عربستان: حملات به تاسیسات با استفاده از 18 فروند پهپاد و 7 موشک کروز انجام شده
دو سایت نفتی بقیق و خریص در شرق عربستان هدف حملات پهپادی روز شنبه بودند. بقیق در فاصله ۷۰ کیلومتری و خریص در ۲۷۰ کیلومتری ظهران در میانه مسیر مواصلاتی این شهر با ریاض قرار دارد. ظهران بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی در جهان است که به تنهایی حدود نیمی از نفت عربستان را تولید می‌کند. عربستان پس از یکروز اعلام کرد که موفق به مهار آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی خود شده‌ با این حال حمله باعث کاهش صادرات روزانه ۵ میلیون بشکه نفت عربستان، یعنی ۵ درصد از کل عرضه این کالا در جهان شد و آمریکا اعلان کرد که حاضر است از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند.
حوثی‌های یمن بلافاصله در همان روز شنبه ۲۳ شهریور خبر این حمله را منتشر کرده و ضمن پذیرفتن مسئولیت این حملات اعلام کردند که با ۱۰ پهپاد به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در بقیق و خریص حمله کرده‌اند. حوثی‌ها که پیش از آن نیز بارها اهدافی را در خاک عربستان سعودی با موشک یا پهپاد هدف قرار داده بودند گفتند این عملیات را در واکنش به حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض انجام داده و قصد دارند که در آینده نیز دست به حملات گسترده‌تری بزنند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
عکس‌ها و جهت‌های جغرافیایی نشان می‌دهند که حمله به بقیق از جهت غرب و حمله به خریص از شمال صورت گرفته است. کویت و عراق که در شمال غرب هستند گفته‌اند که مبدا این حمله نبوده‌اند اما حاضرند درباره یافتن منشا این حملات همکاری کنند. آمریکا می‌گوید موشک‌ها و پهبادهای ایران بصورت یک قوس تقریبا نیم‌دایره با طی حدود 900 کیلومتر از مبدا خاک ایران و حوالی اهواز به عراق، کویت و سپس عربستان رفته تا پایگاه را مورد اصابت قرار دهد در حالیکه فاصله مستقیم از ایران تا دو مرکز نفتی حدود 650 کیلومتر، فاصله مستقیم اسرائیل 850 کیلومتر، فاصله مستقیم مراکز نظامی عربستان 100 کیلومتر و فاصله یمن با این مکان‌ها بصورت خط منحنی حدود 1100 کیلومتر است. طی مسیرهای پیچیده، منحنی و یا دایره‌وار برای موشک‌های کروز و پهباد در طی صدها کیلومتر موضوعی بحث‌برانگیز است. لازم به یادآوری است که حمله به دو نفتکش ژاپنی که دو ماه پیش در دریای عمان اتفاق افتاده و منتسب به ایران شده بود (در ابتدا توسط پهباد و سپس توسط مین)، نه از سمت شمال و ایران که از سمت جنوب (عمان و یمن) انجام شده بود.
 
ترامپ: به نظر می‌رسد  کار ایران است
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

ترامپ بلافاصله در نشست خبری با ولیعهد بحرین در واشنگتن تصریح کرد آمریکا شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در دست دارد که به محض تکمیل اطلاعات، رسانه‌ها در جریان نتیجه قرار خواهند گرفت. او در پاسخ به اینکه ایران را مسئول حملات پهپادی می‌داند گفت: "من چنین حرفی نزده‌ام و فقط گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است که البته به‌نظر می‌رسد ایران [پشت آن حملات] باشد ولی با این لحنی که شما گفتید، نگفته‌ام. ما به‌دنبال جنگ با هیچ کسی نیستیم اما در صورت درگیری بهترین ارتش دنیا و پیشرفته‌ترین تجهیزات را در اختیار داریم".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
ایران بلافاصله این نظر را رد کرد؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز اتهام زدن به ایران در این حملات را مصداق "دروغ حداکثری به جای کارزار فشار حداکثری از سوی آمریکا" خواند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
سفیر پیشین فرانسه در ایران: حمله اسرارآمیز است
نیکولو دیپلمات فرانسوی می‌گوید کیفیت فنی و دقت ضربه در این عملیات بی‌سابقه و در سطح بهترین عملیات بوده است. نکته حیرت‌انگیز و اسرارآمیز آنجاست که این حمله "ظاهرا" با بهترین و پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات راداری و دفاعی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در دنیا قابل تشخیص و رهگیری نبوده است. اگر واقعا حوثی‌ها پشت این حملات بوده باشند، تقریبا قطعی است که ایران به آنها کمک کرده است. اگر واقعا ایران این اقدام را انجام داده باشد یعنی این کشور به این وسیله دارد علامت می‌فرستد که از شرایط موجود راضی نیست و می‌خواهد آنرا به هر ترتیب تغییر دهد. ایران گفته بود اگر آنها نتوانند نفت خود را صادر کنند، هیچ کس دیگری هم در منطقه نخواهد توانست نفت صادر کند. عربستان هم غافلگیر شده و می‌‌داند اگر وارد بازی با ایران شود همه از جمله خودش بازنده‌اند زیرا عربستان نفت خودش را هم نخواهد توانست صادر کند.
 
عربستان: با پشتیبانی ایران حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز صورت گرفت
رکی مالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی در شهر ریاض اعلام کرد که مطابق شواهد موجود حمله از خاک یمن نبوده و از جهت شمال انجام شده است. او با نمایش قطعات پهپادهایی که به گفته او ساخت ایران هستند، گفت که حملات به تاسیسات بقیق با استفاده از ۱۸ فروند از این پهپادها انجام شده و ضمن نمایش تصاویر ضبط شده از حملات روز شنبه افزود: حمله به تاسیسات خریص با استفاده 7 موشک‌های کروز جدید "یا علی" ساخت سپاه در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته که ۳ فروند از آنها پیش از اصابت به هدف سقوط کرده‌اند. او درباره این که مبدا انجام حملات ایران بوده، طفره رفت ولی گفت شواهد را در اختیار کارشناسان بین‌المللی قرار خواهد داد.
 
ایران: نشست خبری سخنگوی نظامی عربستان "فاجعه" بود
ایران در واکنش به ادعای روز چهارشنبه عربستان مبنی بر دست داشتن تهران در این حملات پهپادی و موشکی آنرا یک "نمایش رسانه‌ای فاجعه‌آمیز" نامید. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ایران ساعاتی پس از نشست خبری ترکی مالکی، با انتشار توییتی بر ناتوانی ریاض در اثبات ادعای خود برای متهم کردن تهران تاکید کرد و تصریح کرد که سخنگوی دفاعی عربستان "با قاطعیت ثابت کرد که نمی‌تواند ثابت کند یا نمی‌داند موشک‌های کروز و پهپادها ساخت کجاست، از چه منطقه یا نقطه‌ای شلیک شده و چرا پدافند هوایی نتوانسته حمله را خنثی کند".
 
پمپئو: حمله به تاسیسات نفتی عربستان اقدامی جنگی از سوی ایران است
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه که به عربستان رفته اعلام کرد که این یک "اقدامی جنگی" از سوی ایران است و گفت: "خوشحالیم که در جریان این حملات هیچ آمریکایی کشته نشده است. اما هر زمان که با چنین اقدام جنگی مواجه شوید، همیشه خطر روی دادن چنین اتفاقی نیز وجود دارد... این حمله در مقیاسی انجام شد که پیش از این ندیده بودیم... این یک حملۀ ایرانی بود. شما نمی‌توانید باعث ویرانی ۵ درصد از منابع تامین انرژی جهان شوید و سپس فکر کنید که می‌توانید از مسئولیت چنین کاری رهایی یابید. حتی اگر ادعای حوثی‌ها مبنی بر انجام این حملات درست باشد، باز هم در این موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند". او همچنین گفت بر این باور است که محل اجرای این حملات خاک ایران بوده است و نه عراق و ادامه داد: "ما می‌دانیم که ایرانی‌ها این سیستم‌ها را در خارج از کشورشان مستقر نکرده‌اند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برای استفاده از این تسلیحات از خاک عراق استفاده شده باشد نیز نیافتیم". او حوثی‌ها را دروغگو نامید و گفت که آنها مستقل از تهران عمل نمی‌کنند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, September 18, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به