شورای ملی مسلمانان کانادا و گروهی از فعالان اجتماعی به عملکرد سردبیر این روزنامه اعتراض کرده‌اند
این کارتون در انتهای همین مطلب آمده است، در صورتیکه از دیدن آن ناراحت می‌شوید، پس از رسیدن به خط زرد، از خواندن این مطلب دست بکشید. رسانه‌های اصلی از نمایش این کارتون خودداری کرده‌اند.
روزنامه فرانسوی زبان "آکادی نوول" با به تصویر کشیدن مسلمانان در یک کارتون، با واکنش‌های منفی مواجه شد. در کارتون این روزنامه تصویر مردی با عمامه نشان داده شده که دارد زنی که برقع به سر دارد را با افسار می‌کشد. این تصویر در کنار یک مرد و زن عصر حجری آمده است. این کارتون اعتراض گروه‌های زیادی از فعالان اجتماعی مختلف را برانگیخته است و آنها استدلال می‌کنند که چگونه یک کارتون با چنین محتوایی در گوشه‌ای در دنیا می‌تواند روی افغانستان تاثیر بگذارد، اگرچه قطعا روی قطبی شدن جامعه محلی کانادا اثر دارد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
چاپ این کارتون علیه مسلمانان در روزنامه کانادایی و مقایسه آنها با عصر حجر، جنجال آفرید
کاریکاتور جنجالی که در بزرگترین روزنامه فرانسوی زبان استان "نیوبرانزویک" منتشر شده واکنش‌هایی را در مورد نحوه به تصویر کشیدن مسلمانان برانگیخته است. این کارتون که در نسخه ۱۷ آگوست روزنامه آکادی نوول منتشر شده ابتدا یک مرد غارنشین چماق به دوش را نشان می‌دهد که یک زن غارنشین را با موهایش می‌کشد و سپس در زیر آن تصویری از یک مرد عمامه به سر تفنگ به دوش نقاشی شده که دارد یک زن برقع پوش را با بندی شبیه به افسار می‌کشد و بالای کارتون نوشته شده: "تکامل... ؟".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

شورای ملی مسلمانان کانادا با صدور بیانیه‌ای این کاریکاتور را اسلام‌هراسی خواند و گفت که این کاریکاتورها جز تکرار کلیشه‌هایی که به گسترش نفرت دامن می‌زند هدف و معنای دیگری ندارد. "لینا الباکر" مسئول حمایت از جامعه فرانسوی زبان و کبک سازمان، گفت که از دیدن این تصویر وحشت‌زده شده است. لینا گفت این کاریکاتور در سطح وسیعی در حال پخش به ویژه در آنلاین است و بر جامعه مسلمانان در سراسر کانادا تاثیر می‌گذارد. او گفت: "روایت این کارتون، مخرب است".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
"ایندا اینتیار"، یکی از ساکنان عادی شهر "مونکتون" می‌گوید که در ابتدا از دیدن این کارتون شوکه و عصبانی شده و می‌افزاید: "من کاملا احساس انزجار کردم. فقط احساس می‌کنم که ما مدتهاست گفتگوهای زیادی در مورد انواع نژادپرستی و لزوم برابری داشته‌ایم، با این حال ما چنین کاریکاتورهایی را منتشر می‌کنیم". او گفت: "مردم مختلف در زندگی خود تجربیات بسیار متفاوتی دارند و من فکر می‌کنم ما باید به آن احترام بگذاریم، بعلاوه اینکه باید به تاثیر کارهایی که علیه دیگران می‌کنیم نیز توجه داشته باشیم".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
روزنامه چه توضیحی می‌دهد؟
"فرانسیس سونیر"، سردبیر و مدیر آکادی نوول، درخواست‌های مصاحبه را رد می‌کند اما در بیانیه‌ای گفت که این کاریکاتور در پاسخ به "یک خبر در مورد طالبان" کشیده شده است. او می‌گوید در ۱۶ اوت، این روزنامه با انتشار یک خبر از "آسوشیتدپرس" در مورد زندگی در افغانستان، یک سال پس از بازگشت حکومت طالبان منتشر کرده و این مقاله با عکسی همراه بوده که در آن مبارزان طالبان با اسلحه در دست بازگشت به قدرت را جشن می‌گیرند. و این روزنامه روز بعد تصمیم گرفته این کارتون را با طراحی "مارسل بودرو" منتشر کند.
سونیر گفت این کارتون اکنون از وب‌سایت این روزنامه حذف شده، زیرا خوانندگان به بی‌محتوایی این کارتون اعتراض کرده‌اند و اکنون این کارتون فقط در نسخه چاپی این رسانه موجود است. او گفت: "این کاریکاتور با هدف محکوم کردن رفتار طالبان در یک منطقه خاص از جهان، یعنی افغانستان طراحی و منتشر شده و نه هیچ چیز دیگری". مارسل بودرو، نقاش این طرح نیز حاضر به توضیح یا مصاحبه نیست.
 
اعتراض فعالان اجتماعی
فعالان محلی مونکتون امروز سه‌شنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا درباره این کاریکاتور صحبت کنند. "پاریس سادیث" یکی از وکلای این شهر گفت که از دیدن این کارتون در نسخه چاپی روزنامه احساس "شرم" کرده است. وی افزود: "مردم فکر می‌کنند که افرادی که عمامه می‌بندند همگی خشن هستند و همیشه همسرانشان را سرکوب می‌کنند. آیا واقعا این همان پیامی است که ما می‌خواهیم به مردم بدهیم و بگوئیم که ما اینگونه فکر می‌کنیم؟ این کارتون برایم کاملا معنای «اسلام هراسی» دارد". وی می‌گوید درخواست ملاقات با سردبیران روزنامه را برای بحث در مورد کارتون داده اما کسی جوابگو نیست.

توجه: برای دیدن کارتون ادامه دهید و برای ندیدن آن همینجا بایستید، این آخر مطلب است.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

cartoon-canada-muslim
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, August 23, 2022 - 19:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به