منگ پس از دادگاه از همه، از جمله دادگاه و سیستم قضایی کانادا تشکر کرد
پس از نزدیک به سه سال طناب‌کشی و تیرگی روابط بین کانادا، چین و آمریکا، دستگیری مدیر ارشد هوآوی در کانادا و دو کانادایی در چین، اخراج "مک کالم" سفیر و سیاستمدار درجه اول کانادایی در چین توسط ترودو، سرانجام منگ وانژو با یک توافقنامه، بی‌گناه اعلان و آزاد شد. طبق سند امروز دادگاه، منگ وانژو، مدیر شرکت فناوری چینی هوآوی دیگر به آمریکا تحویل داده نمی‌شود و پرونده استرداد او مختومه گشته و وی رسما آزاد است که برود. دادگاه تجدید نظر قرار بود که بزودی رای خود را درباره اعتراض وکلای منگ به آنچه آنها عملکرد‌های غیرقانونی کانادا و اتهامات نادرست آمریکا می‌گویند صادر کند. اما پیش از اتمام دادگاه و در هفته پیش، آمریکا پیشنهاد مصالحه در خارج دادگاه را به وکلای منگ ارائه کرد. مذاکرات میان این وکلا امروز به نتیجه رسید و دادگاه دو طرف را فرا خواند و برگه مصالحه را امضاء شده از آنها تحویل گرفت. محتوای این مصالحه بجز چند اظهار کوتاه آمریکا، هنوز اعلان نشده است.
آخرین خبر پس از انتشار: منگ امروز و فقط چند ساعت پس از آزادی با یک پرواز اختصاصی کانادا را ترک کرد و به محض خروج او، دو مایکل نیز به همراه سفیر کانادا در چین، از چین با یک پرواز خارج شدند. چین می‌گوید این دو نفر را به واسطه بیماری آنها با قرار وثیقه آزاد کرده است و اگر آنها شرایط وثیقه را زیر پا بگذارند دوباره آنها را برای دادگاه احضار خواهد کرد. این اتفاق در ساعت ۷:۳۰ شب اتفاق افتاد و یک ساعت پس از آن نیز جاستین ترودو هر دوی این قضایا را تایید کرد. افراد آگاه می‌گویند این توافق بین آمریکا و چین صورت گرفته است. ترودو نیز از خانواده‌ها، کانادایی‌ها و متحدین کانادا تشکر کرد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
دادگاه کانادا: منگ وانژو مدیر هوآوی "بی‌گناه" و بدون استرداد به آمریکا، آزاد است؛ منگ به چین رفت و دو مایکل نیز به کانادا بازگشتند
طبق این توافق، منگ در مقابل حداقل ۱۳ اتهام، از جمله اتهامات متعدد کلاهبرداری و شکستن تحریم‌های ایران، اعلان بی‌گناهی کرد و دادستان‌هایی آمریکایی همه آنها را پذیرفتند. "دیوید کسلر" وکیل دفتر دادستانی ایالات متحده در منطقه شرقی نیویورک امروز به دادگاه گفت که قرارداد منع تعقیب "شرطی" منگ، چهار سال یعنی از زمان دستگیری او در ۱ دسامبر ۲۰۱۸ آغاز شده و تا ۱ دسامبر ۲۰۲۲ طول خواهد کشید. این قرار قسمتی از معاهده و توافقنامه عمومی نشده خارج از دادگاه بود که اکنون دادگاه آنرا بعنوان نتیجه مختومه دادگاه و رضایت طرفین پذیرفته است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

کسلر گفت اگر منگ به تعهدات خود طبق این توافقنامه عمل کند، ایالات متحده در پایان دوره تعویق، اتهامات علیه او را کاملا کنار خواهد گذاشت و اگر به تعهداتش پابند نباشد همچنان می‌تواند پیگرد قانونی را پیگیری کند. وی افزود پس از موافقت امروز، آمریکا به سرعت به وزیر دادگستری کانادا می‌گوید که درخواست استرداد را پس می‌گیرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
آنچه فعلا از این موافقتنامه اعلان شده اینست که منگ می‌پذیرد به یک بانک گفته که شرکتی با فعالیت در ایران تحریم‌های آمریکا را شکسته بوده "شریک محلی" هواوی است، در حالی که در واقع یک شرکت زیرمجموعه هوآوی بوده است. هیچکدام از طرف‌ها توضیحی از دیگر ۱۲ اتهام آمریکا علیه منگ ارائه نداده‌اند اما "نیکول بوکمان" سرپرست دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: "منگ در واقع با پذیرفتن توافق منع تعقیب مسئولیت اجرای طرح کلاهبرداری از یک بانک را به عهده گرفته است". اما آنچه در دادگاه ثبت شده اعلان بی‌گناهی منگ و تایید آن با امضاء آمریکا و سپس آزادی کامل او طبق بیانیه رسمی وزارت دادگستری‌ست.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
به روز رسانی: دو روز پس از آزادی منگ به گزارش رویترز، "چارلز استیلمن" یکی دیگر از وکلای دفاعی دادگاه عالی نیویورک گفت: "اعتراف مدیر ارشد مالی هوآوی مبنی بر اینکه وی بانک را در مورد معاملات تجاری این شرکت در ایران گمراه کرده، به احتمال زیاد هیچ کمک به ایالات متحده در بازگشایی و تحت تعقیب قرار دادن پرونده منگ نخواهد کرد". به گفته کارشناسان استفاده از این جمله در برابر هواوی برای دادستان ها اگر غیرممکن نباشد بسیار بسیار دشوار خواهد بود زیرا هواوی به احتمال زیاد خواهد گفت آنچه که او اعتراف کرده ناشی از فشار برای اخاذی و یا حتی ساختگی بوده و چنین موضوعی اغلب در شرایط دشوار دادگاه، محکمه‌پسند است.
 
در دادگاه چه گذشت؟
منگ، مدیر مالی ۴۹ ساله هواوی امروز جمعه بعدازظهر به دادگاه بریتیش کلمبیا رفت تا حکم نهایی را بگیرد. "هدر هولمز"، رئیس دادگاه عالی دیوان عالی کانادا، رسما دادگاه کانادایی این محاکمه را خاتمه داد و حکمی مبنی بر رد درخواست استرداد ایالات متحده و آزادی منگ را در جلسه‌ای که کمتر از ۱۵ دقیقه به طول انجامید امضا کرد. هولمز به منگ گفت: "شما در طول دادرسی همکاری خوبی داشتید و مودب بودید و دادگاه از شما قدردانی و تشکر می‌کند". وزارت دادگستری فدرال کانادا نیز در بیانیه‌ای که عصر امروز منتشر شد چنین تایید کرد: "منگ وانژو آزاد است که کانادا را ترک کند. کانادا یک کشور قانونمند است. منگ وانژو مطابق قوانین کانادا از روند عادلانه‌ای در دادگاه برخوردار شد. این نشان دهنده استقلال سیستم قضایی کانادا است".
"مارک جی لسکو"، سرپرست دادگستری آمریکا نیز گفت: "ما از وزارت دادگستری کانادا به دلیل تلاش اختصاصی در زمینه استرداد منگ و پایبندی دائمی به حاکمیت قانون بسیار سپاسگزاریم". همگی دادستان‌های ایالات متحده نیز سیستم قضایی کانادا را به دلیل تعهد به روند قانونی مورد ستایش قرار می‌دهند.
 
منگ پس از دادگاه چه گفت؟
اول از همه می‌خواهم از همه آنهایی که به پرونده من مربوط بودند، تشکر کنم، از قاضی ارشد "هولمز" که طی این دادرسی حضور داشت؛ من همچنین از تیم حقوقی دفاعی خود بخاطر حرفه‌ای بودنشان تشکر می‌کنم، و نیز دولت کانادا که قانون را اجرا کرد.. از مردم کانادا و دوستان و رسانه‌ها برای حمایت‌هایشان. از ناراحتی‌هایی که بوجود آمد متاسفم. از کسانیکه در زمان سخت دست کمک به سویم دراز کردند سپاسگزارم، محبت شما برای همیشه به یادم خواهد ماند. می‌خواهم حق‌شناسی خالصانه خود را بخاطر حمایت‌های همیشگی تقدیم سفارت چین در کانادا کنم. من به وکلایم که خود را وقف من کردند افتخار می‌کنم و نیز همه وابستگان و نهایتا خانواده و دوستان و هر کسی که به من توجه و مراقبت نشان دادند می‌گویم: سپاسگزارم".
وی افزود: "در سه سال اخیر زندگی من زیر و رو شده بود، بعنوان یک مادر، همسر و مدیر اجرایی یک کمپانی اوقاتی به هم پیچیده داشتم، اما معتقدم پشت هر ابری نوری وجود دارد. این تجربه فوق‌العاده گرانبهایی در زندگیم بود. هرگز همه آن احساساتی که مردم زمانیکه مقابل دیوار قرار داشتم به من ارزانی کردند، را فراموش نمی‌کنم".
 
مختصر کامل بازداشت و دادگاه منگ
منگ در ۱ دسامبر ۲۰۱۸ در فرودگاه بین‌المللی ونكوور طی عملیاتی توسط نیروهای کانادایی، بنا به درخواست استرداد ایالات متحده برای نقض تحریم‌های ایران دستگیر شد. منگ علاوه بر شهروندی چین، شهروندی کانادا را نیز دارد و در حال برگشت به چین از یک سمینار بود که برای بازرسی گمرکی از هواپیمای شخصی خود به بیرون آورده و دستگیر گشت. منگ در این رابطه می‌گوید که وقتی به او علت دستگیری‌اش گفته شد، او گفته آیا شما می‌خواهید مرا بخاطر اتهام ثابت نشده یک کشور {آمریکا} در رابطه با یک کشور دیگر {ایران} به واسطه حضورم در محل کارم {چین}، در یک کشور دیگر {کانادا} دستگیر کنید؟ پس از دستگیری، پسوردها و کلیه دستگاه‌های الکترونیک او از وی گرفته و به اف‌بی‌آی سپرده شد و آمریکا در میان دادگاه ۱۲ اتهام دیگر از جمله دزدی، کلاهبرداری، فساد، دروغگویی و به خطر انداختن یک بانک با اعلان نادرست را به پرونده منگ افزودند که قاضی آنها را پذیرفت.
منگ دادگاه اولیه را باخت و پس از آن بود که وکلای منگ درخواست تجدید نظر و دیدن اسناد آمریکا را کردند که تجدید نظر پذیرفته ولی دیدن اسناد رد شد. مهمترین سند علیه منگ یک فایل "پاورپوینت" روی لپ‌تاپ است که گفته می‌شود تیم منگ آنرا برای ترغیب بانک "اچ‌اس‌بی‌سی" هنگ‌کنگ در آگوست ۲۰۱۳ برای سرمایه‌گذاری در شرکتی که به ایران خدمات شبکه موبایل ارائه می‌کند، داده و گفته این شرکت قسمتی از هوآوی‌ست تا هوآوی بزرگ‌تر دیده شود و بانک به هوآوی اعتبارات لازمه برای سرمایه‌گذاری را ارائه دهد، بدون آنکه اشاره‌ای به ارتباطش با ایران داشته باشد. این فایل از طریق یک عضو بانک که در جلسه حضور نداشته در اختیار آمریکا قرار گرفته است.
وکلای منگ در دادگاه تجدید نظر با اشاره به عملیات غیرقانونی کانادا خواستار شهادت افسران کانادایی شدند که افسران اصلی از شهادت دادن طفره رفتند. بنا به استدلال وکلای منگ، چگونگی گرفتن پسوردهای منگ و رد آن به آمریکا نیز غیرقانونی بوده و بعلاوه اینکه وکلا گفتند نمی‌توانند با وجود سیاه بودن اسناد آمریکا بعلل امنیتی در دادگاه از وی دفاع کنند. پس از این اظهارات وکلا، درخواست درج چند سند دفاعی در رد ادعاهای آمریکا به دادگاه را ارائه کردند که رد شد. پس از آن بود که دادگاه چندین جلسه را صرف ادعاهای وکلای دو طرف کرد و گفت که حکم نهایی را خواهد داد. جزئیات این موضوع بطور قطره‌چکانی به رسانه‌ها درز کرده است.
 
بازداشت کانادایی‌ها در چین
چند روز بعد از دستگیری منگ، "مایکل اسپاور" و "مایکل کووریگ" کانادایی در چین بازداشت شدند که به عنوان اقدامی تلافی جویانه توسط پکن علیه کانادا تلقی می‌شود. هر دو نفر به جاسوسی متهم شدند. اسپاور به ۱۱ سال زندان محکوم شد ولی کووریگ هنوز محکوم نشده و منتظر اعلان نتیجه دادگاه است که در ماه مارس به پایان رسید. "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا این اتهامات را "جعلی" خوانده است. چین مدتهاست اصرار دارد که پرونده‌های اسپاور و کووریگ با پرونده منگ ارتباطی ندارد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

"کالین روبرتسون" که یک دیپلمات سابق کانادا در چین بوده، پیشتر گفته بود که این دو به هم مرتبطند و در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌سی گفته بود: "{روزی می‌رسد} که منگ وانژو دادگاهش تمام می‌شود و بعد می‌بینیم که دو مایکل به کانادا بازگردانده می‌شوند، البته من انتظار ندارم که این اتفاق دقیقا طی چند روز پس از آن رخ دهد". وی می‌افزاید: "اکنون مذاکره {بین آمریکا و چین} با مشارکت کانادا در جریان است اما عمدتا بین ایالات متحده و چین خواهد بود".

به روز رسانی: همزمان با خروج منگ از کانادا، دو مایکل نیز از چین خارج شدند. نکات ریز گفتنی:

  • کانادا برنامه داشت اول به هواپیمای خصوصی منگ حمله و او را دستگیر کند، اما با هماهنگی با برخی اشخاص این برنامه به پایین کشیدن منگ به بهانه گمرکات و دستگیری او در منطقه تحویل چمدان تغییر یافت.
  • ماموران کانادایی بدون اینکه به منگ بگویند بعلت اتهام به یک جرم دستگیر می‌شود، در ابتدا از او پسوردها و همه دستگاه‌های الکترونیکی و نیز بارش را گرفتند. همه مدارک منگ با برنامه‌ریزی قبلی بلافاصله تحویل آمریکا داده شد.
  • مک‌کالم سفیر کانادا در چین گفته بود منگ حتما دفاعیات محکمی از خود دارد. دولت کانادا مک‌کالم را مجبور به استعفا کرد. مک‌کالم اکنون برای یک شرکت چینی کار می‌کند.
  • منگ با ۱۰ میلیون دلار وثیقه نقدی و با پابند الکترونیکی به حصر خانگی رفت.
  • یکی از دو کانادایی دستگیر شده در چین قبلا دیپلمات بوده است و هیچکدام برای ماه‌ها اتهامشان به اطلاعشان رسانده نشده بود. آگاهان معتقدند دستگیری دو مایکل در چین دقیقا در مقابل منگ بوده است.
  • چین چندین هفته جلوی ارتباط کنسولی و خانوادگی با دو مایکل را سد کرده بود.
  • چین از خرید برخی اقلام مانند اقلام کشاورزی (تخم کانولا) و گوشت سر باز زد و قیمت جهانی آنها را هم کاهش داد.
  • وکلای منگ پس از دستگیری او کانادا را بعلت "زیر پا گذاشتن حق شهروندی" منگ سو کرده بودند. منگ شهروند کانادا هم هست.
  • کانادا و کشورهای متحدش خرید کلیه دستگاه‌های هوآوی را ممنوع کردند. هوآوی بعد از اپل بزرگترین شرکت فن‌آوری موبایل جهان است. رئیس شرکت گفت آمریکا و متحدینش نمی‌توانند جلوی رشد هوآوی را بگیرند.
  • آمریکا ۲۳ اتهام دیگر علیه منگ را در میانه دادگاه به پرونده افزود که ۹۴% مدارکش سیاه شده بودند. قاضی کانادایی همه را پذیرفت. آمریکا خود بعدها ۱۰ اتهام را بدون بررسی در جریان دادگاه کنار گذاشت.
  • دادگاه اجازه پاک شدن سیاه شدگی مدارک آمریکا برای دفاعیات منگ را رد کرد و مدارک وکلای منگ در میانه دادگاه را نپذیرفت و گفت منگ بجز یک مورد از طریق نامه اجازه دادن مدارک را ندارد.
  • شاهدان اصلی برنامه‌ریزی و انجام بازداشت منگ در دادگاه حاضر نشدند. یک شاهد خود را بازنشسته کرده و به آمریکا رفته است.
  • یک شاهد می‌گوید یادش نمی‌آید اطلاعات منگ اصلا به آمریکا داده شده باشد و گفت نمی‌داد رئیسش به چه علت اطلاعات منگ را می‌خواسته و فکر نمی‌کرده برای جمع‌آوری اطلاعات منگ و فرستادن آنها به آمریکا نیاز به حکم دادگاه باشد.
  • دادگاه مایکل اسپوور را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد. دادگاه یک مایکل دیگر آغاز شد.
  • وکلای منگ در دفاعیات نهایی دادگاه تجدید نظر، اتهامات و مدارک آمریکا را "دارای نقص‌های مهلک" عنوان کردند و کانادا را به نقض حقوق منگ در زمان دستگیری.
  • قرار بود حکم دادگاه استرداد ۲۱ اکتبر صادر شود.
  • هنوز حکمی علیه مایک کوریگ صادر نشده بود که وی همراه مایک اسپوور با یک پرواز از چین خارج شد.
  • آگاهان می‌گویند ترودو و بایدن بارها در این زمینه با هم صحبت و همکاری کرده‌اند و این اتفاق نتیجه یک توافق میانه دولت‌های آمریکا و چین بوده است.
  • منگ مانند یک قهرمان ملی وارد چین شد و دو مایکل مورد استقبال جاستین ترودو در فرودگاه کلگری قرار گرفتند.
  • هر دو کشور آمریکا و چین تاکید می‌کنند که این آزادی‌ها نتیجه معامله بین دو کشور و تاخت زدن زندانیان و مبادله نبوده است.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, September 24, 2021 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به