از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۳ عضو به این قطعنامه رای مثبت دادند، تنها انگلیس رای ممتنع و آمریکا رای منفی دادند
ایالات متحده آمریکا درخواست دبیر کل سازمان ملل از شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه را وتو کرد.
سیزده عضو شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه کوتاهی که امروز جمعه توسط امارات متحده عربی ارائه شد رای مثبت دادند، تنها انگلیس رای ممتنع و آمریکا رای منفی دادند. پس از دومین وتوی آمریکا در ماه گذشته که اعلان کرد هر قطعنامه‌ای با چنین مضمونی را وتو خواهد کرد، قطعنامه آتش‌بس به صحن سازمان ملل رفت که با اختلاف ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ کشور رای ممتنع، بصورت قاطعی تصویب شد. این اولین رای‌گیری شورای امنیت پس از رای‌گیری در صحن سازمان ملل در این زمینه است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
 
آمریکا برای سومین‌بار، حتی قطعنامه ماده ۹۹ دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد
این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اقدامی نادر انجام داد و به طور رسمی به شورای امنیت ۱۵ عضوی درباره خطر جهانی ناشی از جنگ دو ماهه هشدار داد. در چهار قطعنامه ارائه شده تاکنون در اینباره، آمریکا قطعنامه‌های اول، سوم و چهارم را بعلت "بسته شدن دست اسرائیل" وتو کرده و قطعنامه دوم که آمریکا با عنوان "حداکثر ۴ ساعت وقفه در شبانه روز" ارائه کرده بود توسط چین و روسیه وتو شده بود که این دو کشور گفتند با وقفه مخالفند و باید آتش‌بس تصویب شود.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
"رابرت وود" معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل پس از وتوی این قطعنامه گفت که "قویا از صلحی بادوام حمایت می‌کند که در آن اسرائیل‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، ما از درخواست برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کنیم زیرا این فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به دیدن صلح پایدار و دیدن راه حل دو کشوری ندارد". وی در این اظهار نظر مجددا حماس را به شدت کوبید اما هیچ اشاره‌ای به اشغال شدن خاک کشورهای فلسطین، لبنان و سوریه توسط اسرائیل نکرد. این در شرایطی‌ست که هر روزه شهرک‌نشینان اسرائیلی در "کرانه باختری رود اردن" نیز چندین فلسطینی را می‌کُشند و ده‌ها نفر دیگر را زخمی می‌کنند. شهرک‌نشینان با همکاری نیروهای اسرائیلی روز جمعه شش فلسطینی را در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل به ضرب گلوله کُشتند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
ایالات متحده و اسرائیل مخالف آتش‌بس هستند زیرا معتقدند این آتش بس فقط به نفع حماس است. در عوض، واشنگتن از "وقفه برای آزادی گروگان‌هایی که پس از حمله مرگبار ۷ اکتبر در دست حماس هستند" حمایت می‌کند. وقفه هفت روزه که طی آن حماس چند گروگان را آزاد و اسرائیل نیز چند زندانی را آزاد کرد و کمک‌های بشردوستانه به غزه از سر گرفته شد، در اول دسامبر پایان یافت. حماس و اسرائیل یکدیگر را به نقض این توافق و عدم تمدید آن متهم کردند و پس از آن حماس گفت به هیچ وجه آزادی اسرا بدون آتش‌بس کامل را نخواهد پذیرفت. تعدادی از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی چندین هفته است از دولت این کشور می‌خواهند که "به هر قیمت ممکنه گروگان‌ها آزاد شوند".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
ایالات متحده به جای اقدام شورای امنیت، می‌گوید می‌خواهد "از دیپلماسی خاص ایالات متحده آمریکا برای به دست آوردن آزادی گروگان‌های بیشتر و تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای محافظت بهتر از غیرنظامیان" در حمله به غزه استفاده کند. بجز اسرای آزاد شده با توافقنامه، نیروهای اسرائیلی فقط توانسته‌اند یک زن جوان سرباز گروگان خود را که در حال فرار از غزه بود، در اوایل حمله زمینی خود نجات دهد. حملات اسرائیل به غزه حداقل جان ۷ اسیر اسرائیل را نیز گرفته است.
 
ماده ۹۹ سازمان ملل
پس از چندین تلاش ناموفق برای اقدام در این زمینه در شورای امنیت در ماه گذشته که خواسته اعضاء، به خصوص برزیل و اردن، برای توقف درگیری‌ها برای اجازه دسترسی کمک‌ها به غزه بود، گوترش امروز جمعه و پیش از رای‌گیری، آنها را "کابوس مارپیچ بشردوستانه" توصیف کرد و از اعضاء خواست که به این قطعنامه رای مثبت دهند. این رای پس از آن صورت گرفت که گوترش ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را که به ندرت از آن استفاده می‌شود تا توجه شورا امنیت را "به موضوعی که از نظر سازمان ملل ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند" به کار گرفت. استناد گوترش به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل بسیار نادر بوده و از سال ۱۹۸۹ تاکنون اتفاق نیفتاده بود. هیچ دبیر کلی حتی در زمان جنگ در سوریه، یمن، لیبی، افغانستان، عراق یا اوکراین از آن استفاده نکرده بود.
گوترش اوایل روز جمعه به شورا گفت: "هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان وجود ندارد. به مردم غزه گفته می‌شود که مانند اسپند از جایی به جای دیگر بروند". خبرنگاران می‌گویند اسرائیل حتی جای امن اعلان شده را بمباران می‌کند و پس از آن می‌گوید که نقشه امن بودن مناطق را عوض کرده است. دبیر کل سازمان ملل امروز گفت: "هیچ یک از اصول اولیه برای بقا در غزه رعایت نمی‌شود، هیچ کجای غزه امن نیست، حتی برای کارمندان سازمان ملل". این در حالی‌ست که امروز تصاویری از مردان لخت شده فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی منتشر شد و مشخص گشت که حتی خبرنگاران و کارمندان سازمان ملل نیز در میان این مردانی بودند که برخی از آنها دستگیر و به داخل اسرائیل منتقل شدند. سفیر اسرائیل در سازمان ملل پیش از رای‌گیری، اقدام گوترش را به شدت تقبیح کرد و تقریبا پس از هر اظهار نظری توسط گوترش، خواستار استعفا و یا اخراج وی شده است.
 
آخرین وضعیت
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

گوترش امروز گفت که مناطق وسیعی از غزه بر اثر بمباران‌های سنگین اسرائیل تبدیل به زمین بایر شده، حدود ۸۰% از جمعیت آواره گشته و با کمبود غذا، سوخت، آب و دارو همراه با تهدید بیماری مواجه شده‌اند. فعلا حدود ۱,۲۰۰ اسرائیلی در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و بیش از ۱۷,۴۸۰ فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند. آمار جسته و گریخته کشته شدن سربازان اسرائیلی در حمله به غزه، بنا به گزارش خبرنگاران بدون مرز از ۳۱۵ نفر گذشته در حالیکه اسرائیل این تعداد را ۴۳ نفر اعلان می‌کند. آماری از تعداد کشته شدگان حماس وجود ندارد اما اسرائیل می‌گوید هزاران عضو حماس را کشته است.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, December 8, 2023 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به