جنگ، معادلات سیاسی در هر دو کشور را کاملا دگرگون کرده است
یک نظرسنجی در زمان جنگ در میان فلسطینی‌ها که روز چهارشنبه منتشر شد، افزایش حمایت از حماس را نشان می‌دهد، که به نظر می‌رسد حتی در نوار غزه نیز افزایش یافته است.
از سوی دیگر نظر اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از نتانیاهو به شدت افت کرده بطوریکه او همراه با ۴ حزب دیگری که با وی ائتلاف کرده‌اند هیچ شانسی برای تشکیل دولت نخواهند داشت.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
AGTA HomeCare Hiring Mobility Service Toronto Canada استخدام
 
اگر امروز انتخابات برگزار شود؛ رای فلسطینی‌ها به حماس و فتح، و اسرائیلی‌ها به نتانیاهو و اپوزیسونش چیست؟
آخرین نظرسنجی "پولستر" از فلسطینی‌ها می‌گوید که آنها بطور قاطع محمود عباس، رهبر حزب فتح و رئیس‌جمهور مورد حمایت غرب که بر کرانه باختری رود اردن حکمفرمایی می‌کند، را با نزدیک به ۹۰% آراء، نه تنها رد می‌کنند بلکه می‌گویند که او باید استعفا دهد. این نظرسنجی که از ۲۲ نوامبر تا ۲ دسامبر در میان ۱,۲۳۱ نفر در کرانه باختری و غزه انجام شد و دارای حاشیه خطای ۴% است با تلاش زیاد کارکنان نظرسنجی که مبادرت به انجام ۴۸۱ مصاحبه حضوری در طول یک آتش‌بس اسرائیل و حماس که در ۱ دسامبر به پایان رسید، به نتیجه رسیده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
جشنواره مهرگان - تورنتو - کانادا ساخت مدرسه
تشکیلات خودگردان کرانه باختری که توسط حزب فتح این منطقه را تحت اشغال اسرائیل اداره می‌کند، تا زمان تسلط شبه نظامیان حماس در سال ۲۰۰۷، غزه را نیز اداره می‌کرد. فلسطینی‌ها از سال ۲۰۰۶ که حماس اکثریت پارلمان را به‌دست آورد، فتح و اسرائیل زیر بار پذیرش آن نرفتند و طی درگیری‌هایی کرانه باختری به فتح و غزه به دست حماس افتاد، انتخاباتی برگزار نکرده‌اند. نتانیاهو بارها گفته که پس از اینهمه سال عدم برگزاری انتخابات، عباس حتی نماینده مردم فلسطین هم نیست.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
این نظرسنجی نشان می‌دهد که علیرغم ویرانی‌ها، ۵۷% مردم در غزه و ۸۲% مردم در کرانه باختری بر این باورند که حماس در حمله اکتبر درست عمل کرده و اکثریت بزرگ آنها ادعای حماس در دفاع از حرم بزرگ اسلامی در اورشلیم، مقابله با افراط‌گرایان یهودی در شهرک‌ها و آزادی اسرای فلسطینی را قبول دارند. تنها ۱۰% گفته‌اند که معتقدند حماس مرتکب جنایات جنگی شده و اکثریت بزرگ می‌گویند فیلم‌هایی که نشان می‌دهد حماس مرتکب جنایات می‌شوند، را ندیده‌اند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
در مجموع، ۸۸% خواهان استعفای عباس هستند که این میزان نسبت به سه ماه قبل ۱۰% افزایش داشته است. در کرانه باختری، ۹۲% خواهان استعفای دولت هشت ساله عباس هستند و آن را "فاسد"، "خودکامه" و "ناکارآمد" توصیف می‌کنند. در همین زمان، ۴۴% در کرانه باختری گفته‌اند که از حماس حمایت می‌کنند، در حالی که در سپتامبر و پیش از جنگ، میزان حمایت از حماس تنها ۱۲% بود. در غزه، حماس از حمایت ۴۲ درصدی برخوردار است که نسبت به حمایت ۳۸ درصدی در سه ماه پیش، حتی ۵% افزایش نشان می‌دهد.
 
آخرین نظرسنجی‌ها در اسرائیل
بر اساس نظرسنجی که روز جمعه توسط روزنامه اسرائیلی "معاریو" منتشر شد، تنها ۳۱% از اسرائیلی‌ها معتقدند که نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی "برای موقعیت خود مناسب است". پس از اینکه نیروهای ارتش اسرائیل می‌گوید "به اشتباه" سه گروگان فرار کرده این کشور از دست حماس که با پرچم سفید، نوشته‌های کمک روی پارچه و فریاد "کمک، کمک" به زبان عبری ایستاده و لباس خود را کنده بودند تا ثابت کنند مسلح نیستند را به رگبار بستند و دو نفر را کشتند و دیگری که با زخم‌هایش به خانه‌ای فرار کرده بود را با گلوله تانک معدوم کردند، چند ده هزار نفر از مردم به خیابان‌ها ریختند و خواستار استعفای نتانیاهو شدند. نتانیاهو می‌گوید تنها راه نجات گروگان‌ها، جنگ است، این در حالی‌ست که در طی این مدت هیچ گروگانی با جنگ آزاد نشده و به گفته حماس، بر اثر حمله اسرائیل حداقل ۱۸ اسیر جانشان را از دست داده‌اند.
این روزنامه گزارش داد که این نظرسنجی توسط موسسه "لازار" انجام شده و شامل یک نمونه تصادفی از ۵۱۰ اسرائیلی با نرخ خطای تخمینی ۴.۳% است. نتایج نظرسنجی نشان داد که ۵۱% درصد از نمونه مورد نظر معتقد بودند که "گانتس"، رهبر حزب وحدت ملی، برای پُست نخست وزیری مناسب است. در حالی که ۱۸% از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که "نظر خاصی" در مورد این موضوع ندارند. در پی حوادث اخیر، "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا دو بار با گانتس صحبت کرده و نیز دو بار با نتانیاهو.
این نظرسنجی همچنین "کاهش محبوبیت" حزب لیکود به رهبری نتانیاهو را نشان داد بطوریکه اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، لیکود و احزاب متحدش شامل "شاس"، "یهودیت تورات متحد"، "اوتزما یهودیت" و "صهیونیست مذهبی" حداکثر ۴۳ کرسی کسب می‌کردند در حالی که این ائتلاف در حال حاضر و بر اساس انتخابات سال ۲۰۲۲، ۶۴ کرسی در مجلس اسرائیل به نام "کنست" دارد. نتایج اینگونه است که لیکود از کل ۱۲۰ کرسی مجلس، فقط ۱۷ کرسی دریافت خواهد کرد، در حالی که حزب وحدت ملی به رهبری گانتس ۳۹ کرسی بدست می‌آورد. برای تشکیل دولت در اسرائیل، جلب اعتماد حداقل ۶۱ نماینده کنست ضروری است.
 
آینده غزه
در حالیکه هم حماس و هم فتح می‌گویند کنترل آینده غزه، پس از پایان جنگ با اسرائیل باید به عهده آنها باشد؛ "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا از تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری که در حال حاضر توسط عباس رهبری می‌شود، خواسته است تا در نهایت کنترل غزه را به دست گیرد. متحدان عرب ایالات متحده که هر روز بعلت وتوهای آمریکا به نفع اسرائیل برای رد قطعنامه‌های آتش‌بس، دورتر می‌شوند، گفته‌اند که تنها در صورتی در بازسازی پس از جنگ شرکت خواهند کرد که راه حل دو کشوری آغاز شود، که دولت سفیر نتانیاهو در انگلیس و رئیس جمهور اسرائیل هر دو گفته‌اند چنین چیزی امکان ندارد و اصلا دولت فلسطینی در کنار اسرائیل را نمی‌پذیرند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل، که دست راستی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل را رهبری می‌کند، هرگونه نقش تشکیلات خودگردان در غزه را به شدت رد کرده، خواستار نابودی کامل حماس شده و اصرار دارد که اسرائیل باید "کنترل بی‌پایان و ابدی امنیتی غزه" را بدست گیرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


خلیل شیکاکی، محقق این نظرسنجی می‌گوید: "شاید دولت بعدی اسرائیل نظرش مانند نتانیاهو نباشد و ممکن است تصمیم به خروج یکجانبه از غزه بگیرند؛ اما پیش فرض برای آینده، برای اسرائیل و غزه، این است که اسرائیل دوباره غزه را کاملا اشغال کرده و تحت اشغال نگاه دارد".

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, December 17, 2023 - 18:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به