این طولانی‌ترین جنگ در میان ۹۴ جنگ در تاریخ آمریکا بود
ایالات متحده امروز دوشنبه خروج خود از افغانستان، که طولانی‌ترین جنگ در میان ۹۴ جنگ این کشور به شمار می‌آید را به پایان رساند. اکنون آمریکا فقط در عراق، سوریه و سومالی نیروی نظامی درگیر جنگ دارد.
این جنگ احتمالا علاوه بر طولانی بودنش به خاطر وعده‌های بزرگ تحقق نیافته، فساد، خروج دیوانه کننده نهایی و دلیلی آغازی که هرگز یافت نشد (وجود بن لادن در افغانستان) همیشه در اذهان باقی خواهد ماند. افغانستان اظهار می‌کند در تاریخ توانسته نیروهای ابرقدرت‌های زمان مانند شوروی، انگلیس (جنگ‌های سه گانه)، ایران (پیروزی محمود افغان بر صفویان) و یونان (شکست دادن اسکندر کبیر) را در خاک خود شکست دهد (این جنگ‌ها را آمریکا و شوروی "خروج"، انگلیس "معاهده"، ایران "انقراض سلسله" و یونان "گذر نیروها" می‌نامند).
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان خارج شد؛ روز آخر چگونه بود؟
طبق قرارداد امضاء شده میان ایالات متحده و امارت اسلامی افغانستان در دوران ترامپ که برای ۳ ماه تمدید شده بود، آمریکا امروز و تقریبا یک روز پیش از رسیدن مهلت مقرر آن از افغانستان خارج شد. پس از تخلیه فرودگاه بگرام توسط نیروهای آمریکایی، طالبان ظرف ۱۲ روز کل کشور بجز منطقه پنجشیر را تصرف کردند و در ۱۵ آگوست با فرار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به امارات متحده عربی وارد کابل شدند، در حالیکه هنوز تبعه‌های خارجی موفق به ترک افغانستان نشده بودند. به همین دلیل ۳,۰۰۰ کماندو آمریکایی برای ۱۸ روز وارد فرودگاه کابل شدند و توانستند از طریق هوا حدود ۱۲۳,۰۰۰ نفر از جمله ۶,۰۰۰ شهروند آمریکایی، هزاران تبعه متحدینش و نیز افغان‌ها و دیگرانی که به دنبال فرار از این کشوری ۳۸ میلیونی بودند را خارج کنند، پیش از آنی که دوباره زیر حکومت طالبان قرار گیرد.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

در طی روز دوشنبه و آخرین روز حضور در افغانستان، فرودگاه کابل مورد اصابت ۶ راکت داعش قرار گرفت که به جان کسی آسیبی وارد نکرد. طالبان با انتشار ویدئویی از فرودگاه اظهار داشته بود: "آمریکایی‌ها بیشتر تجهیزات خود را برداشته یا منهدم کرده‌اند و تعداد سربازانشان نیز بسیار کم شده و به نظر می‌رسد امروز آخرین روز آنها خواهد بود". طالبان پرواز آخرین ۳ هواپیماهای سی-۱۷ آمریکایی را در ساعت ۳:۲۹ بعدازظهر دوشنبه به وقت شرق آمریکا و یک دقیقه قبل از نیمه شب به وقت کابل مشاهده کردند و بلافاصله پس از خروج این هواپیماها، با شلیک تیر هوایی به جشن و پایکوبی پرداختند. طالبان می‌گوید پس از ۱۹ سال و ۱۰ ماه و ۲۵ روز، افغانستان موفق شده که قدرتمندترین ارتش جهان را از یکی از فقیرترین کشورهای جهان بیرون کند و به همین دلیل پیروزی خود را جشن می‌گیرد. فقط چند ساعت پس از آن بود که طالبان اعلامیه "استقلال کامل" افغانستان را اعلام کرد؛ "ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی طالبان صبح سه‌شنبه به وقت افغانستان گفت که "سربازان آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کردند و ملت ما استقلال کامل خود را بدست آورد".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
وزارت جنگ و امور خارجه آمریکا چه می‌گوید؟
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه گفت که بیانیه‌ای را با امضای حدود ۱۰۰ کشور و نیز ناتو اعلان می‌کند که همه آنها از طالبان "اطمینان" گرفته‌اند که اجازه خروج افرادی که مایل به ترک افغانستان هستند را خواهد داد. این وزارتخانه تخمین می‌زند که کمتر از ۲۰۰ شهروند آمریکایی که قصد خروج دارند، هنوز در افغانستان باقی مانده باشند و آماری نیز از اتباع بجا مانده دیگر کشورها ارائه نکرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نیز امروز اعلام کرد که ایالات متحده با بستن کامل سفارتخانه خود در کابل، کلیه ماموریت دیپلماتیک خود در افغانستان را به قطر منتقل می‌کند. بلینکن گفت: "از امروز، ما حضور دیپلماتیک خود را در کابل متوقف کردیم و عملیات خود را به دوحه، در قطر منتقل کردیم".
هنوز مشخص نیست که فرودگاه کابل چگونه اداره می‌شود، اگرچه ترکیه و قطر مایل به اداره این فرودگاه هستند و فرانسه و انگلیس نیز مایل به ایجاد منطق پرواز ممنوع و نظارت کامل هوایی بر افغانستان توسط کشورهای خودشان می‌باشند. کانادا از جمله کشورهایی‌ست که هنوز در افغانستان اتباعی دارد که مایل به خروج آنهاست و قرار است بزودی در این رابطه با طالبان مذاکره کند.
 
زلمی خلیلزاد آمریکایی افغان‌تبار، امضاء کننده قرارداد آمریکا با افغانستان چه می‌گوید؟
زلمی خلیلزاد، ۷۰ ساله، که از مهمترین افراد ایالات متحده آمریکا در مذاکرات با طالبان، نماینده ویژه ترامپ و بایدن در امور افغانستان، و نیز سفیر آمریکا در افغانستان در زمان جورج دبلیو بوش بوده و خود تباری افغان دارد امروز گفت: "جنگ ما {آمریکا} در افغانستان به پایان رسیده است. سربازان شجاع، ملوانان، تفنگداران دریایی و هوانیروزهای آمریکایی ما با تمایز و فداکاری تا آخر خدمت کردند. آنها از قدردانی و احترام دائمی ما برخوردارند. با خروج ما... اکنون افغان‌ها با لحظه تصمیم و فرصت روبرو می‌شوند. آینده کشور آنها در دست خودشان است تا با حاکمیت کامل راه خود را انتخاب کنند. این فرصتی برای پایان جنگ برای آنها نیز هست. طالبان نیز با یک آزمایش روبروست: آیا می‌تواند آینده‌ای امن و مرفه برای همه شهروندان افغان با همه زیبایی‌ها، فرهنگ‌ها، تاریخ‌ها و سنت‌های متنوع را به جهان هدیه دهد؟ به قول مولانا رومی از این پس راه آنها راه تنها خود آنهاست و اکنون ما و آنها هر یک در کنار یکدیگر به راه خودمان خواهیم رفت. ما برای افغان‌ها آینده‌ای مرفه با تولد صلح و ثبات آرزو می‌کنیم".
 
افغانستان
طالبان موفق شد با حداکثر ۷۰,۰۰۰ نیروی شبه نظامی نیمه مسلح به اسلحه سبک مانند کلاشینکوف، طی ۱۲ روز ۳۰۷,۰۰۰ نفر از ارتش و پلیس و نیروهای بسیار مجهز و دوره دیده افغان که توسط نیروهای خارجی حمایت می‌شدند و ۲۰ سال تعلیم دیده بودند را شکست دهد. متخصصان بر این باورند که فساد مقامات و نیروها، دروغ، دخالت پاکستان و آمریکا نقش مهمی در سقوط مجدد افغانستان به دست طالبان داشته است. به گفته هیلاری کلینتون، طالبان همراه با مجاهدین برای بیرون راندن شوروی از افغانستان، توسط آمریکا بوجود آمد و پیش از حمله آمریکا با ادعای مخفی بودن بن لادن در این کشور، ۵ سال با قساوت در این کشور امارت اسلامی تشکیل داده بود. صحنه‌های وحشتناک سنگسار و اعدام و برخی از قوانین در دوره زمامدای اول طالبان دنیا را تکان داده بود. طالبان اکنون در حال رایزنی با دیگر گروه‌ها در افغانستان است.
در این مدت حداقل ۳ تریلیون دلار توسط کشورهای غربی خرج افغانستان شد و پس از فرار اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با ۱۶۹ میلیون دلار پول، این کشورها دست کم ۹.۴ بیلیون دلار دارایی افغانستان را بلوکه کردند. افغانستان کشوری با منابع غنی نزدیک سطح زمین با نیروی کار بسیار ارزان است که در عین حال بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان نیز می‌باشد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته و سابقا نیز فقط عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان آنرا به رسمیت شناخته بودند. تنها کشوری که با طالبان قرارداد رسمی دارد ایالات متحده آمریکاست که آنرا سال گذشته در دوحه امضاء کرده و اکنون با خروج نیروهای این کشور از افغانستان این قرارداد نیز به پایان می‌رسد.

در این زمینه بیشتر بخوانید و بدانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Monday, August 30, 2021 - 20:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به