سیستم رای رتبه‌بندی شده نوعی از سیستم‌های رای "وزن‌دار" به شمار می‌رود که در آنها سعی می‌شود نمایندگان انتخابی به نوعی آیینه‌ای از رای‌های کسب شده باشند
"استیون دل‌دوکا"، رهبر لیبرال‌های انتاریو از مارس ۲۰۲۰ که پس از شکست لیبرال‌ها به رهبری "کاتلین وین" از محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۸ سکان‌دار این حزب شده می‌گوید تغییر سیستم انتخاباتی وعده‌ای ضروری‌ست که باید پس از انتخابات بعدی در انتاریو و سپس در شهرداری‌ها و کانادا اجرایی شود، در غیر اینصورت وی استعفا خواهد داد. در آن انتخابات اگرچه وضعیت رای‌های لیبرال‌ها بد نبود اما به شکست سنگینی انجامید که لیبرال‌ها نه تنها دولت اکثریت را از دست دادند بلکه با بدست آوردن فقط هفت کرسی به مقام سوم رسیدند و حتی عنوان "حزب" را نیز در مجلس از دست دادند. در مجلس انتاریو حزب به گروهی اطلاق می‌شود که حداقل هشت کرسی بدست آورده باشد.
دل‌دوکا که امیدوار است در انتخابات بعدی جای داگ فورد را بگیرد، می‌گوید باید سیستم رأی دهی از حالت کنونی که در آن فقط محبوبیت اول نماینده اول دیده می‌شود و نه میزان محبوبیت کلی همگی نامزدان، تبدیل به رتبه‌بندی شود بطوریکه کرسی‌های مجلس به نامزدهایی برسد که محبوبیت کلی دارند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
در سیستم رایج فعلی که مشهور به "اولین رای" نیز هست می‌گوید کاندیدایی که بیشترین آرا را کسب کند، بدون در نظر گرفتن اینکه توانسته بیش از ۵۰ درصد رای‌ها را به خود اختصاص داده باشد، برنده اعلان می‌شود. در سیستم رای رتبه‌بندی شده، رای‌دهندگان بجای دادن یک رای به یک نفر، نامزدها را به ترتیب مورد علاقه خود رتبه‌بندی می‌کنند و در صورتیکه نامزد حائز بیشترین نتوانسته باشد ۵۰ درصد آرا را کسب نماید؛ با حذف نامزد آخر شده آراء دوم کسانیکه رای اولشان نامزد آخر بوده شمارده می‌شود و به آراء باقی نامزدها افزوده می‌گردد و این روش ادامه می‌یابد تا سرانجام یک نامزد بیش از ۵۰ درصد رای‌ها را دریافت کند.
سیستم رای رتبه‌بندی شده نوعی از سیستم‌های رای "وزن‌دار" به شمار می‌رود که در آنها سعی می‌شود نمایندگان انتخابی به نوعی آیینه‌ای از رای‌های کسب شده باشند. کشورهایی مانند فرانسه، هند و مصر از نوع‌های مختلفی از سیستم‌های رای وزن‌دار استفاده می‌کنند ولی سیستم رای انگلیسی مانند آنچه در انگلستان و کانادا و آمریکا مرسوم است، فقط به رای اول برنده می‌پردازد.
 
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

رهبر لیبرال‌های انتاریو: یا سیستم رای‌گیری انتاریو را عوض می‌کنیم یا استعفا می‌دهم
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
دل‌دوکا قرار است این موضوع را فردا یکشنبه ۱۷ اکتبر در مجمع عمومی عادی سالانه حزب خود اعلان کند؛ متن سخنرانی وی روز شنبه به رسانه‌ها درز کرده است. لیبرال‌ها امیدوارند که در انتخابات انتاریو در ژوئن سال بعد، ۲۰۲۲، وضعیت خود را با این سیستم بهبود ببخشند. او خواهد گفت در صورت پیروزی در انتخابات و نخست وزیر شدن در انتاریو اگر نتواند این اصلاحات انتخاباتی را تا پایان دوره‌اش به انجام برساند از سمت رهبر لیبرال‌ها استعفا می‌دهد. وی معتقد است که می‌تواند متعاقبا این سیستم را بسرعت در انتخابات شهرداری‌ها به کار بگیرد. در متن سخنرانی وی آمده: "گمان می‌کنم می‌دانم که چه فکر می‌کنید، رهبران دیگری وعده‌های زیادی داده اما آنها را عملی نکرده‌اند". اشاره وی جاستین ترودو نخست وزیر کاناداست که در سال ۲۰۱۵ وعده داد که اگر پیروزی انتخابات فدرال باشد، آن انتخابات آخرین انتخابات با سیستم ناعادلانه رای‌گیری قدیمی خواهد بود، اما در نهایت از تغییر آن صرف نظر کرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
دل‌دوکا نوشته: "آرای رتبه‌بندی شده به این معناست که احزاب و رهبران باید برای انتخاب دوم رای‌دهندگان رقابت کنند، بنابراین منطقی نیست که رهبران و احزاب یکدیگر را شیطانی کنند". او در ادامه آورده که به عنوان وزیر سابق کابینه کاتلین وین، او نیز در عدم این تغییر مقصر است و می‌افزاید: "اکنون متوجه شده‌ام که اغلب اوقات، حزبی پر سر و صدا... چیزی جز خنثی کردن آنچه که مردم سعی می‌کنند بگویند را انجام نداده است... حزب‌گرایی پیشرفتی را به همراه نخواهد داشت و شعار دادن به نتیجه ختم نمی‌شود". وی اشاره کرده که متعهد می‌شود که یک پروژه آزمایشی را برای بررسی امکان‌سنجی فقط چهار روز کار در یک هفته، و نیز پروژه آزمایشی تضمین حداقل میزان درآمد هر نفر را که توسط کاتلین وین معرفی و توسط فورد لغو شد را دوباره راه‌اندازی کند. هر دوی این پروژه‌ها از پیشنهادات و طرح‌های قدیمی حزب نیودموکرات نیز هستند.
 
سیستم رای رتبه‌بندی شده در انتاریو
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

دولت محافظه‌کار فورد سال گذشته پیشنهاد سیستم رای دهی رتبه‌بندی در انتخابات شهرداری‌ها را رد کرد. فورد که خودش با استفاده از رای رتبه‌بندی شده به رهبریت حزب محافظه‌کار انتاریو رسیده می‌گوید که سیستم رای رتبه‌بندی شده باعث سردرگمی رای‌دهندگان می‌شود و سیاست رای دوم و چندم را موجب می‌شود. شهر لندن انتاریو اولین شهرداری در این استان است که از سیستم رای رتبه‌بندی شده در انتخابات ۲۰۱۸ استفاده کرده است. چندین شهرداری دیگر نیز اکنون در حال بررسی این سیستم هستند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, October 16, 2021 - 09:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به