ایران استار: حذف عکس‌های دختران از یک کتاب درسی دوره ابتدایی در ایران بازتاب گسترده‌ای در کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان داشته و این پرسش را مطرح کرده است که چرا در چند سال گذشته تا این حد درباره موضوع آموزش و پرورش در ایران حساسیت حکومتی ایجاد شده است.
ماجرا از جایی آغاز شد که یک وبسایت خبری در ایران خبر داد وزارت آموزش و پرورش با تغییر طرح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان، دختران را از روی جلد این کتاب حذف کرد. در طرح روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ چند دختر و پسر روی جلد نقاشی شده بودند ولی در کتاب امسال، دختران از این طرح و از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان حذف شده‌اند.

دخترها از جلد کتاب ریاضی دبستان در ایران حذف شدند

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
پس از انتشار این خبر، نسیم بهاری، تصویرگر جلد این کتاب در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اینکه «این طرح را چند سال پیش برای کتاب ریاضی سوم دبستان کشیده بودم»، گفت که طرح اصلی هم کلی ممیزی (سانسور) خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد. او اشاره کرده که در طرح اولیه جلد کتاب ریاضی سوم دبستان نیز مقام‌های وزارت آموزش و پرورش حتی جایی گفته بودند که انگار یکی از دخترهای روی جلد در حال رفتن به سمت یکی از پسرهاست تا بغلش کند، پس «طرح را اصلاح کنید».
این اقدام آموزش و پرورش ایران همچنین با واکنش منفی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر روبه‌رو شده است. عده‌ای از کاربران، حذف تصویر دختربچه‌ها را مصداق «زن‌ستیزی» و «تبعیض جنسیتی» در جمهوری اسلامی توصیف کردند.
یک کاربر با نام Maryam_habibi63 در اینستاگرام، حذف طرح کارتونی دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان را نماد کاملی از «تحجر و مدیریت کشور توسط مغزهای فسیلی» توصیف کرد. یک کاربر دیگر با نام mahshidriazi89 نیز در صفحه اینستاگرام خود این تغییر جلد کتاب درسی را «شاهکار جدید آموزش و پرورش» خواند و نوشت: «بله دختربچه‌ها رو از روی جلد کتاب حذف کردن تا یه وقت ستون‌های اسلام به لرزه درنیاد و کسی تحریک نشه!!!»
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
واکنش وزارت آموزش پرورش و حساسیت‌های رهبر جمهوری اسلامی
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
وزارت آموزش و پرورش ایران اما در اطلاعیه‌ای از عملکرد خودش دفاع و علت حذف تصویر دختران را شلوغی جلد کتاب ذکر کرده است. در بخشی از بیانیه آموزش و پرورش آمده است: «در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده درآن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می‌کنند بر این بوده است که تصویر خلوت‌تر گردد. از آنجا که تصویر دو دانش آموز دختر که برخی شکل های هندسی در دستان آنهاست حذف شده است؛ برداشت‌هایی از قبیل حذف دستوری تصاویر دختران نتیجه گیری شده است». 
در بخشی دیگری از بیانیه وزارت آموزش و پرورش درباره موضوع حذف قرآن از از کتاب فارسی پایه اول هم توضیحی آمده است که البته خود این موضوع هم با جار و جنجال خبری زیادی در رسانه های حکومتی همراه بود. در این بیانیه آمده است: «در کتاب فارسی اول ابتدایی، تصویر قرآن در طبقه زیر تصویر تلویزیون قرار گرفته بود. با توجه به نظرات تعدادی از معلمان، اولیاء و کارشناسان دینی مبنی بر این که قرار گرفتن قرآن در زیر تلویزیون توهین به این کتاب مقدس محسوب می شود در چاپ ۱۳۹۹ سال تحصیلی تصویر قرآن بر داشته شد و مقرر گردید در چاپ بعدی با تصویرگری بهتر محل قرار گرفتن آن در کتابخانه مندرج در نگاره مزبور طراحی شود».

حساسیت حکومتی درباره محتوای درسی در آموزش و پرورش در چند سال گذشته را باید تا حد زیادی در نگرانی‌ها و خواست‌های رهبر جمهوری اسلامی از این نهاد آموزشی کلان جستجو کرد.
آیت الله خامنه‌ای به تازگی در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش گفته است: «در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد... برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزش و پرورش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای تحقق منطق و هدف انسان‌سازی، آموزش و پرورش به‌عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است».
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

آیت الله خامنه‌ای همچنین با اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو درآموزش و پرورش ایران به شدت مخالفت کرده و آن را زمینه نفوذ کشورهای غربی معرفی کرده است. این حساسیت و دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی به طور حتم در حذف و اضافه و واکنش‌های رسانه‌ای و سیاسی داخل ایران نسبت به آموزش و پروش است، تاثیر بسیاری دارد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Thursday, September 10, 2020 - 09:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به