جان توری شهردار تورنتو (چپ) در این مراسم به امین آقاخان (راست) نماینده و برادر کریم آقاخان گفت: این کمترین کاری است که می‌توانیم برای اعلیحضرت انجام دهیم
شهر تورنتو در روز یکشنبه اعلان کرد با توجه به سال‌ها "کمک‌‌‌های قابل توجه" در جشن‌ فرهنگ و میراث اسماعیلیه، کلید شهر را به رئیس جامعه مسلمانان اسماعیلی جهان، کریم آقاخان اعطا کرده است. وی در سال ۲۰۰۵ کلید شهر اتاوا را نیز دریافت کرده بود.
اسماعیلیان در زمان "استفن هارپر" نخست وزیر سابق کانادا، مکانی در کنار بزرگراه شمالی جنوبی "دان‌ولی" ("دی‌وی‌پی") در تورنتو را افتتاح کرده‌اند که شامل دو بخش اصلی موزه و عبادتگاه می‌شود. آقاخان از دوستان نزدیک "جاستین ترودو" نخست وزیر کنونی کانادا نیز هست.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
تورنتو کلید شهر را به کریم آقاخان رهبر روحانی اسماعیلیان اعطا کرد
"جان توری" شهردار تورنتو، در مراسمی در مرکز اسماعیلیه آقاخان در این شهر، با حضور سیاستمدارانی از تمام سطوح حکومتی، این جایزه را به خانواده "شاهزاده کریم آقاخان چهارم" اهدا کرد، جایزه‌ای که فقط به افرادی اعطا می‌شود که "به تورنتو روح و استعداد پنهان می‌بخشند ‌و ‌کمک قابل توجهی به زندگی مدنی کرده‌‌اند". توری در این مراسم افزود: "این کمترین کاری است که می‌توانیم برای اعلیحضرت انجام دهیم". آقاخان در تورنتو و در سال ۲۰۱۴، موزه آقاخان را افتتاح کرد که تنها موزه در آمریکای شمالی‌ست که به هنرهای اسلامی اختصاص یافته و مرکز جامعه اسماعیلیان نیز به شمار می‌رود، که علاوه بر همه اینها محلی برای تجمع، نماز و دوستی برای جامعه اسماعیلیان هم هست. توری می‌گوید پارک آقاخان که به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شده، نقطه عطفی فرهنگی نیز هست.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

این شهر همچنین نام بخشی از خیابان "وینفورد درایو" بین خیابان‌های "دان میلز" و ضلع شرقی پل روگذر دان‌ولی ‌را به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد به سلطنت رسیدن آقاخان به عنوان چهل و نهمین امام موروثی مسلمانان شیعه اسماعیلی و به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس جامعه مسلمانان اسماعیلی در کانادا، به "بلوار آقاخان" تغییر داد. "شاهزاده امین آقاخان"، برادر کریم آقاخان چهارم، که از طرف او جایزه را پذیرفت، گفت: "اگر تورنتو و کانادا تعهد خود را در قبال پذیرش و تجلیل از تنوع قومیت‌ها انجام نمی‌دادند، ‌‌حضور این اجتماع در اینجا ممکن نبود. سال‌هاست که اعلیحضرت به کانادا به‌عنوان مدلی از کثرت‌گرایی نگاه می‌کنند، مدلی که در دنیای پرتفرقه و چندپاره‌مان به شدت مورد نیاز است".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
بر اساس بیانیه مطبوعاتی شورای اسماعیلیان کانادا، مراسم روز یکشنبه یکی از ‌چند رویدادی بود که این هفته در سراسر کشور برای تجلیل از اسکان جامعه اسماعیلیان در کانادا برگزار شد. این سازمان می‌گوید که ‌روز دوشنبه‌ و در تورنتو، برای اولین بار شاهد حضور ‌شاهزاده امین آقاخان در "جنریشنز"، یک طرح مسکن غیرانتفاعی جامعه برای حمایت از افراد، خانواده‌ها و سالمندان آسیب‌پذیر خواهند بود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
شهرداری تورنتو می‌گوید: "آقاخان، میلیاردر و از نوادگان مومن حضرت محمد، در خارج از تورنتو نیز به‌خاطر بشردوستی‌اش معروف است" و می‌افزاید که شبکه توسعه یافته آقاخان در بیش از ۳۰ کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند، در بیش از ۱,۰۰۰ برنامه و مؤسسه مشارکت دارد، تقریباً ۱۰۰,۰۰۰ نفر را استخدام کرده که عمدتاً در کشورهای در حال توسعه مستقر هستند. کریم آقاخان دریافت کننده مدال‌های "جوبلیز" ملکه انگلستان در زمان ترودو، "نشان ملی کانادا" و شهروندی افتخاری کانادا از زمان هارپر، به همراه ده‌ها دکترای افتخاری از این کشور نیز هست. وی شهروندی بریتانیا، فرانسه، سوئیس و پرتغال را نیز دارد و (بنا به صفحه ویکی‌پدیا) در المپیک زمستانی ۱۹۶۴ عضو تیم ملی اسکی ایران بوده و "نشان سلطنتی ایران" را در دوران محمدرضا شاه پهلوی نیز کسب کرده است.

اسماعیلیان
اسماعیلیان گروهی از شیعیان هستند که به امامت اسماعیل، فرزند جعفر صادق، بعنوان امام هفتم و غائب اعتقاد دارند و دو بخش اصلی "مستعلیه" و "نزاریه" دارد که مستعلیه "طیب بن منصور ابوالقاسم" را امام بیست و یکم و غائب می‌دانند در حالیکه نزاریه که بزرگترین شاخه به شمار می‌رود معتقد است امامت تا به امروز ادامه پیدا کرده‌ امام زمان و چهل و نهم آن‌ها، کریم آقاخان می‌باشد.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

اسماعیلیه هم‌زمان با سامانیان ظهور یافته و در زمان خلفای فاطمیون بزرگ‌ترین شاخه شیعه بود اما امروزه از شمارشان کاسته شده است. آمار دقیقی از تعداد پیروانشان موجود نیست اما بطور حدسی جمعیتی بین ۵ تا ۲۵ میلیون نفر دارند. در ایران بسیار کمیابند و بیشتر بخاطر "حسن صباح" و قلعه الموت شناخته شده هستند اما جمعیت آنها به ترتیب در برخی کشورها مانند افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، تانزانیا، کنیا و سایر ممالک گسترش یافته‌اند. اسماعیلیان نزاری پس از سقوط قلعه الموت به دست مغولان و نابودی کتب موجود در آن منابع خود را از دست دادند اما اسماعیلیان مستعلوی که در دوره فاطمیان در مصر مستقر بودند و اکنون بیشتر در هند هستند، منابع دست اول خود را حفظ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Monday, September 26, 2022 - 05:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به