کل این توافقنامه هنوز افشا نشده است
مقامات قطر که میانجیگری مذاکرات را برعهده داشته و همچنین ایالات متحده، اسرائیل و حماس از چند روز پیش گفته بودند که چنین توافقی قریب الوقوع است. "ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه قطر گفت: "پیشنهاد توافق آزادسازی گروگان‌ها در ساعات اولیه روز سه‌شنبه به اسرائیل تحویل داده شد و افزود: "دولت قطر منتظر نتیجه رای دولت اسرائیل در مورد این پیشنهاد است". چند ساعت بعد اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفت ولی "بنجامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل برای رسیدن به چنین توافقی از میانجیگری آمریکا تشکر کرد و سخنی از قطر به میان نیاورد. پس از تصویب و تایید این توافقنامه توسط حماس و اسرائیل، قرار بود زمان آغاز آن را قطر اعلان کند که حماس می‌گوید از ساعت ۱۰ بامداد پنج‌شنبه به وقت محلی اجرایی می‌شود.
به‌روزرسانی: این توافق با یک روز تاخیر در ۱۰ بامداد جمعه آغاز شد. در اولین روز و طبق موافقتنامه، ۳۹ فلسطینی شامل ۲۴ زن و ۱۵ نوجوان آزاد شدند، از آن سو نیز ۱۳ اسرائیلی آزاد شدند. در حالیکه اسرائیل در موافقتنامه خواستار مبادله با شهروندانی شده بود که "فقط اسرائیلی" هستند، اما حماس علاوه بر این سیزده فقط اسرائیلی، ۱۰ تایلندی ۱ فلیپینی را نیز آزاد کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
AGTA HomeCare Hiring Mobility Service Toronto Canada استخدام
 
ریز و کامل توافقنامه اسرائیل و حماس با ۸ بند برای آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها و اسرایشان، با میانجیگری قطر
در حالیکه پیشنهاد این توافق از قطر، جائی که تعدادی از رهبران حماس در آن هستند آمده، نتانیاهو پیش از دیدار با اعضاء دولت خود، با کابینه جنگ و نیز امنیت ملی درباره این توافق دیدار کرد و سپس آن را برای تصویب به مجلس اسرائیل موسوم به کنست برد. علیرغم ابراز مخالفت قبلی با این توافق، این توافق در کنست با اکثریت آراء تصویب شد بطوریکه حتی حزب راست افراطی "صهیونیسم مذهبی" نیز به آن رای مثبت داد و تنها اعضای جناح "اوتزما یهودیت" به رهبری وزیر امنیت ملی "ایتامار بن گویر" به آن رای منفی دادند. کلیه بندهای این توافقنامه که تاکنون افشا شده شامل بندهای زیر است:

  1. حماس ۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ سال که احتمالا ۳۰ کودک، ۸ مادر و ۱۲ زن احتمالا مسن را در مدت ۴ روز آزاد خواهد کرد و در این مدت درگیری‌ها متوقف خواهد شد. گروه‌های ۱۲ تا ۱۳ نفری آنها در روز آزاد می‌شوند. حماس گفته است که ۲۱۰ اسیر از حدود ۲۴۰ اسیرش در ماه گذشته را در اختیار دارد که شامل حدود ۴۰ کودک می‌شود. ابتدا قرار است حماس اسرا را به صلیب سرخ تحویل دهد و پس از آن صلیب سرخ این گروگان‌ها را به نمایندگان اسرائیل تحویل می‌دهند.
  2. اسرائیل نیز ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل اسیر نگه‌داشته‌اند را آزاد می‌کند. اسرائیل می‌گوید حدود ۶,۰۰۰ مجرم فلسطینی در زندان دارد.
  3. دو طرف توافق کرده‌اند که تمام درگیری‌ها به مدت ۴ روز متوقف می‌شوند و اسرائیل توافق کرده که در این مدت هیچ‌کسی در غزه مورد حمله قرار نگیرد یا دستگیر نشود. کلیه حملات زمینی و دریایی اسرائیل و حماس در طول این مدت کاملا ممنوع خواهد بود. همه نوع حملات هوایی نیز در طول این ۴ روز به طور کامل در جنوب غزه متوقف می‌شود و در شمال غزه نیز تنها به مدت ۶ ساعت در روز، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر قابل انجام در شمال غزه خواهد بود.
  4. روزانه ۳۰۰ کامیون از کمک‌های بشردوستانه که شامل سوخت نیز می‌شود، مجاز به عبور از مرز رفح و سپس حمل به تمام مناطق غزه خواهد بود.
  5. سازمان ملل، صلیب سرخ و هلال احمر می‌توانند به کمک بیمارستان‌ها بروند، همچنین صلیب سرخ می‌تواند به اسرایی که بعنوان گروگان در غزه باقی خواهند ماند و شامل این جابجایی نمی‌شوند، کمک‌های دارویی و درمانی برسانند.
  6. قبل از اجرای این توافقنامه، یک دوره انتظار ۲۴ ساعته وجود خواهد داشت تا به شهروندان اسرائیلی این فرصت داده شود که از دادگاه عالی درخواست کنند مانع از آزادی اسرای فلسطینی شوند.
  7. حماس برای یافتن مکان برخی از گروگان‌ها به توقف در جنگ نیاز دارد، به این معنی که آنها ممکن است بتوانند زنان و کودکان بیشتری را شناسایی و جمع‌آوری کنند و روند این توافق برای آزادی آنها نیز طبق بند زیر ادامه یابد.
  8. ممکن است ۳۰ اسیر دیگر اسرائیلی آزاد شوند، با این فرمول که هر گروه ۱۰ نفره اسرای اسرائیلی یک روز به آتش‌بس اضافه می‌شود و اسرائیل نیز ۱۰۰ اسیر فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

نکات اضافی مستتر در توافقنامه

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
جشنواره مهرگان - تورنتو - کانادا ساخت مدرسه
این توافقنامه مبادله اسرا، شامل هیچ غیراسرائیلی نمی‌شود؛ اگرچه دولت اسرائیل و دولت‌های دیگر ممکن است روی توافقنامه‌های دیگری در این رابطه بطور جداگانه کار کنند. حماس در جریان مذاکرات درباره توافق گفت که هیچ یک از سربازان اسرائیلی را آزاد نخواهد کرد. این توافقنامه هیچ بندی در مورد درگیر اسرائیل با لبنان ندارد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات

Best Persian Iranian Directory


لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
تاکنون حداقل ۶ اسیر اسرائیلی در حمله نیروهای این کشور به غزه کشته شده‌اند، همزمان با اعلان این توافقنامه حماس گفت که یک اسیر زن دیگر نیز بر اثر بمباران اسرائیل کشته شده است.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, November 21, 2023 - 22:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به