ایران استار: زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۱ ریشتر تهران و چند شهر دیگر ایران را لرزانده است. منشاء این زلزله در عمق ۷ کیلومتری و در مرز استان‌های مازندران و تهران یعنی در گسل مشا در مجاورت گسل شمال تهران بوده است و همین موضوع سبب نگرانی بیشتری شده زیرا تاریخ نشان می‌دهد زلزله‌های ناشی از این گسل‌ها ویرانگر بوده‌اند.
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
جزییات زلزله امروز
زمین لرزه امروز در ۶ کیلومتری شهر دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن، ۱۶ کیلومتری بومهن، ۵۸ کیلومتری تهران و ۹۶ کیلومتری کرج و به‌بزرگی ۵.۱ ریشتر رخ داده است.
از قرار معلوم پیش لرزه نخست با ۲.۹ درجه و لرزه دوم با بزرگی ۵.۱ هر دو در روستای زیارت دماوند نزدیک تهران به وقع پیوسته است. چندین پس لرزه هم گزارش شده که همگی کم شدت‌تر از ۵.۱ درجه بوده‌اند. آخرین آنها حدود ساعت دو نیم بامداد جمعه به وقت تهران گزارش شده که بزرگی حدود ۲.۷ درجه داشته که می‌تواند در بسیاری مناطق نامحسوس بوده باشد.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری این زلزله در پردیس، لواسان ، دماوند و جاجرود به حدی بود که مردم از ترس به خیابانها آمدند و حتی در ورامین و شهرری نیز احساس شده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
هنوز از خسارت‌های جانی و مالی این زلزله گزارشی منتشر نشده اما آنچه همه را نگران کرده منشاء این زلزله یعنی گسل مشا است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
 چرا زلزله رخ می‌دهد؟
حمیدرضا نانکلی رییس اداره ژئودزی سازمان نقشه‌برداری کشور گفته است که گسل مشا به طول ۲۰۰ کیلومتر، از سمت فیروزکوه به سمت شمال تهران و کرج امتداد دارد و زلزله امروز به دلیل حرکت این گسل بوده است.
پیش از هر چیزی باید بدانیم که گسل چیست و چگونه باعث زلزله می‌شود. سطح کره زمین صفحاتی از سنگ سخت است که روی اقیانوسی غلیظ و چسبناک قرار دارند. این صفحات حرکت می‌کنند، بسیار کُند و در طول میلیون‌ها سال. گاهی از هم دور می‌شوند گاهی به هم نزدیک. جایی که دو یا چند صفحه به هم برخورد می‌کنند را گسل می‌نامیم.
وقتی دو یا چند صفحه به هم می‌رسند، دو حالت اتفاق می‌افتد، یا دو صفحه افقی در کنار هم حرکت می‌کنند، در دو جهت مخالف یا در یک جهت با سرعت متفاوت. گاهی هم دو صفحه به هم برخورد می کنند و یکی به زیر دیگری می‌رود
گاهی وقتی دو صفحه به هم برخورد می‌کنند یکی (معمولا پوسته اقیانوسی) به زیر دیگری نمی‌رود بلکه فشار برخورد دو صفحه به شکل چین‌خوردگی در پوسته ظاهر می‌شود که به آن کوه می‌گوییم. به همین دلیل است که مثلا ارتفاع قله اورست در حال افزایش است.
گااهی دو صفحه در کنار هم عمودی حرکت می‌کنند، یا یک صفحه فرو می‌نشیند و پایین‌تر از صفحه کناری قرار می‌گیرد یا یک صفحه به علت فشار از پایین به بالا حرکت می‌کند و بالاتر از صفحه کناری قرار می‌گیرد. لغزش عمودی وقتی اتفاق می‌افتد که دو صفحه در حال دور شدن از هم هستند و پوسته بالای گسل ضعیف می‌شود.
وقتی دو صفحه، عمودی یا افقی نسبت به هم حرکت کنند انرژی بزرگی در سطح کره زمین ایجاد می‌شود که به آن زلزله می‌گوییم.  زلزله در پوسته یا طبقه بالای جبه اتفاق می‌افتد یعنی تا عمق هشتصد کیلومتری سطح زمین.
 
علت تاریخی نگرانی‌ها
 گسل مشا که علت زلزله امروز عنوان شده است در نزدیکی سد لتیان با گسل شمال تهران تقاطع دارد. فعال شدن گسل مشا می‌تواند منجر به فعال شدن گسل شمال تهران شود. گسل شمال تهران بزرگ‌ترین گسل شهر است که در جنوب دامنه رشته‌کوه البرز و در شمال شهر تهران قرار دارد. این گسل از لشکرک و سوهانک آغاز شده تا فرحزاد و حصارک و از آن‌جا به سمت غرب امتداد یافته‌است. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه و سعادت آباد را دربر می‌گیرد. و اگر فعال شود احتمال اینکه تهران با یکی دیگر از زلزله‌های تاریخی خودش روبرو شود بسیار زیاد است.
مطابق با اطلاعات و سوابق لرزه‌ای که از شهر تهران در دسترس است و با استناد به اسناد تاریخی، این پهنه در گذشته زلزله‌های قدرتمندی را تجربه کرده است. به عنوان نمونه می‌توان به زلزله‌های سال‌های 1665 و 1830 میلادی گسل مشا در گستره دماوند-شمیرانات با بزرگای به ترتیب 6.5 و 7.1 در مقیاس ریشتر و به فاصله‌های به ترتیب 70 و 120 کیلومتری شمال شرق تهران اشاره نمود. این دو زلزله، به فاصله زمانی 165 سال از یکدیگر رخ داده‌اند و زلزله سال 1830 خسارات زیادی در تهران پدید آورده است.
گسل مشا دارای طول تقریبی 200 کیلومتر می‌باشد و کمترین فاصله این گسل تا حاشیه شمالی تهران، 25 کیلومتر است.
از آخرین زلزله مخربی که در حوالی تهران اتفاق افتاده است، در حدود 19۱ سال می‌گذرد و فاصله این زلزله با بزرگترین زلزله قبل از خود بر روی گسل مشا نیز 165 سال می‌باشد. بر همین اساس برخی رسانه‌ها و کارشناسان پیش بینی کرده‌اند هر 165 سال گسل مشا زمین‌لرزه بزرگی را موجب می‌شود که تا به امروز، نزدیک به ۲۶ سال از این زمان برآورد شده (دوره بازگشت) زمین‌لرزه گسل مشا نیز گذشته است. بنابراین امکان اینکه در هر لحظه یا در آینده‌ای نزدیک زلزله مشابهی رخ دهد، با توجه به آمار فوق بسیار محتمل خواهد بود.
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, May 6, 2020 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به