از رای‌گیری آتش بس در آخر ماه اکتبر تا امروز که اواسط ماه دسامبر است، حمایت از اسرائیل با رای منفی، از ۷.۵% به حدود ۵% رسیده است
امروز سه‌شنبه، و در پی وتوی قطعنامه "آتش‌بس" فوری در شورای امنیت توسط آمریکا، کشورهای جهان این قطعنامه را به صحن عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بردند که در آن اکثریت متقن ۱۹۳ کشور عضو، از آن حمایت کردند.
این قطعنامه ۱۵۳ رای مثبت، ۱۰ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع و مورد تصویب قرار گرفت. قطعنامه مشابه که در ۲۷ اکتبر هم با اکثریت متقن تصویب شده بود شامل ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع تصویب شده بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
 
کانادا هم به رای امروز اکثریت متقن مجمع عمومی سازمان ملل پیوست: فورا در غزه آتش‌بس شود؛ نتانیاهو: دو کشور مستقل را قبول نداریم، آماده جنگ با کرانه باختری می‌شویم
در حالی که قطعنامه امروز، مانند قطعنامه ماه اکتبر غیرالزام‌آور است، اما به عنوان نشانگر افکار عمومی جهانی به شمار می‌رود. رای‌های منفی این دوره که به منزله حمایت از اسرائیل است محدود به ایالات متحده، اتریش، چک، گواتمالا، اسرائیل، لیبریا، میکرونزی، نائورو، پاپوآ نیو گینو، و پاراگوئه شد. کانادا که دفعه گذشته به این قطعنامه آتش‌بس فوری رای ممتنع داده بود، اینبار رای مثبت داد؛ فرانسه، روسیه، چین، اسپانیا، استرالیا و پرتغال هم رای مثبت دادند. کشورهای انگلستان، اوکراین، اروگوئه، رومانی، ایتالیا، آلمان، مجارستان، بلغارستان، هلند و آرژانتین مهمترین کشورهایی بودند که رای ممتنع دادند.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
"عبدالعزیز الواصل" سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل که این قطعنامه را با اردن به صحن عمومی برده، پس از رای‌گیری گفت: "ما از همه کسانی که از این قطعنامه حمایت کردند، تشکر می‌کنیم. این نشان‌دهنده موضع بین‌المللی برای درخواست برای اجرای این قطعنامه است". این رای پس از قطعنامه شکست خورده شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه که به درخواست "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل صورت گرفته بود، به انجام رسید که آمریکا آن را برای سومین‌بار و بعنوان تنها مخالف، درخواست آتش‌بس را وتو کرده بود. پس از آن، شورای امنیت قطعنامه "افزایش فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه" را تصویب کرده بود که آمریکا آن را وتو نکرد. برخلاف آرای مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قدرت لازم الاجرا شدن را دارند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
اما تصویب قطعنامه غیر الزام‌آور امروز سازمان ملل نیز با مخالفت ایالات متحده مواجه شد اما بعلت اینکه آمریکا در صحن عمومی، رای وتو ندارد، وتو نشد. هم ایالات متحده و هم اتریش اصلاحاتی را در قطعنامه برای محکوم کردن حمله حماس در ۷ اکتبر، که نشانه آغاز درگیری فعلی بود، ارائه کردند که موفق به گنجاندن این اصلاحات نشدند. کشورهای عربی این اصلاحات را "تلاشی برای سیاسی کردن رای‌گیری" دانسته و آنها را رد کردند. آنچه از بسیاری از کشورها شنیده می‌شد این بود که عملکرد آمریکا و اسرائیل اعتبار سازمان ملل را به خطر انداخته و احترام به قوانین بین‌المللی و تلاش‌های بشردوستانه را خدشه‌دار کرده است. مقامات سازمان ملل پیش از رای‌گیری امروز، غزه را "جهنم روی زمین"، بدون آب، برق، غذا، دارو، بیمارستان، سوخت و حداقل نیازهای اولیه توصیف کردند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
در حالیکه "اسامه عبدالخالک" سفیر مصر در سازمان ملل متحد، این قطعنامه را "متوازن و بی‌طرف" خواند و خاطرنشان کرد که این قطعنامه خواستار حفاظت از غیرنظامیان هر دو طرف و آزادی همه اسیران شده اما "گیلاد اردان" فرستاده اسرائیل به این قطعنامه آتش‌بس اعتراض کرد و سازمان ملل را "لکه ننگ اخلاقی برای بشریت" و سازمانی کاملا "ضد یهودی" خواند و گفت: "چرا متجاوزان و قاتلان کودکان اسرائیلی را پاسخگو نمی‌دانید؟". وی اشاره‌ای به ده‌ها سال اشغال و محاصره سرزمین‌های فلسطینیان نکرد.
 
تغییر رای کانادا
"ملانی جولی" وزیر امور خارجه کانادا امروز سه‌شنبه در مجلس گفت: "ما باید بدانیم که آنچه در مقابل چشمان ما روی می‌دهد افزایش چرخه خشونت است که منجر به شکست حماس که ضروری و تهدیدی علیه اسرائیل است نمی‌شود... ما از ابتدا حق دفاع اسرائیل را به رسمیت شناخته‌ایم اما اینکه اسرائیل چگونه از خود دفاع می‌کند مهم است". از سوی دیگر "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا گفت: "من هم‌اکنون با بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت کردم و گفتم که کانادا متعهد به زندگی صلح‌آمیز و امن فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بر اساس مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی در کشورهای خودشان است... اسرائیل در دفاع از خودش باید قوانین انسانی، بین‌المللی و زیرساخت‌های غیرنظامی را رعایت کند {که نمی‌کند}".
 
حمله شدید یهودیان کانادا به ترودو
در پاسخ به رای امروز کانادا، مرکز امور اسرائیل و یهودیان در کانادا گفت که "از موضع کانادا «منزجر و صراحتا شوکه» شده که حماس را به خاطر جنایاتش متهم یا حتی آنها را ترغیب به تسلیم شدن نمی‌کند... تصمیم کانادا برای حمایت از این قطعنامه به معنی پاداش دادن به حماس و بی‌پاسخ گذاشتن حمله آنهاست... و بدون شک منجر به نفرت بیشتر علیه یهودیان... می‌شود که مسئولیتش به عهده کانادا خواهد بود".
 
اسرائیل: دو کشور مستقل را قبول نداریم، آماده جنگ با کرانه باختری می‌شویم
این در حالی‌ست که بایدن امروز گفت که "نتانیاهو با راه حل دو کشور مستقل اسرائيل و فلسطین مخالف است". به گزارش رسانه اسرائیلی "کان" امروز سه‌شنبه نتانیاهو گفت که اسرائیل برای احتمال جنگ با نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری رود اردن که تحت فرمان "محمود عباس" هستند، آماده می‌شوند. وی در پاسخ به سوالی در جلسه غیرعلنی کمیته خارجی و امنیتی گفت که "حمله به آنها نیز روی میز است... ما در حال بحث در مورد آن هستیم... اگر آنها حمله‌ای کنند، ظرف چند دقیقه هلی‌کوپترهای ما در هوا به آنها پاسخ خواهند داد". از سوی دیگر، دیروز پسر نتانیاهو در توئیتر نوشت: "اردن فلسطین است و فلسطین اردن"، به معنای اینکه اسرائیل می‌خواهد فلسطینی‌ها را به اردن براند. چند ساعت پس از این اظهار نظر، وزارت خارجه اردن اعلان کرد با هرگونه اظهار نظر در مورد حاکمیت و خاک اردن با شدت برخورد خواهد کرد.
این در حالی‌ست که طی سه روز گذشته، نیروهای اسرائیلی با از دست دادن بیش از ده تانک و چند ده سرباز موفق به "پیشروی‌های قابل توجهی" در خان یونس، شمال رفح و نیز شرق شهر غزه شدند. این احتمالا سریعترین پیشروی نیروهای اسرائیلی در غزه از اول آغاز حمله آنها به این باریکه است. از سوی دیگر موشک‌های حماس نیز بطور تقریبا روزانه به اطراف غزه تا شهر تل‌آویو در مرکز اسرائیل برخورد می‌کنند.
 
تغییر آرام موضع بایدن
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قاطعانه از کارزار نظامی اسرائیل حمایت کرده و استدلال می‌کند که باید به اسرائیل اجازه داده شود حماس را نابود کند. در حالی که نیروهای اسرائیلی کل محله‌ها، از جمله مدارس و بیمارستان‌ها را با خاک یکسان می‌کنند و بیش از ۱۸,۰۰۰ نفر که اکثریت کودکان و زنان هستند را کشته‌اند؛ بایدن که به‌طور فزاینده‌ای خود را در تضاد با افکار بین‌المللی می‌بیند به نرمی جملاتی را در مخالفت با اسرائیل اظهار می‌دارد بطوریکه وی در اظهارات امروزش گفت که اسرائیل در حال از دست دادن حمایت بین‌المللی به دلیل «بمباران بی‌رویه» در غزه است و افزود که باید بجای اسرائیل به روسیه توجه کرد که در حال عملکرد دوگانه در اوکراین و در سازمان ملل است.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, December 12, 2023 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به