این واقعیت که کانادا در سواحل شرقی و غربی ذخایر بزرگ گاز و نفت دارد اما فاقد زیرساخت‌های لازم ‌برای تامین نیازهای داخلی و نیز دستیابی به بازارهای جهانی‌ست
"اولاف شولز" صدراعظم آلمان که از روز یکشنبه برای یک دیدار دو روزه به کانادا آمد، با امضاء یک قرارداد گازی و نفتی چهارشنبه صبح کانادا را به مقصد نروژ ترک کرد. شولز یک قرارداد دیگر در سرمایه‌گذاری در سوخت هیدروژنی و سپس خرید آن از کانادا نیز امضاء کرده است.
شولز در فرودگاه با استقبال "کریستینا فریلند" وزیر دارایی و معاون اوکراینی‌تبار "جاستین ترودو" مواجه شد و آمده بود تا در همین تابستان، تکلیف زمستان بی‌گاز کشورش را که در پی حمله روسیه به اوکراین همراه با اروپا در افق دارد روشن کند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
جدیدترین جوک سه دلیله کانادایی‌ها: کانادا قرارداد صادرات گاز و نفتی را با آلمان امضاء کرد که ندارد!
پس از تحریم‌های روسیه در اروپا، روسیه از حجم فروش گاز طبیعی خود به اروپا کاست و خواست تا اروپائیان پول گاز را به روبل و پیش‌پیش به حساب بانک مرکزی روسیه واریز کنند که در غیر اینصورت گاز آنها را قطع خواهد کرد. در نتیجه گاز استونی قطع شد و آلمانی‌ها با زمستانی سخت و سرد و همچنین افزایش قیمت انرژی و سهمیه بندی ‌برای گرم کردن خانه‌های خود روبرو هستند. ارزش روبل که پس از حمله روسیه افت کرده بود، طی چندین هفته، حتی تا بیش از ۲۰% بالاتر از قبل از حمله افزایش یافت و ارزش یورو تا زیر دلار سقوط کرد. شولز برای تامین گاز پس از کانادا رهسپار نروژی است که اکنون تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به اروپا شده و نیم نگاهی نیز به قطر و ایران دارد. در پایان این مسافرت با افتخار اعلان شد که دو کشور کانادا و آلمان قراردادهای بزرگ گاز و نفت بین دو کشور را امضاء کردند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

اما در کانادا، ترودو نمی‌تواند چیزی را که خودش به شدت به آن نیاز دارد، یعنی گاز، را به شولز بدهد.‌ ‌با اینکه کانادا پنجمین تولیدکننده بزرگ و ششمین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است، اما مشکلی که ‌دولت ترودو با آن مواجه است‌، این است که کانادا نه تنها برای مصارف داخلی خود گازکشی کافی ندارد بلکه حتی راهی برای صادرات مستقیم گاز طبیعی به اروپا را هم ندارد. حداکثر کاری که کانادا در کوتاه‌مدت می‌تواند انجام دهد‌، افزایش محموله‌های گاز طبیعی مایع به ایالات متحده است که تنها بازار خارجی کاناداست تا بتواند پس از تغییراتی اندک، آنرا در تانکرهای آمریکایی کرده و به اروپا بفرستد، به سه دلیل:
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
اول اینکه کانادا فاقد خطوط لوله و پایانه‌های صادرات گاز طبیعی مایع (موسوم به ال‌ان‌جی) است که به همین دلیل ما مجبوریم گاز طبیعی خود را حتی بدتر از نفت، با تخفیف بسیار هنگفتی به آمریکایی‌ها بفروشیم که سالانه ۹ بیلیون دلار برای اقتصادمان ضرر دارد؛ دوم اینکه گاز طبیعی ما در مقایسه با گازهای طبیعی روسیه و نروژ کمی متفاوت است که آلمان زیرساخت‌های لازمه برای تغییرات آنرا ندارد و از این نظر نیز مجبوریم دوباره به آمریکا متکی شویم؛ و سوم اینکه کانادا خودش در شرق وارد کننده گاز طبیعی است! این در حالی‌ست که فریلند امروز گفت کانادا برای حمایت از اروپا تولید گاز و نفتش را "افزایش" داده ولی نگفت این افزایش چگونه می‌تواند به اروپا یا آلمان برسد.

وضعیت خراب نفت

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
اما جالب اینجاست که حکایت گاز تنها حکایت گریه‌آور نیست بلکه وضعیت نفت هم بدتر از بد است؛ کانادا چهارمین تولیدکننده بزرگ و سومین صادرکننده نفت خام در جهان است، اما برای کمک نفتی به اروپا در کوتاه مدت که پیشتر روسیه نفتش را تامین می‌کرد‌، مجبوریم حتی نفت خودمان را با نفتکش به ایالات متحده صادر کنیم.‌‌ در زمینه پتروشیمی وضع بدتر هم می‌شود زیرا کانادا تقریبا هیچ صنعت پتروشیمی و پالایش جدید و یا کارآیی ندارد و حتی نیازهای روزانه خود را از آمریکا وارد می‌کند. کلیه این مشکلات در نفت باعث می‌شود کانادا سالیانه بیلیون‌ها دلار نفتش را، زیر قیمت بازار به تنها خریدارش یعنی آمریکا بفروشد و حداقل ۱۵ بیلیون دلار از دست بدهد. وضعیت آنقدر بد است که ما با داشتن ذخایر عظیم نفت، در شرق کشور از عربستان نفت خام بالاتر از قیمت بازار می‌خریم، لوله‌کشی خطوط نفتی جنوبی، شرقی و غربی کشور که برای تامین مایحتاج امروزی ما ضروری‌ست لغو یا مسدود شده‌اند و پالایشگاه‌های بسیار قدیمی ما نیز بطور ناشناخته و عجیبی برای ماه‌ها از کار می‌افتند.

نفت و گاز، از امروز تا آینده
اگر کانادا توانایی حمل مستقیم گاز طبیعی مایع به اروپا را داشت، نه تنها از منظر اقتصادی، بلکه از منظر زیست محیطی نیز برای خودش و دنیا بهتر می‌شد. اتحادیه اروپا و کشورهای جی ۷ اخیرا گاز طبیعی را به عنوان یک انرژی سبز طبقه‌بندی کرده‌اند به‌ویژه زمانی که جایگزین برق بدست آمده از سوزاندن زغال‌سنگ در نیروگاه‌های اروپایی و چینی می‌شود، زیرا گاز طبیعی در هنگام سوختن حدود نصف زغال‌سنگ کربن منتشر می‌کند.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

این واقعیت که کانادا در سواحل شرقی و غربی خود دارای ذخایر بزرگ گاز و نفت است اما فاقد زیرساخت‌های لازم ‌برای دستیابی به بازارهای جهانی است، دلیلی برای شروع نکردن کار از هم اکنون نیست، زیرا همه سود داشتن این منابع به جیب آمریکا می‌رود. در نفت، ونزوئلا، عربستان، کانادا، ایران و عراق بزرگترین منابع و در گاز روسیه، ایران، قطر، آمریکا و عربستان، پنج کشور بزرگ دارنده ذخایر جهان هستند. همانطور که رویدادهای اخیر ‌تایید کرده‌اند، انرژی فسیلی همچنان برای چندین دهه آینده در سطح بین‌المللی مورد نیاز خواهند بود و کانادا نمی‌تواند در حاشیه بماند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Thursday, August 25, 2022 - 05:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به