کمی بیش از ۲۳% واردات کانادا از چین است بطوریکه این کشور جایگاه دوم را بین صادرکنندگان به کانادا دارد
داده‌های آمار کانادا نشان می‌دهد که‌ تجارت بین چین و کانادا در سال ۲۰۲۲، برای اولین بار از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و به سطح یک رکورد تازه رسید‌.
این در حالی‌ست که کانادا اخیرا درباره بالن‌های هواشناسی چینی و نیز انتخابات، چین را متهم به دست‌اندازی کرده و موضع سختی گرفته است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
 
دشمنی یا دوستی؟ واردات کانادا از چین ۲۳% شد و باز هم رکورد شکست
داده‌های آمار کانادا نشان می‌دهد که کانادا در سال گذشته معادل ۱۰۰,۰۲۷,۹۶۸,۰۰۰ دلار کالا از چین وارد کرده است که نسبت به واردات در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۸۶ میلیارد دلار، ۱۶ درصد افزایش داشته است. بزرگترین دسته واردات در سال ۲۰۲۲، کالاهای مصرفی به ارزش ۳۱ میلیارد دلار بوده است و پس از آن تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی به ارزش ۲۸ میلیارد دلار قرار دارند. داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات کانادا به چین نیز به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است و معادل ۲۷.۹ میلیارد دلار می‌باشد، که پس از رکود ناشی از دستگیری "منگ وانژو" مدیر اجرایی چینی "هوآوی" در کانادا و بازداشت "مایکل اسپاور" و "مایکل کوریگ" کانادایی در چین در سال ۲۰۱۸، در حال بهبودی است. واردات کانادا از چین اکنون بیش از دو برابر پیش از کروناست.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
این ارقام نشان می‌دهند که تراز تجاری دو کشور بصورت ۲۷% به نفع کانادا و ۷۳% به نفع چین است. چین دومین شریک تجاری کانادا پس از ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. آمریکا به تنهایی طرف ۷۳% تجارت خارجی کاناداست و پس از آن چین با ۴.۸%، و سپس انگلستان با ۳.۸% قرار دارند. این در حالی‌ست که از نظر واردات، ۴۸% واردات کشور از آمریکاست، چین با ۲۳% جایگاه دوم و مکزیک با ۱۴% در جایگاه سوم قرار دارد. در مقام مقایسه، ایران نیز ۳۰% وارداتش از چین است. اما از نظر چین، کانادا در رتبه هفدهم تجاری با این کشور قرار دارد و بزرگترین شریک تجاری چین نیز آمریکاست. چین در سال گذشته ممنوعیت سه ساله "کانولای" کانادایی را، پس از دستگیری "منگ" که از آن زمان به چین بازگشته بود، لغو کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
از سوی دیگر این آمار در بحبوحه ادعا‌ی مداخله چین در انتخابات کانادا و تایید دولت مبنی بر عملیات جاسوسی چین که تنش‌ها بین اتاوا و پکن را بالا برده، منتشر می‌شود. اقتصاددانان و دیگران می‌گویند که کسب‌وکارها بین دو کشور فراتر از تنش‌های سیاسی رفته و در دنیای اقتصاد همانطور که میزان تقاضا افزایش می‌یابد، واردات بین دو کشور به ویژه کانادا افزایش یافته است. "جیمز براندر"، استاد اقتصاد در دانشکده بازرگانی "سادر" در دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: "در حالیکه سیاست‌های دولت بر خلاف این امر را نشان می‌دهد (مانند مواردی که در حال حاضر تجارت با روسیه را محدود می‌کنند)، شرکت‌های تجاری سیاست را در اولویت خود قرار نخواهند داد. بله، ‌البته تنش‌هایی وجود دارد اما جریان‌های اقتصادی و تجاری و به‌طور کلی فعالیت‌های اقتصادی، چندان تحت تاثیر تنش‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه ‌خط مشی و سیاستی صریح و روشن در مورد آن (مانند تحریم) وجود داشته باشد‌".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
 
آیا کانادا و چین بدنبال جایگزین برای یکدیگر هستند؟
"آناستازیا اوفیمتسوا"، مدیر برنامه در "بنیاد آسیا و اقیانوسیه کانادا"، گفت:‌ "اگرچه اقتصاد و سیاست به یگدیگر بسیار گره خورده‌اند‌، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا آنها با هم همسو شوند. ‌در این بین، کسب و کارها از پویایی تجارت جهانی تبعیت خواهند کرد و به دنبال راه‌حل‌های مقرون به‌صرفه خواهند بود. به‌طور بالقوه ممکن است که ما در آینده‌ تغییراتی را در تجارت‌ مشاهده کنیم، ممکن است میزان آن کاهش یابد، اما هنوز هم نیاز است تا در مورد همه عواملی که کسب و کارها هنگام تصمیم‌گیری در نظر می‌گیرند، محتاط باشیم".‌
آناستازیا می‌گوید: "‌یافتن جایگزین‌هایی برای چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، برای کسب و کارها آسان نیست. علیرغم اینکه بسیاری از کشورها پس از همه‌گیری می‌گویند که‌ ما می‌خواهیم تا ساختار زنجیره تامین کمکی و جایگزینی را نیز داشته باشیم، اگر کسب و کار شما راه‌اندازی شده باشد، تعویض آن پُرهزینه، دشوار و زمان‌بَر است". "دانیل ترفلر"، اقتصاددان در دانشگاه تورنتو نیز می‌گوید:‌ "زنجیره تامین تولید به راحتی قابل جابجایی نیست و انجام این کار ‌در یک دوره کوتاه دو، سه و یا چهار ساله دشوار و غیرممکن است"‌.
هفته گذشته، کنسولگری چین در ونکوور گزارش رسانه‌ها مبنی بر تلاش‌ چین ‌برای برکناری نامزدهای انتخابات فدرال کانادا که با پکن روابطی غیردوستانه دارند،‌ را ‌‌رد کرد و گفت که این گزارش‌ها در پی ‌لکه‌دار و بی‌اعتبار‌ کردن چین هستند.
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

در همین حال، وزارت دفاع و نیروهای مسلح کانادا نیز هفته گذشته گفتند که از تلاش‌های اخیر چین برای انجام عملیات‌های جاسوسی در حریم هوایی و آب‌های کانادا مطلع هستند. دیروز نیز دولت کانادا استفاده از "تیک تاک" را به ظن دزدی اطلاعات، روی تلفن‌های همراه دولتی کانادا ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید:


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, February 28, 2023 - 06:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به