تمام می‌شود
بانک مرکزی کانادا امروز چهارشنبه بار دیگر نرخ بهره پایه را افزایش داد. این در حالی‌ست که تورمی که به مردم فشار می‌آورد و دولت کانادا می‌گفت با بالا رفتن بهره‌ها پایین می‌آید، مرتبا در حال پایین آمدن است و اکنون این بهره‌هاست که پشت مردم را شکسته است.
پس از اعلام این خبر، کارشناسان گفتند که به احتمال ۷۵% بهره‌ها در جلسه بعدی بانک مرکزی که در ۶ سپتامبر امسال خواهد بود مجددا و حداقل ۰.۲۵% افزایش خواهد یافت.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
 
امروز بهره در کانادا باز بالا رفت، امسال بالاتر هم خواهد رفت؛ دلار کانادا قوی شد؛ اقتصاددان: گویا هدف آسیب به مردم است
"آرمینه یالنیزیان" اقتصاددان ارشد مرکز کانادایی سیاست جایگزین، روز سه‌شنبه گفت: "هدف این افزایش نرخ بهره، به این صورت پیاپی، آسیب رساندن به مردم است. از سوی دیگر دولت، بیزینس‌ها و مردم از خرج کردن خودداری می‌کنند و این یعنی سقوط اقتصاد به سوی بحران". آخرین باری که بانک مرکزی کانادا نرخ بهره‌ها را بالا برد، اوایل ماه پیش بود که یک چهارم درصد (۰.۲۵%) افزایش داده بود. با افزایش ۰.۲۵% امروز، نرخ بهره در کانادا به ۵% رسید که یک رکورد جدید از سال ۲۰۰۱ و پس از بحران عمیق اقتصادی ۱۱ سپتامبر تاکنون محسوب می‌شود. گفتنی‌ست "کریستینا فریلند" وزیر دارایی کانادا و جانشین "جاستین ترودو" نخست وزیر کشور بیش از یک سال است که هر هفته می‌گوید اقتصاد کانادا به زودی وارد شرایط رکود می‌شود، اما هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
آرمینه می‌گوید که این استراتژی بالا بردن بهره‌ها یک "سنت قدیمی" بانکداران برای خاک کردن تورم است، اما آنچه مشخص شده اینست که اینهمه بالا بردن بهره‌ها هنوز نتوانسته تورم را خاک کندو یا حتی اقتصاد را به رکود بکشد، اگر چه ادامه این وضعیت احتمالا باعث بحران اقتصادی خواهد شد. وی توضیح داد: "همه انتظار داشتند با اینهمه بالا رفتن بهره‌ها، امروز رکود اقتصادی داشته باشیم و تورم نیز کاملا تحت کنترل باشد، با این حال، هنوز اقتصاد اصلا متزلزل نشده است". آمار مشاغل نیز در ماه گذشته نشان داد که ۶۰,۰۰۰ نفر دوباره استخدام شدند که این نشان از پویایی و تحرک مثبت بیشتر اقتصاد دارد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
با این حال، آنچه مشخص است اینست که این میزان افزایش تهاجمی بهره‌ها بسیاری از مردم را به لبه پرتگاه ورشکستگی سوق داده و می‌دهد، زیرا نرخ‌های بهره بالا همراه با تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، کمر مردم را شکسته بطوریکه بیش از نیمی از کانادایی‌ها می‌گویند ۲۰۰ دلار با ناتوانی مطلق در پرداخت صورت‌حساب‌های خود فاصله دارند. او هشدار داد که پیام بانک مرکزی کانادا به مردم اینست: "تا زمانیکه تورم را آنچنان که ما می‌خواهیم کنترل نکنیم، بهره را بالا و بالاتر می‌بریم… تا اینکه شما مردم دیگر پولی برای خرج کردن نداشته باشید".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
پس از از سرگیری افزایش دادن غیرمنتظره نرخ بهره در ماه گذشته که یک وقفه پنج ماهه را پیش از آن تجربه کرده بود، اکنون این دومین افزایش متوالی نرخ بهره به شمار می‌رود به شکلی که نسبت به ژانویه سال گذشته بهره‌ها آنقدر بالا رفته که پرداختی ماهانه ۱,۰۰۰ دلاری وام مسکن کانادایی‌ها بیش از دو برابر شده و تبدیل به ۲,۱۷۵ دلار گشته است. آخرین نرخ تورم نشان داد که تورم در ماه مه به ۳.۴% رسیده و در طی یک سال و نیم پیش از ۸.۱%، بجز در ماه آوریل که کمی افزایش داشت و به ۴.۴% رسید، همواره کاهشی بوده است. نرخ تورم کنونی، پایین‌ترین نرخ تورم در دو سال اخیر را نشان می‌دهد. بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که تورم در اواسط سال جاری به حدود ۳% و در سال ۲۰۲۴ به ۲% که هدف این بانک است، برسد.
اقتصاددان کانادایی هشدار می‌دهد که این بالا بردن نرخ بهره چیزی جز یک "تندروی جدید" از سوی بانک مرکزی کانادا نیست که به قیمت هزاران دلار ضرر مردم تمام می‌شود. این در حالی‌ست که کلیه شرکت‌های کردیت کارت و بانک‌ها نیز نرخ‌های بهره خود را در این ماه بالا برده‌اند. تقریبا بلافاصله پس از این اعلان، بانک‌های بزرگ و اصلی کانادا نیز گفتند که نرخ بهره پایه آنها برای مردم حداقل به ۶.۰۵% و بطور میانگین به ۷% خواهد رسید. بانک‌های سی‌آی‌بی‌سی، بی‌ام‌او، تی‌دی، آر‌بی‌سی، اسکوشیا و نشنال همگی نرخ وام‌های خود را از روز پنجشنبه به ۷.۲% افزایش دادند. این نرخ بهره اکنون به بالاترین میزان در ۲۲ سال گذشته رسیده است.
 
بهره‌ها در آمریکا و قوی شدن ارزش دلار کانادا
نسبت دلار آمریکا به کانادا نیز ۰.۲۰% کاهش یافت و به ۱.۳۲۵۳ رسید. در ماه ژوئن، بانک مرکزی ایالات متحده تهاجمی‌ترین سیاست پولی خود را از دهه ۱۹۸۰ نشان داد طوریکه نرخ بهره را به ۵.۲۵% افزایش داد و قرار است که در این ماه جولای نیز شاهد افزایش دیگری باشد و به ۵.۵% برسد که این ۱۱ افزایش متوالی از مارس ۲۰۲۲ خواهد بود. اقتصاددانان می‌گویند آمریکا تا ماه نوامبر نرخ بهره را به محدوده ۵.۷۵% نیز خواهد رساند.
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

تصحیح: در خبر اولیه، سقوط ارزش دلار کانادا آمده بود که بدین وسیله به قوی شدن آن تصحیح می‌شود.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, July 12, 2023 - 07:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به