وزیر خارجه، وزیر دارایی و ترودو گفته‌اند اسرائیل در حال کشتار است و نتانیاهو می‌گوید کشتار کار حماس است و نه کار اسرائیل
از دیروز سه‌شنبه تاکنون، "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل بر سر آنچه جنگ بین حماس و اسرائیل خوانده می‌شود، با یکدیگر درگیر شده‌اند.
این در حالی‌ست که ترودو تا روز سه‌شنبه بطور کامل از اسرائیل حمایت کرده بود و حتی "آتش‌بس" را مورد قبول ندانسته و در رای‌گیری سازمان ملل در دو هفته پیش نیز سعی کرده بود آتش‌بس را با وقفه عوض کند و حماس را بعنوان تروریست و اسرائیل را بعنوان حق دفاع در اعلامیه بگنجاند. پیشتر کانادا یکی از هفت کشوری بود (دیگر کشورها: مجارستان، اسرائیل، جزایر مارشال، ایالات فدرال میکرونزی، نائورو و ایالات متحده) که به قطعنامه عدم ساخت شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی، قطعنامه رأی منفی داده بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
 
ترودو و نتانیاهو درگیر شدند؛ ترودو: اسرائیل کشتار زنان، کودکان و نوزادان را متوقف کند، نتانیاهو: ما نمی‌کُشیم، حماس می‌کُشد
پس از آنکه روز سه‌شنبه ترودو از اسرائیل خواست تا از زندگی غیرنظامیان در جنگ وحشیانه‌ای که علیه حماس در نوار غزه به راه انداخته، محافظت کند، نتانیاهو در اواخر روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی همتای کانادایی خود را سرزنش کرد. ترودو گفته بود که "جهان شاهد کشتار زنان، کودکان و نوزادان است و این کشتار باید متوقف شود" و سپس افزوده بود که اسرائیل باید از خود "حداکثر خویشتنداری" برای محافظت از غیرنظامیان را به خرج دهد. وی که در یک رویداد در ونکوور سخن می‌گفت افزوده بود: "من به وضوح گفته‌ام که بهای عدالت نمی‌تواند ادامه درد و رنج همه غیرنظامیان فلسطینی باشد. حتی جنگ‌ها نیز قوانینی دارند. جان هر فردی ارزش یکسان دارد، هر فلسطینی و هر اسرائیلی. اسرائیل حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهد... ما شهادت پزشکان، اعضای خانواده، بازماندگان، کودکانی را می‌شنویم که والدین خود را از دست داده‌اند. جهان شاهد این است: کشتن زنان و کودکان و نوزادان".
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
وی خواستار آن شد که اسرائیل "حداکثر خویشتنداری" را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اعمال کند و چنین ادامه داده بود: "تراژدی انسانی که در غزه در حال رخ دادن است، به ویژه رنجی که ما در بیمارستان الشفا و اطراف آن می‌بینیم، دلخراش است". البته ترودو پیشتر گفته بود که حماس، که بیش از ۲۰ سال است توسط "استفن هارپر" نخست وزیر سابق محافظه‌کار کانادا به عنوان یک سازمان تروریستی در این کشور ثبت شده، باید استفاده از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی را متوقف کند و همه گروگان‌ها را "فوری و بدون قید و شرط" آزاد کند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
پیش از ترودو نیز، "ملانی جولی" وزیر امور خارجه که چندین بار به منطقه، از جمله به اسرائیل و مصر رفته بود، این وضعیت را غیرقابل قبول خوانده بود. او پس از جلسه با کانادایی‌هایی که از غزه وارد مصر شده بودند، وضعیت غزه را بررسی و آن را "بسیار وخیم" توصیف کرده بود. جولی اواخر عصر دوشنبه و پیش از سخنان ترودود در بیانیه‌ای گفته بود: "غیر نظامیان باید محافظت شوند و غذا، سوخت و آب کافی باید وارد غزه شود تا کار نجات جان انسان‌ها توسط سازمان ملل ادامه یابد". این در حالی‌ست که سرهنگ "موشه تترو" فرمانده اسرائیلی گفته بود: "هیچگونه بحران انسانی در نوار غزه وجود ندارد... فقط در گرماگرم جنگ، چالش‌های متعددی وجود دارد". اسرائیل کلیه کشتارش را "اهداف مشروع" می‌خواند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
این در حالی‌ست که بزرگترین بیمارستان غزه در این هفته به کانون درگیری تبدیل شد، زیرا نیروهای زمینی اسرائیل آنرا را محاصره کردند و در حالی که اعلام کردند که مایلند به کارکنان و بیماران اجازه تخلیه دهند، فلسطینی‌ها گفتند که تک تیراندازان اسرائیلی به سمت آنهایی که از بیمارستان خارج شدند شلیک کردند و انتقال بیماران بسیار خطرناک و غیرممکن است. پزشکان گفتند که سوخت این مرکز تمام شده و بیماران در حال مرگ هستند. اسرائیل گفت که چندین دبه سوخت و یک دستگاه تنفس کودک را در مقابل بیمارستان برای کمک به بیمارستان گذاشته اما حماس این کمک‌ها را رد کرده، ولی پزشکان گفتند که بیمارستان نیاز به سوخت کافی دارد نه چند دبه و یا دستگاه تنفسی که سوختی برای کار کردن ندارد.
 
پاسخ شدید نتانیاهو
با انتشار گزارش‌هایی از این تحول، نتانیاهو در اقدامی چشمگیر، ترودو را در شبکه اجتماعی توئیتر هدف قرار داد و نوشت: "جاستین ترودو؛ این اسرائیل نیست که عمدا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، بلکه این حماس است که غیرنظامیان را در بدترین وحشتی که از زمان هولوکاست علیه یهودیان مرتکب شده، سر برید، سوزاند و قتل عام کرد. در حالی که اسرائیل هر کاری می‌کند تا غیرنظامیان را از خطر دور نگه دارد، حماس هر کاری می‌کند تا آنها را در معرض آسیب قرار دهد. اسرائیل غیرنظامیان را در کریدورهای بشردوستانه غزه و مناطق امن منتقل می‌کند، حماس با زور اسلحه از خروج آنها جلوگیری می‌کند. این اسرائیل نیست بلکه حماس است که باید به خاطر ارتکاب جنایت جنگی مضاعف پاسخگو باشد، حماس پشت غیرنظامیان قایم می‌شود و آنها را هدف قرار می‌دهد". بجز نتانیاهو؛ دو سازمان اصلی بسیار فعال یهودیان در کانادا نیز امروز به ترودو تاختند.
 
حمله اسرائیل به بیمارستان
آسوشیتدپرس گزارش داد که اسرائیل در اوایل روز چهارشنبه به وقت محلی، آنچه را که آن را "عملیات دقیق و هدفمندی علیه حماس در یک منطقه مشخص" می‌خواند، شروع کرد تا به ادعای خود با جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان، وارد بیمارستانی شود که نه تنها حماس آن را کنترل می‌کند، بلکه در زیر آن مقر فرماندهی و یک انبار بزرگ سوخت ساخته است. اسرائیل بارها این بیمارستان و دیگر بیمارستان‌ها را با این پیشفرض مورد بمباران قرار داده بود و آمریکا نیز گفته بود که اسنادش نشان می‌دهد اسرائیل کاملا درست می‌گوید. در پایان روز چهارشنبه، نیروهای اسرائیلی تعدادی سلاح نشان دادند و گفتند که از نیروهای حماس از زیرزمین بیمارستان بدست آورده‌اند و آنها را "خنثی" کرده‌اند (کشته‌اند)، اما اشاره‌ای به مقر فرماندهی و انبار بزرگ سوخت نکردند. حماس می‌گوید اسرائیل دروغ می‌گوید و از اوایل هفته گذشته خواستار اعزام یک گروه بیطرف سازمان ملل برای اثبات حقیقت شده بود که اسرائیل آن را بعلت اعلان شرایط جنگی رد کرده بود. شاهدان در بیمارستان اما می‌گویند ده‌ها تانک و صدها نیروی ویژه اسرائیل شبانه و با چند انفجار در خارج بیمارستان که گردوخاک زیادی را وارد بیمارستان کرد، وارد شدند و تقریبا از همه بازجویی کردند و کل بیمارستان را گشتند، هیچ گلوله‌ای شلیک نشد زیرا هیچ فردی از حماس یا نیروی نظامی آنجا نبود.
پیشتر یک انفجار در حیاط بیمارستان المعدوی باعث مرگ بیش از دویست نفر شده بود که سازمان ملل، خبرنگاران بدون مرز، پزشکان و حماس آن را به اسرائیل نسبت دادند اما بعدا اسرائیل و آمریکا گفتند که این انفجار حاصل عملکرد اشتباه یک موشک خود حماس بوده است. هر دو ادعای اسرائیل و حماس چندین چالش بزرگ دارد. تاکنون اکثر بیمارستان‌های غزه بمباران شده و بیش از نیمی از آنها از کار افتاده‌اند.
 
سخنان کمیسر سازمان ملل
"فیلیپ لازارینی"، کمیسر سازمان ملل گفت: "پس از هفته‌ها هشدار و جیره‌بندی، سوخت آژانس تقریبا تمام شده، انبار اکنون خالی است. این بسیار ساده است. بدون سوخت، عملیات بشردوستانه سازمان ملل در غزه به پایان می‌رسد. بسیاری از مردم رنج خواهند برد و احتمالاً خواهند مرد". تاکنون بیش از یکصد مامور بهداشت سازمان ملل و ده‌ها معلم آن بر اثر بمباران اسرائیل کشته شده‌اند. "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل نیز چندین بار اسرائیل را متهم به کشتار کرده بود که هر دفعه با حمله شدید اسرائیل و آمریکا روبرو شده بود.
 
سخنان کریستینا فریلند
کریستیا فریلند، معاون ترودو نخست وزیر کانادا و وزیر دارایی کشور، امروز چهارشنبه در واکنش به سخنان تند نتانیاهو به ترودو در "ماشوشه" در استان کبک به خبرنگاران گفت: "من فکر می‌کنم همه موافق هستند که وضعیت انسانی در غزه دلخراش است. دیدن تصاویر آنچه در حال رخ دادن است واقعا دشوار است".
تاکنون ۳۵۶ کانادایی و بستگانشان از نوار غزه خارج شده‌اند که ۱۰ نفر از آنها در روز دوشنبه از غزه وارد مصر شدند. اتاوا می‌گوید هنوز ۳۸۶ نفر کانادایی دیگر در تلاش هستند تا از غزه خارج شوند و زمان خروج آنها هنوز مشخص نیست. کانادایی‌ها جزو آخرین گروه‌هایی بودند که خروج آنها از نوار غزه شروع شد. لیست افرادی که از غزه خارج می‌شوند توسط کشورها به اسرائیل ارائه می‌شود و با تایید اسرائیل و سپس مصر، مجوز خروج گرفته و از مرز گذر می‌کنند. آنهایی که وارد مصر می‌شوند باید حداکثر ظرف ۳ روز از آن خارج شوند.
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

به‌روز رسانی: ترودو روز پنجشنبه از اجلاس سانسفرانسیسکو به "بنی گانتز" وزیر سابق دفاع و عضو کابینه جنگ کنونی تلفن کرد و تاکید کرد که "حمایت دیرینه کانادا از اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی همیشه ادامه خواهد داشت" و "حملات تروریستی حماس و استفاده آن از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی را محکوم می‌کند". ترودو همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید "تمام اقدامات ممکن را برای محافظت از غیرنظامیان و به حداقل رساندن تلفات انجام دهد".

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, November 15, 2023 - 19:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به