ایران استار: در جریان برگزاری دادگاه های موسوم به فساد گسترده در صنعت دولتی پتروشیمی در ایران، یک قاضی مدعی شده برخی متهمان این پرونده در کشورهایی مانند کانادا، انگلیس و آلمان دارای اموالی هستند که ارزش آنها از ارزش اموال مقامات حکومتی این کشورها بیشتر است.
پرونده مفاسد اقتصادی در ایران یکی یکی از راه می‌رسند و علی رغم آنکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رسیدگی به این پرونده‌ها در جمهوری اسلامی ریشه‌ای نیست اما برگزاری دادگاه همین متهمان فرصتی برای آگاهی بیشتر از ابعاد گسترده مفاسد اقتصادی در ایران است.

فساد چند ده هزار میلیاردی پرونده پتروشیمی ایران و ارتباط متهمان با کانادا، آلمان و انگلیس

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
پرونده مفاسد اقتصادی در پتروشیمی‌ها یکی از این پرونده‌هاست که در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی قهوه قضاییه جمهوری اسلامی و با مسئولیت قاضی مسعودی به آن رسیدگی می‌شود.
رقم مبادلات این پرونده چیزی در حدود شش میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون یورو عنوان شده و درباره متهمان عنوان شده که آنها در سالهای آخر دولت محمود احمدی نژاد، از راه بازی با ارز حاصل از فروش مواد پتروشیمی، میلیون‌ها دلار به جیب زده‌اند. برای مثال آنها محصول را در خارج به دلار فروخته‌اند و در داخل کشور به دولت و شرکت‌های تولید کننده به ریال تحویل داده‌اند و مابه التفاوت نوسان قیمت ارز را برای خودشان برداشته‌اند. متهمان اما می‌گویند تحریم‌ها را دور زده‌اند و به جمهوری اسلامی خدمت کرده‌اند.
رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی متهم ردیف اول است. دادستان پرونده پرونده پتروشیمی گفته است این متهم ۶۵۹ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۳ یورو ارز منتقل شده از خارج را به حساب شرکت دنیز ترکیه متعلق به مرجان شیخ الاسلامی آل آقا واریز کرده و در نهایت بخشی از آن را به صورت ارز خارجی به شرکت‌های خود منتقل کرده و مابقی این مبلغ به میزان ۳۴۷ میلیون و ۲۳۸ هزار ۳۱۳ یورو را که منشاء خارجی داشته به داخل منتقل کرده است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

خانم شیخ الاسلامی، مدیر عامل شرکت‌های دینز و هترا تجارت و براساس مندرجات پرونده، شریک اصلی آقای حمزه لو و متهم ردیف دوم پرونده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
متهمان دیگر این پرونده عبارتند از امین قریشی سربستانی، سام حامد ساعدیان، مصطفی تهرانی صفا، محسن احمدیان، محمدحسین شیرعلی، معصومه دری، علیرضا علایی رحمانی،ابوالفضل شمس‌آبادی، علی اشرف ریاحی که البته پنج متهم یعنی شیخ‌الاسلامی، شیرعلی، شریفی نیک نفس، قریشی سربستانی و ریاحی به خارج از ایران متواری شده‌اند
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
حجم ادعا شده درباره فساد چقدر است؟
به هرحال قرار است تا پایان مرداد ماه احکام مربوط به این متهمان پرونده اعلام شود. در دوازدمین جلسه متهمان این دادگاه، قاضی این پرونده گفته است که به متهم شریفی به عنوان مدیر وقت شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی که به شکل سوال برانگیزی از بخش دولتی به بخش به ظاهر خصوصی واگذار شده است، حقوقی بیشتر از حقوق صدر اعظم آلمان دریافت می‌کرده یا طاهری نسب دیگر متهم این پرونده میلیارد‌ها تومان پول صرف دعاوی صوری در امارات کرده است.
قاضی مسعودی مقام بیان کرد: برخی از متهمان اموال، خانه‌ها و ویلاهایی در برخی از کشورها دارند که از اموال بالاترین مقامات آن کشور ارزششان بیشتر است. می‌خواهم بگویم با کار کارگزاری، به دست آوردن این اموال در انگلیس و کانادا و ... غیر ممکن است و اینکه چقدر درصدد کتمان و انحراف تحقیقات به زور و اقدامات ایذایی متوسل می‌شوند دلیل دارد، زیرا حجم آن چند ده هزار میلیارد تومان است و باید هر حرکتی که سر راهشان قرار می‌گیرد را بردارند.
جالب اینکه قضای مسعودی مدعی شده متهمان این پرونده برای اینکه گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند حاضر شده‌اند علیه یکدیگر مستندات ارائه کنند. قاضی مسعودی گفته است: «اینکه علی اشرف ریاحی علیه سبحانی، حمزه لو و مرجان شیخ الاسلامی و همچنین بالعکس خانم مرجان شیخ الاسلامی علیه آقایان حمزه لو، سبحانی و احمدیان می‌خواهند مستنداتی ارایه دهند باید بگوییم که ما به اندازه کافی مستند داریم و این مستنداتی که می‌خواهید ارسال کنید به وکلایتان بدهید تا آن‌ها دفاع کنند و به صورت غیر متعارف وارد این موضوعات نشوید. ما تمام مراتب را به تمام مراجع امنیتی و انتظامی و همچنین مسئولان قوه قضاییه منعکس کردیم که این افراد پا را فرا‌تر از حدشان گذاشتند و متاسفانه به دنبال اقداماتی هستند که تاثیری در پرونده نخواهد داشت».
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

به هرحال ایران استار هیچ اتهامی را در این پرونده متوجه کسی نمی‌کند اما همانطور که در ابتدای این گزارش هم ذکر شد، به زعم کارشناسان این حجم از پرونده‌های اقتصادی مربوط به فساد نشان دهنده ضعف های ساختاری حکمرانی مطلوب در ایران است و برگزاری ده‌ها داداگاه دیگر منهای بر طرف کردن علل بروز این فسادها، نمی تواند مرهمی برای درمان این زخم‌های ساختاری باشد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Monday, July 27, 2020 - 10:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به