در حالیکه کانادا پیشتر نیز این موضوع را رد کرده بود، اکنون حتی متحدان کانادا مانند آمریکا و فرانسه نیز نسبت به این جابجایی مخالفت نشان دادند
کشورهایی که به طور سنتی با اسرائیل همسو هستند به دولت دست راستی آن نسبت به فکر آواره شدن مردمی که در نوار غزه زندگی می‌کنند هشدار می‌دهند، زیرا مقامات اسرائیلی بارها اظهار داشته‌اند که برنامه آنها اخراج فلسطینی‌ها از غزه است که "کانادا نیز می‌تواند میزبان فلسطینی‌ها باشد و آنها را بپذیرد".
در حالیکه کانادا پیشتر نیز این موضوع را رد کرده بود، اکنون حتی متحدان کانادا مانند آمریکا و فرانسه نیز نسبت به این جابجایی مخالفت نشان دادند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
 
اسرائیل: فلسطینی‌ها را از غزه بیرون می‌کنیم و شاید به کانادا بفرستیم؛ آیا کانادا آنها را می‌پذیرد؟
این هفته، "بزالل اسموتریچ" وزیر دارایی اسرائیل، با تکرار اظهارات مشابه "ایتامار بن گویر" وزیر امنیت ملی اسرائیل، گفت که کشورش باید مهاجرت فلسطینی‌ها از غزه را تشویق کند و شهرک‌های اسرائیلی را در آنجا برپا نماید. ماه گذشته نیز اعضای حزب "لیکود" به رهبری "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل، گزارش‌هایی را ارائه کردند که در آنها به لیست کشورهایی که مایل به پذیرش فلسطینی‌ها باشند، اشاره شده بود. در آن لیست، کانادا بعنوان دومین کشور دیده می‌شد. در گزارش روزنامه اسرائیلی "هیوم" از این لیست و به نقل از منابع ناشناس آمده که یکی از اعضای کنست در سخنانش نیز درباره کانادا گفته و به ویژه به برنامه جدید کانادا برای صدور محدود ویزا برای بستگان شهروندان کانادایی که در غزه به دام افتاده‌اند، اشاره کرده و افزوده که کانادا به‌طور بالقوه می‌تواند میزبان فلسطینی‌های غزه باشد.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
این لیست زمانی رو شد که در ماه اول جنگ اخیر اسرائیل و حماس، یک وزارتخانه دولتی اسرائیل پیش‌نویسی را برای انتقال تمامی ۲.۳ میلیون فلسطینی ساکن در نوار غزه تحت کنترل حماس به مصر و اسکان مجدد آنها در کشورهای دیگر تهیه کرده بود. در این یادداشت به طور خاص اشاره شده که شیوه‌های مهاجرتی کانادا "مسلما" می‌تواند این کشور را به هدفی برای اسکان مجدد تبدیل کند. مقامات اسرائیلی صحت این سند را تایید کرده‌اند اما گفته‌اند این پیشنهاد سیاست دولت نیست.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
در آن زمان، "مارک میلر" وزیر مهاجرت کانادا در یک پُست در شبکه‌های اجتماعی گفت که او هرگز درباره انتقال فلسطینی‌ها به خارج از سرزمین فلسطین صحبت نکرده و دفتر وی نیز تاکنون به درخواست رسانه‌ها برای اظهار نظر بیشتر در این مورد پاسخ نداده است. سپس میلر در ۲۹ دسامبر در فضای مجازی نوشت: "این ناپسند است که مجبور شوم این را بگویم که ما هرگز با هیچ یک از اعضای دولت اسرائیل درباره به اصطلاح «انتقال داوطلبانه» فلسطینی‌های غزه به خارج از غزه صحبت نکرده‌ایم. هر کس خلاف این را وانمود کند، دارد خلاف می‌گوید".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
اما این تنها اظهار نظر اسرائیلی‌ها برای اخراج فلسطینی‌ها به مقصد کانادا نیست زیرا در ماه نوامبر، "رام بن باراک" معاون سابق آژانس اطلاعاتی موساد به تلویزیون اسرائیل گفت که برای فلسطینی‌ها، "بهتر است به کانادا پناهنده شوند" تا در غزه زندگی کنند. "توماس جونو" استاد دانشگاه اتاوا، گفت که اظهارات اخیر اسموتریچ و بن گویر به معنای "حمایت آشکار اسرائیل از پاکسازی قومی فلسطینیان است". در ماه گذشته نیز، "پائولا گاویریا بتانکور" گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر آوارگان در بیانیه ۲۲ دسامبر خود هشدار داد که به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال تغییر دائمی ترکیب جمعیت غزه است و نوشت: "از آنجایی که دستورات تخلیه و عملیات نظامی همچنان در حال گسترش است و غیرنظامیان روزانه در معرض حملات بی‌امان قرار می‌گیرند، تنها نتیجه منطقی این است که عملیات نظامی اسرائیل در غزه با هدف اخراج اکثریت جمعیت غیرنظامی به صورت دسته‌جمعی انجام می‌شود". اما "ایلون لوی" سخنگوی دولت اسرائیل در توضیحش در اینباره گفت که کشورش از فلسطینی‌ها خواسته تا به یک منطقه بشردوستانه بروند که دیگر حماس نتواند از آنجا به اسرائیل موشک پرتاب کند".
از سوی دیگر برخی از اعضای دولت اسرائیل در فکر بمباران اتمی غزه نیز بوده‌اند بطوریکه در ماه نوامبر "آمیچای الیاهو" وزیر میراث فرهنگی اسرائیل در مصاحبه‌ای گفت که "انداختن بمب هسته‌ای روی غزه یکی از گزینه‌های اسرائیل است". وی چند روز پس از این اظهارات از کابینه اخراج شد. این در حالی‌ست که در ماه مارس و حتی پیش از حمله حماس به اسرائیل، اسموتریچ خواستار "پاک کردن" روستای "هوواره" در کرانه باختری رود اردن شده بود. در همه این موارد، چند روز پیش یا پس از این اظهارات، کانادا به نوعی مطرح گشته بود.
اما "مونا ابوامارا" سفیر فلسطین در کانادا می‌گوید: "شما این وزیران اسرائیلی را می‌بینید که هر روز بیرون می‌آیند و درباره نابودی شهرها، انداختن بمب هسته‌ای بر سر مردم فلسطین، و پاکسازی صحبت می‌کنند. واقعیت اینست که اسرائیل می‌خواهد همه اهالی غزه را بیرون کند، و شما نیز هر روز آن را به نحوی می‌شنوید".
 
کانادا امروز چه می‌گوید؟
پس از اظهارات امروز دولتمردان اسرائیل، کانادا هنوز واکنشی نشان نداده اما "متیو میلر" سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اظهارات هر دو سیاستمدار اسرائیلی را محکوم کرد و آن را "تحریک‌آمیز و غیر مسئولانه" خواند. "امانوئل ماکرون" رئیس‌جمهور فرانسه نیز این اظهارات را "غیرقابل قبول" توصیف کرد و وزارت خارجه آلمان نیز این سخنان را "با شدیدترین عبارات" رد کرد و آن را برای صلح غیرمفید خواند.
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

انتظار می‌رود هفته آینده و روز نهم ژانویه، کانادا یک برنامه مهاجرت موقت را برای اعضای خانواده کانادایی‌هایی که در نوار غزه به دام افتاده‌اند، راه‌اندازی کند تا طبق آن ۱,۰۰۰ فلسطینی که اعضای خانواده آنها در کانادا مایل به اسپانسر کردن آنها هستند، ویزای سه‌ساله دریافت کنند. بنا به آخرین نظرسنجی‌ها، اکثر مردم غزه نمی‌خواهند آنجا را ترک کنند و می‌خواهند بدانند که اگر برای پناهندگی به کانادا فرار کنند، پس از پایان جنگ، حق بازگشت به خانه‌هایشان را خواهند داشت و اینبار، دوباره با تکرار تاریخ مواجه نخواهند شد.

بیشتر بخوانید:


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, January 3, 2024 - 19:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به