در میان نوجوانان کانادایی، دود کردن سیگار الکترونیکی یا همان "ویپینگ" در عرض ۲ سال در سال ۲۰۲۰ هم دو برابر شده بود
تقریبا از هر ۴ دانش‌آموز دبیرستانی کانادایی، ۱ نفر گزارش کرده که در ماه گذشته سیگار الکترونیکی (ویپ) دود (بخار) کرده‌اند. در میان نوجوانان کانادایی، دود کردن سیگار الکترونیکی یا همان "ویپینگ" در عرض ۲ سال در سال ۲۰۲۰ هم دو برابر شده بود.
کشورهایی که بیشترین خریداران و فروشندگان محصولات ویپینگ را دارند، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، ژاپن هستند این در حالی‌ست که اکنون نرخ ویپینگ دانش‌آموزان کانادا از آنها هم جلو زده است. سیگار الکترونیکی، به‌ویژه انواع طعم‌دار آن برای سلامتی، به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان مضر هستند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
دانش‌آموزان کانادایی تقریبا بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های سیگار الکترونیکی جهان هستند
داده‌های ملی جدید نشان می‌دهد که تعداد نوجوانان کانادایی که مرتبا از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند در میان بالاترین رتبه‌ها در جهان قرار دارد و کارشناسان می‌گویندعدم اقدام دولت فدرال و در دسترس بودن گسترده ویپ‌های طعم‌دار به بحران فزاینده دامن می‌زند. آخرین نتایج از نظرسنجی دانش‌آموزان کانادایی تنباکو، الکل و مواد مخدر که توسط اداره بهداشت کانادا و از ۶۱,۰۹۶ نوجوان کلاس ۷ تا ۱۲ از ۹ استان بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ بدست آمده، نشان داد که ۲۹% از دانش آموزان کانادایی تا به‌حال سیگار الکترونیکی را امتحان کرده‌اند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

اگرچه این تعداد در این رده سنی در کانادا به طور کلی اندکی کاهش یافته، یعنی از ۳۴% در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به ۲۹% افت کرده، اما در گروه‌های سنی بالاتر وضعیت برعکس شده به‌طوری که ۴۱% از دانش‌آموزان کلاس ۱۰ تا ۱۲ می‌گویند حتما ویپ مصرف کرده‌اند. در مجموع نیز، استفاده منظم از سیگارهای الکترونیکی در کانادا به طور گسترده ادامه دارد، به طوری که ۱۷% از دانش‌آموزان در ماه گذشته از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند که نسبت به ۲۰% درصد در اوج آن در سال ۱۹-۲۰۱۸ اندکی کاهش یافته، اما دوباره این آمار در میان دانش‌آموزان کلاس‌های ۱۰ به بالا مجددا بالا رفته بطوریکه بیش از ۲۴% دانش‌آموزان می‌گویند بطور ماهانه ویپ می‌کشند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
نرخ روزانه ویپینگ در میان تمام دانش‌آموزان مورد بررسی، ۸% و در میان دانش‌آموزان کلاس‌های ۱۰ تا ۱۲ بیش از ۱۲% بود، که کارشناسان می‌گویند به این ترتیب کانادا دارای بالاترین نرخ‌هایی است که تاکنون در سطح جهان گزارش شده است. این اعداد زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهند که بدانیم از ۵ سال پیش که فقط ۱۰% از دانش‌آموزان در یک ماه از سیگار الکترونیکی استفاده کرده بودند (اکنون ۱۷%) و ۱۱% مصرف روزانه (اکنون بیش از ۱۲%) آن را در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ گزارش می‌کردند اکنون این اعداد نشان دهنده یک مشکل رو به رشد است که هیچ نشانه‌ای از کُند شدن ندارد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
داده‌های نظرسنجی جدید ویپینگ جوانان نیز تا حدی پیش از در دسترس بودن گسترده ویپ‌های یکبارمصرف است که سال گذشته وارد بازار شد، و هزاران "پاف" از پیش بارگذاری شده را در خود جای می‌دهد. این ویپ‌های جدید نیازی به پُر کردن مجدد یا گذاشتن "کارتریج" ندارند و استفاده از آنها بسیار راحت شده بطوریکه با افزایش مصرف ویپ جوانان مرتبط است.
 
ویپ‌های خطرناک
وقتی از دانش‌آموزان پرسیده شد که چه طعمی از ویپ‌ها را ترجیح می‌دهند، ۶۳% از دانش‌آموزان کلاس‌های ۷ تا ۱۲ گفتند که اغلب از طعم میوه استفاده کرده بودند، ۸.۸% از ویپ‌های نیکوتین‌دار و ۲.۵% هم از ویپ‌های بدون نیکوتین استفاده کرده بودند.
"دیوید هاموند"، پروفسور بهداشت عمومی در دانشگاه "واترلو" در استان انتاریو کانادا و محقق برجسته استعمال دخانیات می‌گوید: "دلیل اصلی مصرف سیگار در بزرگسالان این است که به آنها کمک می‌کند سیگار را ترک کنند تا با سیگار کشته نشوند، اما همین ویپ‌های طعم‌دار در میان جوانان باعث مصرف بیشتر و بیشتر آنها می‌شود و تاثیر منفی زیادی هم روی سلامتی آنها به نسبت بزرگسالان دارد".
 
دولت کانادا و استان‌ها چه می‌گویند و چه می‌کنند
در حالیکه دولت فدرال کانادا می‌گوید مشکلات بهداشتی در حوزه اختیار این دولت نیست و به استان‌ها مربوط است، به همین دلیل تاکنون یک قانون ملی کلی مشخص و شسته‌ورفته در این زمینه تدوین نکرده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

در غیاب یک قانون و مقررات ملی، مناطق و استان‌های متعددی که با این مشکل روبرو شده‌اند قوانین خاص خود را طرح، تصویب و به اجرا گذاشته‌اند. از جمله مناطق شمال غربی، نوناووت، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد قوانینی را از قبل در سطح جامعه اجرا می‌کنند. کبک در حال حاضر فروش بیشتر طعم‌های سیگار الکترونیکی را در تلاشی برای جلوگیری از مصرف ویپ در میان جوانان ممنوع کرده، اما استان‌های پُرجمعیت و مهم پُر مصرفی مانند انتاریو و بریتیش کلمبیا هنوز قانونی در این زمینه ندارند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, May 17, 2023 - 07:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به